تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

پخش ویروس به منظور تخریب + سرقت اطلاعات + عدم دسترسی افراد مجاز+وکیل

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع پخش ویروس به منظور تخریب + سرقت اطلاعات + عدم دسترسی افراد مجاز+وکیل اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

پخش ویروس به منظور تخریب + سرقت اطلاعات + عدم دسترسی افراد مجاز+وکیلپخش ویروس به منظور تخریب + سرقت اطلاعات + عدم دسترسی افراد مجاز+وکیل

پخش ویروس به منظور تخریب:

آیا مرتکب جرایم مواد ۷۳۶ و ۷۳۷ قانون تعزیرات بایستی به قصد از کار انداختن داده ها و یا سامانه ی خاصی اقدام به ارتکاب این جرم نموده باشد و یا این که اگر مرتکب بدون در نظر داشتن مخاطب خاصی، اقدام به پخش ویروسی نموده باشد که در اثر آن ویروس، داده ها و سامانه های فراوانی مختل شده و یا از کار بیفتند آیا باز هم جرایم موضوع این مواد ارتکاب می یابد؟

پاسخ:

در این مواد قیدی برای محدود نمودن دامنه شمول آنها به داده ها و سامانه های خاصی وجود ندارد و چه کاربر خاصی مورد نظر مرتکب باشد و چه نباشد، در هر صورت جرم واقع می شود. گواه دیگری بر این پاسخ، استفاده مقنن از واژه پخش در ماده ۷۳۷ است که دلیل بر امکان عمومیت داشتن جرم است.

عنصر مادی این جرم، عبارتست از اعمالی از قبیل وارد کردن، انتقال دادن، پخش، حذف کردن، متوقف کردن، دستکاری یا تخریب داده ها یا امواج الکترومغناطیسی یانوری، سامانه های رایانه ای یا مخابراتی همچنان که از سیاق ماده و نمونه های ذکر شده در آن برمی آید تخریب فیزیکی سامانه ها مورد نظر این ماده نبوده و صرفا تخریب نرم افزاری مورد نظر است. لذا اگر کسی عامدا سامانه دیگری را با ضربه زدن از کار بیندازد مشمول جرم تخریب سنتی می شود.

 این جرم نیز مقید به نتیجه بوده و با فعل مثبت مادی قابل ارتكاب می باشد. عنصر معنوی آن عبارتست از سوء نیت عام مرتکب در اراده عالمانه و عامدانه ی برای ارتکاب جرم، و سوءنیت خاص آن عبارتست از اراده تحقق نتیجه مجرمانه (سامانه های رایانه ای یا مخابراتی دیگری را از کار بیندازد یا کارکرد آنها را مختل کند.)

پخش ویروس به منظور تخریب و سرقت اطلاعاتوکیل پخش ویروس به منظور تخریب و سرقت اطلاعات

 ماده ۷۳۸ قانون مجازات اسلامی-تعزیرات: «هرکس به طور غیرمجاز با اعمالی از قبیل مخفی کردن داده ها، تغییر گذر واژه یا رمزنگاری داده ها، مانع دسترسی اشخاص مجاز به سامانه های رایانه ای یا مخابراتی شود، به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ( ۵،۰۰۰،۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰،۰۰۰،۰۰۰)ریال یا هردو مجازات محکوم خواهد شد.»

شرح ماده :

ممکن است تصور شود که این ماده با ماده پیشین یعنی جرم «اختلال و غیر قابل استفاده کردن سامانه ها»یکسان است؛ چرا که مختل کردن عملکرد سیستم رایانه ای و مخابراتی نتیجه ای جز ایجاد مانع در دستیابی به سیستم ندارد. همچنین ممکن است گفته شود که این ماده با جرم تخریب، اختلال و غیرقابل استفاده کردن داده های رایانه (ماده ۷۳۶)نیز فرقی ندارد، چرا که نتیجه تخریب، اختلال و غیرقابل استفاده کردن داده ها، ایجاد مانع در دستیابی به آنهاست؛ اما در واقع چنین نیست و در بسیاری از موارد ایجاد مانع در دستیابی به داده ها و سیستم، ملازمه ای با تخریب و اختلال آنها ندارد؛ برای مثال کسی که برای سیستم رایانه ای کسی که دارای رمز نیست، رمز ورود قرار میدهد و مانع دستیابی او به اطلاعات و سیستم رایانه ای اش می شود، مرتکب هیچ گونه تخریب و اختلالی در داده ها و سامانه رایانه ای نشده است.

«هر کس به طور غیر مجاز»: هر کس، در این ماده مشمول اشخاص حقیقی می شود اما چنانچه قبلا گفته شد، با توجه به فصل ششم قانون، این جرم نیز از ناحیه ی اشخاص حقوقی قابل ارتكاب است. منظور از قید «به طور غیر مجاز»، برخلاف قوانین و مقررات است. بنابراین اگر مدیر یا کارشناس ارشد شبکه، بنا به مصالحی قانونی، با مخفی کردن داده ها، تغییر گذر واژه یا رمزنگاری داده ها، مانع از دسترسی اشخاصی که قبلا مجاز به سامانه های رایانه ای یا مخابراتی بوده اند شوند، مشمول مقررات این ماده نمی گردد.

 سرقت اطلاعات و عدم دسترسی افراد مجاز سرقت اطلاعات و عدم دسترسی افراد مجاز

«با اعمالی از قبیل مخفی کردن داده ها، تغییر گذر واژه ها یا رمزنگاری داده ها»:

 الف – اعمال مذکور در این ماده نیز تمثیلی بوده و شامل هر فعل مثبت مادی که منجر به این نتیجه شود می گردد. بدیهی است که امکان تحقق این جرم با ترک فعل وجود ندارد .

ب – مخفی کردن داده ها: در این بند، صرف نظر از این که داده ها دارای گذرواژه باشند یا نباشند، مرتکب پس از دسترسی به داده ها اقدام به مخفی نمودن داده ها در قسمتی از همان سامانه یا سایر سامانه ها می نماید که اشخاص مجاز قادر به بازبینی آنها نمی باشند.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

ج – تغییر گذر واژه ها: این بدان معناست که داده ها از ابتدا دارای گذر واژه بوده اند و مرتکب با رمزگشایی از آنها و دسترسی به این داده ها، اقدام به تغییر گذر واژه نموده است به نحوی که اشخاص مجاز قادر به دسترسی به این داده ها نیستند.

وکیل پخش ویروس به منظور تخریب وکیل پخش ویروس به منظور تخریب

د – رمزنگاری داده ها: بر خلاف بند ج، در این بند داده ها فاقد گذرواژه بوده اند و مرتکب اقدام به ایجاد گذر واژه برای آنها می نماید.

همچنان که گفته شد اعمال مذکور در این ماده تمثیلی است و ممکن است که از طریق  حملات ‘Dos و یا DDos انجام شود. حملات Dos اساسا به منظور محروم کردن افراد از دسترسی درست و پیوسته به سیستم های رایانه ای و مخابراتی صورت می گیرند. در صورتی که این حمله ها به طور گسترده و در شبکه اتفاق بیفتد از آن به حمله های DDos تعبیر می شود… در این نوع از حملات، مهاجمان با به کارگیری روش های متعدد می کوشند کاربران مجاز را از دست یابی و استفاده از یک سرویس خاص دچار مشکل نموده و به نوعی در مجموعه سرویس هایی که یک شبکه ارایه می نماید اختلال ایجاد کنند. تلاش در جهت ایجاد ترافیک کاذب در شبکه، اختلال در ارتباط بین دو ماشین، ممانعت کاربران مجاز از دستیابی به یک سرویس، ایجاد اختلال در در سرویس ها، نمونه هایی از اهدافی است که مهاجمان دنبال می کنند. همچنین ویروسهای باج گیر با رمزنگاری داده ها، در قبال دادن رمز عبور درخواست پرداخت وجه می نمایند.

پخش ویروس به منظور تخریب و عدم دسترسی افراد مجازپخش ویروس به منظور تخریب و عدم دسترسی افراد مجاز

مانع دسترسی اشخاص مجاز به سامانه های رایانه ای یا مخابراتی شوند:

اشخاص مجازی که صلاحیت دسترسی به این داده ها و سامانه ها را دارند، بر حسب نوع و اهمیت سامانه ها متفاوتند؛ گاهی این شخص، صاحب رایانه ای است که حق هر تصرف مجازی در داده های شخصی خود دارد و می تواند این اذن را به هر کسی بدهد و گاهی کارشناس شبکه ی یک اداره یا شرکت است که فقط خودش صلاحیت دسترسی به تمام یا بخشی از سامانه ها را دارد و گاهی مدیر ارشدی است که شخصا مکلف به مدیریت و نظارت بر سامانه های سازمان است و می تواند به اشخاص معینی اجازه دسترسی دهد.

عنصر مادی این جرم اعمالی از قبیل مخفی کردن داده ها، تغییر گذر واژه و یا رمزنگاری داده ها است و نتیجه این جرم این است که اقدامات مرتکب مانع دسترسی اشخاص مجاز به سامانه های رایانه ای یا مخابراتی شود.

پخش ویروس به منظور تخریب + سرقت اطلاعات + عدم دسترسی افراد مجاز+وکیلپخش ویروس به منظور تخریب + سرقت اطلاعات + عدم دسترسی افراد مجاز+وکیل

بنابراین اگر مرتکب داده ها را مخفی نماید اما با جستجوی فرد مجاز این داده ها کشف شود این جرم محقق نمی شود و می تواند مشمول عنوان دسترسی غیر مجاز و یا شروع به جرم باشد. عنصر معنوی جرم عبارتست از سوء نیت عام مرتکب در اراده عالمانه و عامدانه ی برای ارتکاب جرم، و سوءنیت خاص آن عبارتست از اراده تحقق نتیجه مجرمانه مذکور در این ماده.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *