تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل کلانتری ۱۰۳ گاندی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

شرایط و مراحل رسیدگی به جرایم و مجازات‌ها در کلانتری شماره ۱۰۳ گاندی به این معناست که بعد از شکایت کردن و رسیدگی مقدماتی به این جرم توسط مقامات کلانتری مثل داد­یار و بازپرس پرونده زمانی که شکایت ثبت شده بر نزدیک به ادله و مستندات باشد؛ شکایت برای تکمیل رسیدگی و صدور حکم به دادگاه کیفری منتقل می‌شود تا قاضی حکم نهایی را صادر کند. اما گاهی بعضی از افراد برای شکایت کردن از جرایمی، اطلاعات لازم را ندارند. در این زمان نیازمند آن است که به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند و یا با در دست داشتن مدارک لازم و همچنین شناسنامه و کارت ملی مدارکی را که ثبت کنند و موضوع شکایت خود را انجام دهند.

مراحل شکایت را که انجام دادند بعد از طرح شکایت اقدام پیگیری موضوع شکایت خود انجام می‌دهد و شاکی به دادسرا مراجعه می‌کند و بعد از آنکه شکایت را انجام داد؛ با توجه به فراگیر شدن استفاده از سامانه ثنا برای شکایت کردن معمولاً شکایت از طریق دادسرا انجام نمی­شود. مگر در شهرهای کوچک و شهروندانی که به سامانه ثنا دسترسی ندارند یا شاکی می­تواند برای طرح شکایت کلانتری شماره ۱۰۳ گاندی مراجعه کند.

در این زمان باید گفت که ماموران کلانتری یکی از مهم‌ترین ضابطان دادگستری هستند که وظیفه حفظ نظم و امنیت را به عهده دارند و بخشی از مراحل و فرایند رسیدگی به جرایم با کمک ماموران انجام می‌شود. لذا یکی از مراحل شکایت از طریق کلانتری انجام می­شود و شرایط و مراحل شکایت در کلانتری به این صورت است که مراحل شکایت در کلانتری و اقداماتی که بعد از شکایت انجام می‌شود؛ در ماده ۳۷ قانون آیین دادرسی کیفری ذکر شده است. لذا ضابطان قضایی از جمله ماموران کلانتری موظف هستند که شکایت­های کتبی و یا حتی شفاهی را در همه زمان­ها قبول کنند و این موضوع بستگی به شرایط خاص و یا جرم خاصی ندارد.

کلانتری که شماره ۱۰۳ واقع در خیابان گاندی صلاحیت رسیدگی به تمامی جرایم که مردم انجام می‌دهند را دارد و تمامی مأموران دولتی و مأموران کلانتری شماره ۱۰۳ موظف هستند که جرایمی که انجام می­شود را پیگیری و بررسی کنند و در صورت نیاز به دادگاه و دادسرا ارجاع داده شود.

بر اساس این ماده مراحل شکایت در کلانتری به این شکلی باشد که با مراجعه به کلانتری شکایت خود را به صورت کتبی و شفاهی ارائه می‌کند و زمانی که شکایت در کلانتری به صورت شفاهی باشد، مامور کلانتری باید به صورت برگه و صورت جلسه بنویسد و شاکی زیرا آن را امضا کند. اما زمانی که شاکی نمی­تواند امضا کنند و یا سواد ندارد؛ مراتب صورت جلسه را نوشته و آن را با شکایت تطبیق داده می­شود.

بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری مأموران کلانتری وظیفه سطح شکایت را به عهده دارد و مکلف هستند که بعد از دریافت شکایت پرونده را نزد دادستان که رئیس دادسرای می­باشد، ارسال کند. تحقیقات مقدماتی در خصوص جرم صورت می‌گیرد به همین سبب لازم است که شاکی بعد از شکایت در کلانتری برخی از مراحل و اقدامات را طی کند. به این ترتیب بعد از آن که شاکی به کلانتری مراجعه کرد و مراحل شکایت را انجام داد؛ ماموران کلانتری راهنمایی باید انجام دهد و یا آنکه فرد شاکی را به یکی از شعبات دادسرا و یا مجتمع­های قضایی ارجاع دهد تا شکایت خود را ثبت کند.

شاکی می­تواند به صورت صورتجلسه یا گزارشی که ماموران کلانتری در مورد شکایت ثبت کرده‌اند را استفاده کند. زمانی که می‌دانیم گزارش ضابطان دادگستری ارزش و اعتبار بالایی دارد، می­تواند در جهت اثبات دعاوی کیفری کمک کننده باشد؛ بعد از آنکه ثبت شکایت در کلانتری مربوط به دریافت خسارت وارده باشد؛ بر اساس ماده ۳۸ قانون آیین دادرسی کیفری ضابطان قضایی از جمله ماموران کلانتری موظف هستند که شاکی را از حق درخواست جبران خسارت و یا خدماتی که مربوط به مشاوره­های قضایی آگاه کند.

در همین شرایط است که بعد از انجام مراحل شکایت در کلانتری شاکی بخواهد ضرر و زیان را درخواست کند یا اینکه از معاضدت­های قضایی برای طی کردن مراحل شکایت استفاده کنند و اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشد. در همین شرایط است که بر اساس ماده ۳۹ قانون مجازات اسلامی ضابطان قضایی مکلف هستند که اظهارات شاکی را در مورد ضرر و زیانی که به وی وارد شده در گزارش خود نسبت به ارجاع مراجع قضایی ثبت کند.

لازم به توضیح است که بعد از مطرح شدن شکایت در دادسرا خود شاکی برای پیگیری شکایت اقدامات دیگری را نیز نیاز است که انجام دهد. از جمله آنکه باید به سایت سلام مراجعه کنند و حساب کاربری شخصی در این سامانه انجام دهد و مراحل مربوط به احراز هویت را انجام دهد. از این جهت که ارتباط میان شاکی و مراجع رسیدگی به شکایت از طریق همین سامانه انجام می­شود. کلیه ابلاغ­هایی که مربوط به این زمان می­باشد را مراحل انجام شده، توسط دادسرا و دادگاه کیفری مرگ صادره از طریق دادگاه از طریق همین سامانه به اطلاع شاکی می­رساند.

بر اساس ماده ۴۱ قانون آیین دادرسی کیفری ضابطان دادگستری و یا ماموران کلانتری بعد از طی مراحل شکایت در کلانتری حق گرفتن تامین یا گرفتن سند از متهم را ندارد و مقامات قضایی می‌تواند گرفتن تامین را به آن­ها واگذار کند. به همین دلیل مقامات کلانتری حق رسیدگی و صدور دادنامه کیفری را در مورد شکایت ندارند و حق گرفتن سند و یا تامین را نیز ندارند. در شرایطی که از شخصی در کلانتری شکایت شود، متهم به جرم تشخیص داده می‌شود و گرفتن تامین از او ضرورت دارد. تنها شرایطی که از وی سند و یا تامین درخواست می­کند، مقامات قضایی بر اساس مقررات قانونی اقدام به این امر می‌کند و ماموران کلانتری این اختیار را ندارند. در شرایط خاص اگر جرم مشهود باشد و قرائن قوی در صورت ارتکاب جرم انجام شده باشد، می‌تواند آن را بازداشت کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه شکایت کلانتری و یا کلانتری شماره ۱۰۳ گاندی می­توانید به کانال تلگرام ما مراجعه کنید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی ما آماده هستند تا خدماتی را در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی و یا سوالات شما عزیزان پیرامون مراحل کلانتری شماره ۱۰۳ ارائه کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل کمک بگیرید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می‌باشند. جلب رضایت شما مشتریان گرامی، هدف وکلای صاحب تجربه این مجموعه است؛ پس با اطمینان خاطر پرونده‌های خود را در این زمینه به وکلای تهران وکیل بسپارید و با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *