تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل کلانتری ۱۳۲ نبرد

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

جرایمی که در قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است، جرایم تخریب اموال می­باشد. تخریب اموال می‌تواند سبب ارتکاب مالی شود که در مالکیت خصوصی افراد می­باشد. مثلاً تخریب نسبت به اتومبیل شخصی که توسط دیگری انجام می‌شود و می‌تواند نسبت به اموالی باشد که توسط دولت در اختیار عموم مردم قرار داده می‌شود تا از آن­ها استفاده کنند. مثلاً اتوبوس شهرداری یا سطل زباله یا تخریب پارک­های یک شهر به عنوان مالک این وسایل محسوب می‌شود و در این اموال و مالکیت این اشخاص از طرف دولت در اختیار آن­ها قرار داده می‌شود. از جمله روش‌های حقوقی که شناخته شده است و باید از طرف حکومت و سایر افراد آن­ها را به رسمیت بشناسند؛ تخریب اموال است. چه اموالی که متعلق به شخص خاصی باشد و یا به صورت قانونی در ملکیت آن­ها در آمده است و یا اموالی که دولت و حکومت برای استفاده عموم در اختیار آنان قرار داد و از نظر اخلاقی و شرعی کار ناپسندی به شمار می­رود.

در صورتی که تخریب انجام شود، قانونگذار راهکاری برای جبران خسارت این افراد در نظر گرفته است. تخریب به معنای صدمه زدن و لطمه وارد کردن عمدی می­باشد که این آسیب زدن چه به صورت کلی باشد، چه به صورت عمده و می‌تواند به صورت آتش زدن و یا ضربه وارد کردن یا پاره کردن اموال می­باشد. جرم تخریب عمدی می­باشد که می­تواند با سوء نیت همراه باشد و یا نه برای تخریب و ضرر رساندن به دیگران محرز شود و این احراز اهمیت زیادی دارد.

در صورتی که مردم به کلانتری شماره ۱۳۲ گزارش کنند که افرادی بدون دلیل ساختمان‌های اطراف را تخریب می­کنند، کلانتری می‌بایست سریع به آن جا مراجعه کند و افرادی که در آن جا بدون اجازه مالک این عمل را انجام می‌دهند؛ دستگیر و مجازات کند.

قانون گذار بر اساس ماده ۶۷۵ تا ۶۸۹ قانون مجازات که به جرم تخریب مختص می­باشد. مجازات تخریب اموال را بیان می­کند. به همین دلیل ماده ۶۷۶ اگر کسی اموالی را به دست بیاورد؛ از جمله کشتی، هواپیما، انبار و یا هر محلی که جهت سکونت می­باشد. از جمله جنگل، محصول زراعی، درخت، باغ که در مالکیت دیگران می­باشد، آن­ها را بسوزاند و یا قطع کند؛ در صورتی که به قصد مقابله با حکومت نباشد، به حبس از دو تا پنج سال محکوم می­شود.

اگر شخصی اموالی که غیر از اموال گفته شده باشد را بسوزاند، مجازاتش از سه ماه تا یک سال و نیم حبس می­باشد و به عنوان یک جرم قابل گذشت می­باشد. یعنی در صورتی که شاکی رضایت صادر کند، پرونده مختومه اعلام می‌شود و بعد مجازات می‌شود. هرگاه کسی اموال متعلق به دیگری را از طریق آتش زدن تخریب کند و اگر میزان خسارتی که وارد شده کمتر از ۱۰ میلیون تومان باشد، مجازات شخص جزای نقدی به عنوان دو برابر خسارتی که وارد کرده می­باشد و به عنوان مثال اگر کسی ۵ میلیون تومان ضرر وارد کرده باشد؛ دو برابر آن یعنی ۱۰ میلیون تومان باید جزای نقدی بپردازد.

در صورتی که خسارت وارد شده از ۱۰ میلیون بیشتر باشد، مجازات آن از سه ماه تا یک سال و نیمه حبس می­باشد و یک جرم قابل گذشت می­باشد. در صورتی که حیوان حلال گوشت مال دیگری بوده را مسموم کند و تلف کند از ۴۵ روز تا سه ماه حبس است و به جزای نقدی محکوم می‌شود. این گونه جرم هم به عنوان جرم قابل گذشت می­باشد و هرگاه کسی به قصد تخریب مسئولان اقدام کند و باغ میوه دیگران را خراب کند یا کاری انجام دهد که سبب خشک شدن باغ دیگری شود، به شش ماه تا دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود. این جرم نیز از جمله جرایم قابل گذشت می­باشد.

هرگاه کسی نسبت به شکار و یا سید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت شده اقدام کند، به حبس از سه ماه تا ۳ سال و جزای نقدی محکوم می‌شود. بر اساس ماده ۶۷۹ حیواناتی را که شکار می­کند توسط دولت ممنوع اعلام کرده باشد، جایز نیست و ناقص کردن آن­ها جرم محسوب می­شود و ۴۵ تا سه ماه و جزای نقدی محکوم می‌شود و بر اساس ماده ۶۸۶ هرکس درختانی را در زمینه قانون و حدود شهر و روستاها قطع کند، علاوه بر جبران خسارت می­بایست به شش ماه تا سه سال حبس و جزای نقدی محکوم می­شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل کمک بگیرید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می‌باشند. جلب رضایت شما مشتریان گرامی، هدف وکلای صاحب تجربه این مجموعه است؛ پس با اطمینان خاطر پرونده‌های خود را در این زمینه به وکلای تهران وکیل بسپارید و با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *