تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

بیمه نکردن کارفرما+ جریمه+ شکایت+ مشاوره حقوقی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع بیمه نکردن کارفرما+ جریمه+ شکایت+ مشاوره حقوقی اشاره شده است. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی آنلاین با ما تماس بگیرید.

بیمه نکردن کارفرما+جریمه+شکایت+مشاوره حقوقیبیمه نکردن کارفرما+جریمه+شکایت+مشاوره حقوقی

بیمه در حقیقت یکی از تدابیر حمایتی و حقی می‌باشد که از طرف قانون‌گذار در قانون تأمین اجتماعی و قانون کار برای کارگران در نظر گرفته‌شده‌است. طبق این قوانین هر کارفرمایی موظف است کارگر خود را در هر شغل و سمتی حتی برای یک روز کاری بیمه نماید.به طور مثال در ماده‌ی ۲۸ قانون تامین اجتماعی به این موضوع که کارفرما تحت هر شرایطی مسئول بیمه کردن کارگران خود می‌باشد؛ پرداخته‌ شده‌ است .(درحقیقت بیمه نمودن کارگر از وظایف اجباری کارفرما است.)

بر طبق مواد ۳۶ و ۳۹ قانون تامین اجتماعی چنین استنباط می‌شود که هر کارگری خود به خود و به صورت قهری بیمه می‌شود و از مزایای تأمین‌ اجتماعی بهره‌ مند می‌شود اعم از این که کارفرما سهم را بپردازد ، یا نپردازد و تأمین‌اجتماعی باید حق بیمه را از کارفرما وصول کند بنابراین بیمه کردن کارگران به معنای پرداخت حق بیمه است ،در غیر این صورت کارگر خودبه‌خود بیمه است.علاوه بر ضمانت اجرای وصول قهری حق بیمه، کارفرمایان متخلف تحت تعقیب کیفری نیز قرار می‌گیرند و شخصا مسئول پرداخت آن خواهند بود وتخلف کارفرما بیمه کردن کارگر نیست؛ بلکه کسر نکردن حق بیمه( اعم از سهم کارفرما و کارگر) است.

بنابراین بهتر‌است هم کارگر و هم کارفرما بداند از آن‌جایی که قانون‌کار از قوانین آمره‌ی کشور است ، هیچ گونه توافقی بین کارگر و کارفرما در جهت خلاف با آن قانونی نبوده و به هیچ عنوان قابل قبول نیست. ناگفته نماند که احکام مقرر در دو ماده ۱۴۸ قانون کار که کارفرما مسئول بیمه‌ی کارگران خود بر اساس قانون تأمین‌اجتماعی است و هم‌چنین ماده‌ی ۱۸۳ قانون‌کار که ضمانت اجرای تخلف بیمه کردن کارگر را بیان کرده است؛ حکم این مواد آمرانه و مربوط به نظم عمومی است که توافق به عدم بیمه توسط کارگر و کارفرما اثری

 نخواهد داشت. قانون‌کار برای حمایت از کارگر در مقابل کارفرما تنظیم‌شده تا کارفرما نتواند کارگر را مجبور به امضای قرارداد یا متنی غیرمنصفانه نماید.

مؤسسه‌ی حقوقی تهران وکیل دارای وکلای مجرب که با داشتن آگاهی و اطلاعات مختلف حقوقی از طریق مطالعه‌ی شرایط قانونی کمک شایانی  به شما در این حوزه می‌نمایند ؛ چراکه حضور یک وکیل مجرب می‌تواند تأثیرات بسزایی را در بهبود روند کاری و عدم به وجودآمدن مشکلات و معضلات حقوقی داشته باشد.

با مطالعه‌ی شرایط قانونی استنباط می‌شود که مسئولیت پرداخت مجموع حق بیمه کارگر و کارفرما فقط بر عهده‌ی کارفرما است و کارگران نسبت به پرداخت نشدن آن هیچ مسئولیتی ندارد و کارفرما موظف‌ است ضمن ارائه‌ی صورت مزایای حقوق بیمه شدگان حق بیمه‌ی هرماه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد پرداخت‌ نماید.

لازم به ذکر‌است که برطبق قانون ،سازمان تأمین‌اجتماعی مکلف است طی 6ماه به صورت دستمزد ارسالی از سوی کارفرما رسیدگی‌نموده و هرگونه مغایرت و یا اختلافی را چه از لحاظ بیمه‌شدگان و یا میزان حقوق مشاهده‌ کرد را به کارفرما ابلاغ نماید.چنانچه کارفرما تسلیم نظر سازمان تأمین‌اجتماعی نشود،موضوع توسط هیأت تشخیص مطالبات بررسی و با تصویب آن ،درحکم اسناد لازم‌الاجرا قلمداد و قابل‌ وصول‌ است.

در برخی ازشرکت‌ها کارفرما به‌ جای بیمه‌ی‌تأمین اجتماعی کارگران خودرانزدصندوق‌های دیگربیمه می‌کنند، که این کاملاً اشتباه‌ است. زیرا طبق ماده‌‌ی148 بیمه‌ کردن نزد تأمین‌ اجتماعی یک تکلیف و الزام‌است که کارفرما می‌تواند در کنارش ازبیمه‌های تکمیلی دیگراستفاده‌کند.

یکی از رایج­ترین مشکلاتی که در روابط کاری بین کارگر و کارفرما بوجود می­آید، بیمه نکردن کارفرما می­باشد. به همین منظور، ما تصمیم داریم در این مطلب هرآنجه لازم است درخصوص عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما و مسائل مربوط به آن بدانید را در اختیارتان قرا دهیم.

چنانچه هرسوالی در زمینه مسائل حقوقی مربوط به اداره کار و حق و حقوق داشتید، می­توانید با وکیل بیمه بیکاری ما در موسسه حقوقی تهران وکیل مشورت کنید.

بیمه نکردن کارفرما+جریمه+شکایت+مشاوره حقوقیبیمه نکردن کارفرما+جریمه+شکایت+مشاوره حقوقی

سهم کارفرما در پرداخت حق بیمه

بیمه مهم­ترین حقوق کارگران است که وزارت کار و تامین اجتماعی برای حمایت از آنها درنظر گرفته است. میزان حق بیمه با توجه به حداقل یا حداکثر پایه حقوق کارگران تعیین می­شود. به طور کلی، حق بیمه 30 درصد از حقوق کارگر را به خود اختصاص داده است که پرداخت 23 درصد از آن به عهده کارفرما می­باشد.

علت پرداخت نکردن بیمه توسط کارفرما

با اینکه براساس قانون کار، حق بیمه از مهم­ترین حقوق کارگران است، اما بسیاری از آنها با مشکل بیمه نکردن کارفرما مواجه می­شوند. این موضوع به دلایل زیادی می­تواند اتفاق بیفتد اما رایج­ترین آن این است که کارفرما از همان ابتدا عدم پرداخت حق بیمه را در قرارداد قید می­کند و کارگران بدون آگاهی داشتن از این موضوع، قرارداد را امضا خواهند کرد.

بیمه نکردن کارفرما+جریمه+شکایت+مشاوره حقوقیبیمه نکردن کارفرما+جریمه+شکایت+مشاوره حقوقی

درصورت بیمه نکردن کارگر توسط کارفرما چه اتفاقی می­افتد؟

طبق ماده 148 قانون کار، کارفرمایان وظیفه دارند با توجه به میزان حقوق کارگران، نسبت به بیمه کردن آن­ها اقدام کنند. تحت هیچ شرایطی امکان تخطی از این وظیفه وجود ندارد و در صورت بیمه نکردن کارفرما، کارگران حق شکایت داشته و کارفرمایان نه تنها محکوم به پرداخت حق بیمه می­شوند، بلکه جریمه هم خواهند شد.

شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن

در اکثر موارد، کارگران زمانی به فکر شکایت از کارفرما می­افتند که با اصول کار و روابط کاری بین کارگر و کارفرما آشنا شوند. آنها ابتدا از تمام حق و حقوق خود آگاه نبوده­اند و با شرط کار بدون حق بیمه موافقت کرده­اند، اما به تدریج متوجه شده­اند که بیمه حق مسلم آنها بوده و کارفرما باید آن را پرداخت نماید. به همین دلیل با بروز اختلاف و بیمه نکردن کارفرما، کار به شکایت در مراجع صالح اداره کار کشیده خواهد شد.

در این مراجع به شکایت کارگران رسیدگی شده و در صورتی که ثابت شود کارگران به میزان لازم در کارگاه موردنیاز کار کرده­اند اما حق بیمه آنها پرداخت نشده است، کارفرما به پرداخت حق بیمه محکوم خواهد شد.

بیمه نکردن کارفرما+جریمه+شکایت+مشاوره حقوقیبیمه نکردن کارفرما+جریمه+شکایت+مشاوره حقوقی

جریمه بیمه نکردن کارفرما

براساس قانون اداره کار، درصورتی که کارفرما از بیمه کردن کارگران خود شانه خالی کند، محکوم به پرداخت کامل حق بیمه خواهد شد. همچنین با توجه به شرایط موجود و مراتب جرم، باید جریمه نقدی معادل با دو الی ده برابر حق بیمه پرداخت کند.

برخی از افراد تصور می­کنند که جریمه نقدی باید توسط کارفرما به کارگران پرداخت شود، اما این یک تصور کاملا اشتباه است. جریمه نقدی بیمه نکردن کارفرما باید به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود و هیچ ارتباطی با کارگران ندارد.

مزایای مشاوره با وکیل اداره کار درصورت بیمه نکردن کارفرما

در بسیاری موارد مشاهده شده بعد از اینکه کارگران برای پرداخت نشدن حق بیمه خود در مراجع صلاح از کارفرما شکایت کرده اند، کارفرما به طور کامل رابطه کاری با آن کارگران را منکر شده است. در واقع پرداخت حق بیمه نشان دهنده وجود رابطه کاری بین کارگر و کارفرما می­باشد و زمانی که بیمه پرداخت نشده باشد، اثبات رابطه کاری کمی مشکل می­شود. بنابراین کارگر برای رسیدگی به حق و حقوق خود، ابتدا باید ثابت کند که در کارگاه مورد نظر فعالیت داشته است.

در این شرایط کمک گرفتن از وکیل اداره کار می­تواند تا حد زیادی به موفقیت پرونده و احقاق حق و حقوق کارگر کمک کند. یک وکیل ماهر به راحتی تمام مدارک لازم را تهیه و بررسی کرده و با اثبات رابطه کاری بین کارگر و کارفرما، حق بیمه پرداخت نشده را درخواست خواهد کرد.

بیمه نکردن کارفرما+جریمه+شکایت+مشاوره حقوقیبیمه نکردن کارفرما+جریمه+شکایت+مشاوره حقوقی

بنابراین به شما توصیه می­کنیم در صورتی که با چنین مشکلاتی مواجه شدید، پیش از هراقدامی با یک وکیل اداره کار ماهر و متخصص مشورت نمایید. به عنوان مثال وکلای تیم تهران وکیل در این زمینه از تجربه کافی برخوردارند و می­توانند به موفقیت پرونده شما کمک کنند.

نتیجه­ گیری

حق بیمه اصلی­ترین و مهم­ترین حقوق کارگران است که باید توسط کارفرمایان پرداخت شود. در صورتی که یک کارفرما به هردلیلی از پرداخت حق بیمه خودداری کند، کارگر می­تواند در مراجع مربوطه از او شکایت کند. در اینصورت کارفرما هم به پرداخت بیمه و هم به پرداخت جریمه نقدی محکوم خواهد شد.

بیمه نکردن کارفرما+جریمه+شکایت+مشاوره حقوقیبیمه نکردن کارفرما+جریمه+شکایت+مشاوره حقوقی

شما می­توانید تمام سوالات خود در این زمینه را با یکی از وکلای موسسه حقوقی تهران وکیل مطرح کرده و از ما مشورت بخواهید!

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *