تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل کلانتری ۱۵۰ تهرانسر

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

بر اساس ماده ۵۳ قانون حمایت از خانواده برای تحقق جرم ترک نفقه باید شرایطی را محقق شود تا مرد بتواند نفقه را پرداخت نکند. در صورتی که زن از همسر خود تمکین نکرده باشد، مرد می­تواند از پرداخت نفقه خودداری بکند. در صورتی که مرد استطاعت مالی جهت پرداخت نفقه را نداشته باشد، مرد می­تواند با حکم دادگاه نفقه را پرداخت نکند.

لازم به ذکر است که بر اساس تبصره­هایی که در ماده ۵۳ قانون از خانواده ذکر شده، زن بر اساس قانون مجاز می­باشد که تمکین نکند و مرد از پرداخت نفقه خودداری کند. البته این موضوع جمعیت کیفری دارد و زمانی که زوجه مجاز عدم تمکین می­باشد، موارد زیر می­باشد. در صورتی که حق حبس زوجه بر اساس ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی تا زمانی که به زن مهریه داده نشود، می‌تواند وظایفی را که در مقابل شوهر دارد را تمکین نکند. به شرطی که مهریه حال باشد و این امتناع مستحق نفقه نیست. یعنی می­بایست نفقه را در این شرایط هم بپردازد.

مجازات جرم ترک نفقه از حبس سه ماه و تا پنج ماه می­باشد. در مورد مجازات­هایی که نفقه را پرداخت نکند، اگر زن از شکایت خط خود صرف نظر کند، این مجازات نیز برای مرد صرف نظر می‎شود. زمانی که زن می­خواهد مرد را ملزم به پرداخت نفقه کند، می­بایست به کلانتری شماره ۱۵۰ مراجعه کند و از مرجع شکایت کند و در صورتی که کلانتری حکم دریافت کند و می­تواند مرد را دستگیر و بازداشت کنند. از جمله مواردی که مرد می­تواند مهریه و نفقه پرداخت نکند، بر اساس قانون ۱۱۱۴ قانون مدنی اگر زن حق سکونت داشته باشد، زن می­تواند از زندگی کردن با شوهر که منزلی که مرد مشخص کرده، خودداری کند یا زندگی کردن با شوهر ضرر مالی و آبروی برای زن داشته باشد؛ در صورتی که یک منزلی که خوب و ضرر بدنی برای زن داشته باشد، زن می­تواند مسکن جدا اختیار کند و در صورتی که ضرر از جانب دادگاه تعیین شود، می­بایست به منزل شوهر برگردد و زمانی که در بازگشت به منزل شوهر منظور می­باشد نفقه به عهده شوهر می­باشد.

بیماری که یکی از زوجین داشته باشند، بر اساس قانون بیماری که برای زن ذکر شده زن در صورت داشتن این بیماری­ها از جمله بیماری‌های پوستی می­تواند تمکین خاص را نداشته باشد و زن در شرایطی که عادت ماهانه است، می­تواند از تمکین خودداری کند. بیماری مرد هرگاه شوهر بعد از عقد مبتلا به یکی از بیماری های مقاربتی باشد، زن حق دارد که از نزدیکی با او خودداری کند و امتنا بین دلیل مانع حق نفقه نمی­شود.

مأموران کلانتری شماره ۱۵۰ می­توانند مرد را در صورتی که نفقه پرداخت نمی­کند با بازداشت کردن به را اعمال قانون کنند و ملزم به پرداخت نفقه کند.

در چه صورتی استطاعت مالی مرد ثابت می­شود؟

استطاعت مالی مرد از شروط واجب بودن نفقه نیست. در صورتی که شرط تحقق جرم موضوع ماده ۶۴۲ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی باشد، در قانون مجازات و بخش تعزیرات گفته شده که فقط بر کسی که اعمال می‌شود که با وجود استطاعت مالی از برگشت نفقه زن امتناع می‌کند. تشخیص استطاعت مالی مرد با دادگاه می­باشد که باید وجود این استطاعت در زمان ترک نفقه برای دادگاه مهر شود. در غیر این صورت حکم به ضرر مرد داده می­شود. در صورتی که زوجه فقط استطاعت پرداخت قسمتی از نفر را داشته باشد و از پرداخت آن امتناع کند، بر اساس ماده ۶۴۲ با او برخورد می‌شود.

در قانون ماده ۱۳۹۸ گفته شده که کسی ملزم به انفاق نفس نفقه می­باشد که متمکن از دادن نفقه باشد. یعنی بتواند نفقه را پرداخت کند بدون آنکه از وضعیت معیشت دچارم مشکل شود. به همین دلیل تشخیص تمکن برای تمامی تعهدات در جامعه در نظر می‌گیرد. در صورتی که نفقه واجب باشد، شخص قادر به پرداخت نفقه می­باشد، بدون آن که از این نظر برای گذراندن زندگی دچار کمبود­ها و محدودیت­هایی باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل کمک بگیرید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می‌باشند. جلب رضایت شما مشتریان گرامی، هدف وکلای صاحب تجربه این مجموعه است؛ پس با اطمینان خاطر پرونده‌های خود را در این زمینه به وکلای تهران وکیل بسپارید و با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *