تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

چگونه وصیت‌ نامه تنظیم کنیم

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع چگونه وصیت‌ نامه تنظیم کنیم اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

چگونه وصیت‌ نامه تنظیم کنیمچگونه وصیت‌ نامه تنظیم کنیم

چگونه وصیت‌ نامه تنظیم کنیم

درقانون مدنی تعریفی ازوصیت نشده اما وصیت یک عمل حقوقی است که فرد درآن تکلیف امورمالی وغیرمالی خود رابرای بعدازفوتش مشخص می کندووصیت بعدازفوت شخص اثرگذاراست و درزمان حیات اواثری ندارد.

  • وصیت کننده موصی
  • کسی که وصیت تملیکی به نفع اوشده است موصی له ‏
  • کسی که به موجب وصیت عهدی ولی برمورد ثلث یا برصغیرقرار داده می شود وصی
  • مورد وصیت موصی به ‏

اقسام وصیت نامه  

وصیت عهدی: ‏

شخص انجام امری رابرعهده ی یک یا چند نفرقرارمی دهد وطرفین این نوع وصیت،موصی و وصی هستند.‏

وصیت عهدی یک ایقاع است وتنها به اراده ی موصی نیاز دارد،قبول وصی شرط نیست اما ‏وصی می تواند تا زمانی که موصی زنده است وصیت را رد کند اما بعدازفوت اوباید تعهد راانجام دهد و وصی دیگرنمی تواند وصیت را رد کند اگرچه جاهل بروصایت بوده باشد.

وصیت تملیکی:‏

‎ شخص عین یا منفعت مال خود رابعد ازفوتش به دیگری مجانا تملیک می کند وطرفین این وصیت موصی وموصی له می باشند وبرخلاف وصیت عهدی،وصیت تملیکی یک عقد است وتا زمانی که موصی ‏زنده است قبولی موصی له موثرنیست زیراموصی می تواندازوصیتی که کرده رجوع کند حتی اگرموصی له ،موصی به راقبض کرده باشدوموصی له باید بعدازفوت موصی،موصی به را بپذیرد.

چگونه وصیت‌ نامه تنظیم کنیمچگونه وصیت‌ نامه تنظیم کنیم

انواع وصیت نامه

وصیت نامه،چه وصیت شخص عهدی باشد وچه تملیکی، به یکی ازسه صورت زیر تنظیم می شود:‏

  • وصیت نامه رسمی ( وصیت نامه محضری) :‏

وصیت نامه ای است که مانند یک سند رسمی دردفتراسناد رسمی تنظیم می شود تنظیم آن تشریفات خاص نداردواعتبارآن مانند ‏سایراسنادی است که دردفاتراسناد رسمی ثبت می شود. ‏

مزیت تنظیم وصیت نامه به صورت رسمی این است که افراد بی سواد می تواند نسبت به تنظیم آن اقدام کنند ومطمئن باشد که وصایای او بعد از فوتش تغییر نمی کند وبه علاوه کسی که وصیت به نفع اوشده،نیازی به اثبات اصالت وصیت نامه ندارد.

درمورد ‏وصیت نسبت به املاک ثبت شده،مفاد وصیت درسند مالکیت قید وخلاصه آن به دفتراملاک فرستاده می شودولی این ‏خلاصه دردفتر املاک ثبت نمی شود مگربعد ازفوت موصی واحراز اینکه اختلافی دربین نباشد.

موضوع وصیت نامه رسمی چه مال منقول یاغیرمنقول باشد، بدون نیاز به حکم دادگاه قابل اجرا است وتمام محتویات وامضاهای مندرج درآن رسمی ومعتبر است و‏وراث می‌توانند تنها دربرابر آن ادعای جعل نمایند.‏‎

  • وصیت نامه سری:‏

وصیت نامه ای که به خط موصی یا خط شخص دیگری تنظیم می شود وبه امضای موصی می رسد ودراداره ی ثبت محل اقامت موصی یا محلی ‏که آیین نامه ی وزارت دادگستری تعیین می کند، به امانت سپرده می شودکه درغیراین صورت وصیت نامه اعتباری نداردوبه همین دلیل افراد بی سواد نمی توانند وصیت نامه سری تنظیم کنند.

شخصی که قدرت تکلم ندارند،باید وصیت نامه رابه خط خودبنویسدوامضا کندوپس ازتحویل به‏مسئول دفتراسناد رسمی،درحضوراوبرروی پاکت نامه بنویسد که این وصیت نامه متعلق به من می باشدوباید مسئول دفتر روی پاکت، صحت آن را تائید کند وورثه می‌توانند پس ازبازگشایی وصیت نامه، به آن اعتراض کنند.‏

موصی می تواند هروقت بخواهد وصیت نامه را به همان ترتیبی که برای استرداد اسناد امانتی مقرر شده،وصیت نامه رااسترداد ‏نماید.‏

  • وصیت نامه خودنوشت:‏

وصیت نامه ای است که تمام متن آن به خط موصی نوشته شده ودارای تاریخ،به روز،ماه وسال به خط خودموصی می باشدوبه ‏امضاء اورسیده است تااگروصیت نامه‌های متعددی ازاوموجود باشد ، آخرین نسخه‌ی وصیت نامه مشخص شودزیرا ‏آخرین اراده اودرآخرین وصیت نامه‌ی موصی دارای اعتبار است وافراد بی سوادونابینا امکان تنظیم وصیت نامه ی خود نوشت را ندارند.                          وصیت نامه خود نوشت یک سند عادی می باشد ووراث موصی واشخاصی که درمقابل آن قرار می‌گیرند می‌توانند دراصالت سند تردید کنند که ‏موصی‌ له باید انتساب وصیت نامه را به شخص موصی اثبات نماید.‏

هرگاه اصالت وصیت نامه محرز باشد ولی نسبت به صحت تاریخ آن اعتراض شود،مدعی کسی است که تاریخ ‏رانادرست می ‌داند وباید آن را دردادگاه ثابت کندوشهادت شهود به تنهایی نمی تواند دلیل اثبات آن باشد ومدعی باید با استناد به اقرارموصی یا اسنادومدارک دیگرغلط بودن تاریخ رااثبات نماید.

چگونه وصیت‌ نامه تنظیم کنیمچگونه وصیت‌ نامه تنظیم کنیم

وصيت شفاهی

یکی ازتشریفات تنظیم وصیت نامه،کتبی بودن آن است اما ممکن است گاهی شخص درشرایط کاملا نامناسبی قراربگیرد که احتمال مرگ آنها وجود داشته باشد ویا درموارد اضطراری مثل جنگ و زلزله که نمی‌توان تشریفات نوشتن وصیت نامه را رعایت کرد،شخص می‌تواند درحضوردوشاهد به‌طور شفاهی وصیت کند ویکی ازشاهدان بایدمفاد وصیت رابا تاریخ روزوماه وسال تنظیم کند وبه حضور حضاربرساندواگرموصی تا زمان عادی شدن شرایط محیط در قید حیات باشد، باید وصیت نامه‌ی خود را با تشریفات صحیح قانونی تنظیم کند.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید و همچنین در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

شرایط تنظیم وصیت نامه مقرردرقانون مدنی

وصیت نامه توصیه وسفارشی است که موصی درمورداعمال عبادی واجتماعی ومالی خودبعد از فوت ‏به بازماندگانش می کند وباید پیش ازمرگ مهریه ‏همسر،حق الناس یا دین یااماناتی راکه بر گردن داردوهمچنین مطالبات وطلب‌های خود را‏دروصیت نامه قید نمایدوتا زمان فرارسیدن مرگ امکان تغییر نوشتن وصیت نامه وجود داردومی تواند آن راتجدیدواصلاح کند.

شخص برای حصول اطمینان ازاجرا شدن وصیت نامه‌اش باید تمام ضوابط وتشریفات قانونی و شرعی تنظیم آن رارعایت کند.

  • موصی باید دارای کمال (عقل وبلوغ) باشد واهیلت اودرزمان انشاء وصیت معتبراست وباید ازروی ‏اختیاروصیت کند ووصیت شخص مُکره ‏صحیح نیست. ‏
  • طبق قانون هرشخص می تواند تا یک سوم اموال خویش را به هرنحوی که بخواهد وصیت کند و دوسوم دیگراموال پس ازفوت شخص، میان ورثه اوتقسیم می‌شود.
  • براساس ماده 835 قانون مدنی موصی باید نسبت به موردوصیت جایزالتصرف باشدوموصی به باید ملک موصی باشد ووصیت به مال غیر،ولو با اجازه مالک ،باطل است .
  • موصی به باید قابلیت معامله و نقل و انتقال را داشته باشد واموال عمومی و موقوفه را نمی توان مورد ‏وصیت قرار داد. ‏
  • وصیت به مالی که متعلق حق دیگران قرارگرفته است نافذ است ولی درمقام اجرای وصیت باید حق ‏طلبکاربراومقدم داشته شودوتعارضی بین حق طلبکارو موصی له پیدا نمی شود.    
  • ‏وصیت ورشکسته دراموال خود جایز است ودرصورتی اجرا می شود که ترکه زاید برطلب بستانکاران ‏باشد.‏
  • وصیت به صرف مال درامرغیرمشروع باطل است.
  • وصیت برحمل صحیح است لیکن تملک اومنوط است براینکه زنده متولد شود‏.
  • مالی را که درآینده به وجود می‌آید می‌توان وصیت نمود.
  • باید توجه داشت در زمان اجرای وصیت، بعضی از واجبات مانند حج واجب و بدهکاری موصی همچون خمس و زکات، باید از اصل مال پرداخت شود.
  • هرگاه موصی به موجب وصیت یک یاچند نفرازورثه خودراازارث محروم کند،وصیت اونافذ نیست وقانونا شخص نمی تواند ورثه خود را ازارث محروم نماید.

بهتر است هنگام تنظیم وصیتنامه چند فرد مورد اطمینان به عنوان شاهد حضور داشته باشند.‏‎‏

چگونه وصیت‌ نامه تنظیم کنیمچگونه وصیت‌ نامه تنظیم کنیم

تنظیم وصیت‌ نامه صحیح علاوه بر آنكه آخرین اراده موصی (وصیت كننده) پس از مرگ را به اجرا در می‌آورد، موجب كاهش اختلافات وراث پس از فوت مورث شده و مانع مراجعه آنان به مراجع قضایی می‌شود.

تنظیم وصیت‌ نامه به علایق دینی و حقوقی فرد بستگی دارد، در صورتی كه فرد مایل باشد برای امور شرعی، شخصی و مالی خود پس از فوت تعیین تكلیف كند، وصیت نامه تنظیم می‌کند. نوشتن وصیت‌ نامه در بین مسلمانان امری متداول به شمار می‌رود همانطور که پیامبر اکرم(ص) بر هیچ مسلمانی سزاوار نیست که شبی را سپری کند، مگر این که وصیتش زیر سرش باشد.

هر فردی چنانچه بخواهد از اجرایی شدن وصیت نامه خود پس از مرگ مطمئن شود می‌بایست شرایط و تشریفات قانونی تنظیم وصیت‌ نامه را رعایت کند. اطلاع نداشتن از تشریفات قانونی و یا رعایت نكردن آن در تنظیم وصیت‌ نامه، موجب تنش و اختلاف در خانواده وراث شده و بر حجم پرونده‌های دادگستری نیز می‌افزاید.

وصیت نامه طبق قانون امور حسبى چند نوع است:

وصیت نامه خودنوشت، وصیت نامه رسمى و وصیت نامه سرى.

وصیت نامه خودنوشت‌، وصیتى است که وصیت‌ کننده به خط خود مى‌نویسد و بدین اعتبار وصیتنامه مزبور را خودنوشت نامیده‌اند. به موجب ماده 287 قانون امور حسبى وصیتنامه خودنوشت در صورتى معتبر است که تمام آن به خط وصیت‌کننده نوشته شده و داراى تاریخ روز، ماه و سال به خط وصیت کننده بوده و به امضاى وی رسیده باشد. فرقى نمى‌کند که خط وصیتنامه فارسى باشد یا لاتین، به هر زبانى که باشد، امضاى وصیت‌کننده در وصیت نامه ممکن است قبل از تاریخ یا بعد از تاریخ درج شود.

چگونه وصیت‌ نامه تنظیم کنیمچگونه وصیت‌ نامه تنظیم کنیم

در وصیت نامه رسمى ترتیب تنظیم و اعتبار آن به نحوى است که بیشتر براى اسناد تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمى مقرر شده است و از نظر رسمیت و اعتبار از 2 نوع دیگر بالاتر و بهتر است و اگر کسى وصیت خود را به طور رسمى تنظیم کند، دیگر هیچ خدشه‌اى به آن وارد نیست و هیچ کدام از ورثه بعد از فوت وصیت‌کننده نمى‌تواند ایرادى به آن وارد کند.

وصیت نامه سرى ممکن است به خط وصیت کننده و یا به خط دیگرى نوشته شده باشد ولى در هر صورت باید به امضاى وصیت‌کننده برسد و به ترتیبى که براى امانت اسناد در قانون ثبت اسناد مقرر شده در اداره ثبت حوزه اقامتگاه وصیت کننده یا محل دیگرى که در آئین‌نامه وزارت دادگسترى تعیین مى‌شود، امانت گذاشته می‌شود؛ طبق قانون امور حسبى کسى که سواد نداشته باشد نمى‌تواند به طور سرى وصیت کند.

وصیت كننده باید هنگام تنظیم وصیت به نكات زیر توجه كند:

  • موصی (وصیت كننده) باید از كمال (عقل و بلوغ) برخوردار باشد و از روی اختیار وصیت كند (وصیت بچه 10 ساله ممیز صحیح است).
  • وصیت در بیشتر از 3/1 (ثلث اموال و دارایی) مشروط به اجازة وارث است و این اجازه در زمان حیات وصیت كننده كفایت می‌كند.
  • اصل اولیه آن است كه بعضی از واجبات مثل حج واجب شده، و بدهكاری و حقوقی را كه مثل خمس و زكات و مظالم، ادا كردن آنها واجب است از اصل مال پرداخت گردد.
  • كسی كه مورد وصیت قرار می‌گیرد باید وجود داشته باشد و مالك شدن برای او ممكن باشد

در آخر گفتن این نکته خالی از لطف نیست که تنظیم وصیت نامه توسط وکیل متخصص میتواند خیلی از مشکلات احتمالی بعد از فوت را کاهش دهد درگیری های ورثه را به کمترین میزان خود برساند تنظیم وصیت نامه یک کار کاملا تخصصی است که متاسفانه در کشور این موضوع اصلا جدی گرفته نشده و این خود باعث بوجود امدن مشکلات عدیده ای میگردد .

چگونه وصیت‌ نامه تنظیم کنیمچگونه وصیت‌ نامه تنظیم کنیم

ما در موسسه حقوقی تهران وکیل با وکلای متخصص وصیت نامه میتوانیم این نوید را بشما بدهیم که تمام نکات حقوقی و قانونی وصیت نامه به دقت فراوان تنظیم شده و از مشکلات احتمالی آینده بشدت میکاهیم بعد از تنظیم وصیت نامه بهتر است که آن را در دفاتر اسناد رسمی ثبت کرده که به بزرگان فامیل این نکته گوشزد گردد که وصیت نامه ای در فلان دفتر خانه تنظیم گردیده این نکته میتواند باعث چشمگیر اختلافات و دعوی های حقوقی و حتی کیفری تنظیم وصیت نامه گردد

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *