تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل حذف یا تغییر یا تخریب بدون اجازه اطلاعات شرکتی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع وکیل حذف یا تغییر یا تخریب بدون اجازه اطلاعات شرکتی اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

وکیل حذف یا تغییر یا تخریب بدون اجازه اطلاعات شرکتیوکیل حذف یا تغییر یا تخریب بدون اجازه اطلاعات شرکتی

حذف یا تغییر یا تخریب بدون اجازه اطلاعات شرکتی:

اگر احدی از شرکاء، اقدام به حذف یا تخریب نمودن داده های شرکتی که خود در آن شریک است نماید، جرم تخریب موضوع ماده ۷۳۶ قانون تعزیرات محقق می شود یا خیر؟

پاسخ:

در این خصوص دو نظر مطرح شده است برخی گفته اند که چون شریک، خود در مالکیت داده ها سهم دارد بنابراین نمی توان این داده ها را مال دیگری دانست پس تخریب داده ها توسط شریک جرم نیست. در مقابل عده ای گفته اند که چون همه شرکاء در تمامی اجزاء مال مشاع شریک هستند، نمی توان آن را مال هر یک از شرکاء دانست، بنابراین اقدام شریک جرم محسوب می شود. استدلال مذکور در نظر اول منطقی تر می نماید.

وکیل حذف یا تغییر یا تخریب بدون اجازه اطلاعات شرکتیوکیل حذف یا تغییر یا تخریب بدون اجازه اطلاعات شرکتی

حذف یا تخریب یا مختل یا غیرقابل پردازش کند:

در نگاه اول به نظر میرسد که حرف ربط «یا» که متعدد در عبارت «حذف یا تخریب یا مختل یا غیرقابل پردازش کند» ذکر شده، نشانه ی ترادف این واژگان باشد در حالی که با دقت در این واژگان روشن است که مراد قانونگذار ترادف نبوده است بنابر این شایسته بود قانون گذار چنین مقرر مینمود، «حذف تخریب، مختل یا غیرقابل پردازش کند….»

 الف – حذف کردن به معنای از بین بردن و پاک کردن داده ها است. البته با صرف پاک کردن داده ها، آنها به طور کامل از بین نمی روند و در برخی موارد امکان بازیافت آنها وجود دارد. به عنوان نمونه در رایانه ها با پاک کردن داده، داده ها صرفا به سطل زباله رایانه منتقل می شود و می توان به سادگی داده ها را بازیافت نمود و با نرم افزارهایی وجود دارد که می توانند اطلاعات پاک شده از رایانه و یا حامل های داده را بازیافت نماید.

پرسش 15:

 در صورتی که بعد از تخریب و یا حذف داده ها، امکان بازیافت داده های اصلی با بکارگیری نرم افزارهایی باشد آیا باز هم جرم محقق شده است یا خیر؟

پاسخ:

به نظر می رسد که مقصود از حذف کردن در این ماده، از بین بردن داده ها بوده است و بنابراین اگر امکان بازیافت داده ها بعد از حذف ظاهری وجود داشته باشد، این جرم محقق نشده است و ممکن است که متهم به اتهام دسترسی غیر مجاز و شروع به جرم تخریب تحت پیگرد قرار گیرد. اما اگر مرتکب داده ها را به نحوی حذف کرده که امکان بازیافت أن وجود ندارد جرم موضوع ماده ۷۳۶ تحقق پیدا می نماید.

ب – تخریب از باب تفعیل و به معنی خراب کردن و از کار انداختن است. در قانون حاضر اولا: تخریب داده ها ممکن است جزئی یا کلی باشد، اما اگر داده ها کلا پاک شوند بحث حذف داده ها مطرح می شود؛ ثانیا: تخریب داده ها به مفهوم از کار انداختن و غیر قابل استفاده نمودن تمام و یا بخشی از داده ها است به نحوی که قابل برگشت به حالت اولیه نباشد

ج – مختل کردن یعنی خارج کردن داده ها از حالت اولیه و به هم زدن نظم آنها. در این حالت بدون این که داده ها تخریب شوند، کاربر نمی تواند همچون سابق از آنها استفاده نماید و مثلا با خطا های مکرر سامانه مواجه می شود و یا با ایجاد پارازیت، در امواج رادیویی اختلال ایجاد نماید.

وکیل حذف یا تغییر یا تخریب بدون اجازه اطلاعات شرکتیوکیل حذف یا تغییر یا تخریب بدون اجازه اطلاعات شرکتی

د- غیر قابل پردازش کردن: یعنی بدون این که داده ها تخریب شده باشد، امکان تجزیه، تحلیل و مدیریت داده ها وجود ندارد. در همه ی این موارد ممکن است که متهم راسا با نفوذ در سامانه مرتکب حذف و یا تخریب و یا مختل و یا غیرقابل پردازش کردن داده ها شود و یا با وارد نمودن ویروس هایی به سامانه ی رایانه ای مخاطب، به وسیله ی این ویروس ها مرتکب این اعمال شود که در هر حال جرم تخریب محقق می شود (مستفاد از ماده ۴۹۲ و قسمت اخیر ماده ۴۹۳ قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲).

محور در این ماده حمایت از داده ها است و با توجه به ظاهر ماده، چه تخریب نرم افزاری باشد و چه به واسطه تخریب سخت افزار (حامل داده) ، داده ها نیز از بین برند یا به تحوی آسیب ببیند در هر حال موضوع مشمول عنوان تخریب رایانه ای می گردد به عبارت دیگر اگر تخریب حامل داده به صورت فیزیکی مطرح باشد (مثل اینکه متهم کارت حافظه گوشی تلفن همراه شاکی را بشکند+ و در نتیجه داده های موجود در آن نیز از بین بروند، موضوع مشمول ماده ۱۳۱ قانون مجازات اسلامی (تعدد معنوی) می باشد و بایستی صرفا عنوان اشد ( تخریب فیزیکی موضوع ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی تعزیرات) را لحاظ نمود.

وکیل حذف یا تغییر یا تخریب بدون اجازه اطلاعات شرکتیوکیل حذف یا تغییر یا تخریب بدون اجازه اطلاعات شرکتی

جرم مذکور در این ماده در صورتی محقق می شود که متهم فقط به داده ها لطمه بزند، نه به سامانه های رایانه ای و یا مخابراتی. اگر کسی داده ها را به نحوی تخریب و یا حذف نماید که در اثر آن سامانه ی رایانه ای و یا مخابراتی را از کار بیندازد یا کارکرد آن را مختل کند، موضوع مشمول ماده ۷۳۷ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) قرار می گیرد.

عناصر جرم: عنصر مادی این جرم، عبارتست از حذف، تخریب، مختل و یا غیرقابل پردازش کردن داده های دیگری موجود در سامانه های رایانه ای و مخابراتی و حاملهای داده. بدیهی است که ارتکاب این جرم فقط با فعل مثبت مادی قابل ارتكاب است و با ترک فعل امکان تحقق آن وجود ندارد. همچنین این جرم مقید به نتیجه بوده و برای تحقق جرم الزاما بایستی داده ها حذف، تخریب، مختل و یا غیرقابل پردازش شوند. عنصر معنوی جرم نیز عبارتست از سوء نیت عام مرتکب در اراده عالمانه و عامدانه ی برای ارتکاب جرم، و سوءنیت خاص آن عبارتست از اراده تحقق نتیجه مجرمانه مذکور در این ماده.

پرسش 16:

آیا هر نوع داده ای مشمول حمایت این ماده بوده یا اینکه صرفا داده های ارزشمند مشمول حمایت هستند؟ مثلا آیا تخریب یک فایل موسیقی معمولی و یا غیر قابل پردازش نمودن یک نرم افزار عمومی ( مانند PDF-WORD )مشمول عنوان تخریب داده می شود یا خیر؟

وکیل حذف یا تغییر یا تخریب بدون اجازه اطلاعات شرکتیوکیل حذف یا تغییر یا تخریب بدون اجازه اطلاعات شرکتی

پاسخ:

اگر به ظاهر ماده مراجعه نماییم بایستی گفت که تخریب هر نوع داده ای جرم است لکن این تفسیر از قانون با تفسیر منطقی و مضیق قوانین کیفری هم خوانی ندارد و به نظر می رسد که از قید «داده های دیگری» در صدر ماده می توان برداشت نمود که مراد قانون گذار داده های عمومی نبوده است. مثلا آیا منطقی است که جرم تخریب را به متهمی نسبت داد که صرفا یک فایل موسیقی مشهور و عمومی را از حافظه رایانه ای پاک نموده است؟! صرفا ممكن است که با شرایطی اتهام دسترسی غیرمجاز قابل انتساب به متهم باشد. البته اگر نرم افزاری که تخریب شده مربوط به سیستم عامل رایانه بوده و منجر به از کار افتادن رایانه شود موضوع مشمول ماده ۷۳۷ خواهد بود.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

وکیل حذف یا تغییر یا تخریب بدون اجازه اطلاعات شرکتیوکیل حذف یا تغییر یا تخریب بدون اجازه اطلاعات شرکتی

ماده ۷۳۷ قانون مجازات اسلامی – تعزیرات: «هر کس به طور غیر مجاز با اعمالی از قبیل وارد کردن، انتقال دادن، پخش، حذف کردن، متوقف کردن، دستکاری یا تخریب داده ها یا امواج الکترومغناطیسی یا نوری، سامانه های رایانه ای یا مخابراتی دیگری را از کار بیندازد یا کارکرد آنها را مختل کند، به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از ده میلیون ( ۱۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

شرح ماده :

  • موضوع ماده ی ۷۳۶ قانون حمایت از داده ها است در حالی که موضوع ماده ی ۷۳۷ حمایت از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی است. در واقع این سامانه ها وسیله نگهداری، پردازش و انتقال داده ها هستند و با از کار افتادن این سامانه ها، احتمالا داده های موجود نیز از بین می روند.
Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *