تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

اثبات ادعای وراثت افراد دیگر+تقاضای ابطال تقسیم نامه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع اثبات ادعای وراثت افراد دیگر+تقاضای ابطال تقسیم نامه اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

اثبات ادعای وراثت افراد دیگر+تقاضای ابطال تقسیم نامه اثبات ادعای وراثت افراد دیگر+تقاضای ابطال تقسیم نامه

پرسش: فردی در اقامتگاه دائمی خود فوت می کند ورثه وی ضمن مراجعه به دادگاه تقاضای تقسیم ماترک متوفا را می کنند و دادگاه پس از رسیدگی حکم به تقسیم ماترک مرحوم صادر و پس از قطعیت اجرا می نماید و اموال، به ورثه تحویل می گردد. متعاقبة أحد از ورثه سهم الارث خود را به موجب عقد بيع جداگانه به فرد ثالثی می فروشد. پس از گذشت مدتی افراد دیگری مراجعه و مدعی وراثت متوفا می شوند و مدارکی را که رابطه توارث آنها را مسجل می سازد ارائه و ضمن مراجعه به دادگاه تقاضای ابطال تقسیم و انحلال عقد بیع را می کنند. با توجه به اصل لزوم قراردادها و ماهیت عقد بیع تکلیف چیست و نحوه رسیدگی دادگاه چگونه است؟ اساسا آیا نحوه طرح دعوا از نظر شکلی صحیح است؟ در صورت پذیرش دعوا آیا دادگاه می تواند عقد بیع را منحل کند؟ در این صورت علت و جهت انحلال چیست آیا رسیدگی به موضوع ابطال تقسیم نامه مشمول اعتبار امر مختومه نیست؟

اثبات ادعای وراثت افراد دیگر+تقاضای ابطال تقسیم نامه اثبات ادعای وراثت افراد دیگر+تقاضای ابطال تقسیم نامه

 اتفاق نظر

نظر به اینکه ماده ۶۰۱ قانون مدنی اشعار می دارد: «هرگاه بعد از تقسیم معلوم شود که قسمت به غلط واقع شده است تقسیم باطل می شود تقسیم باطل و مال به حالت اشاعه و قبل از تقسیم برمی گردد و خریدار می تواند بر اساس ماده ۴۴۱ نسبت به فسخ یا قبول بیع نسبت به مقداری از فروشنده مالک است اقدام کند و با توجه به تقاضای مدعی به عنوان معترض ثالث از دادگاه صادر کننده حکم قطعی، دادگاه رسیدگی و حکم به ابطال عقد بیع صادر و مشمول اعتبار امر مختومه نیست.

اثبات ادعای وراثت افراد دیگر+تقاضای ابطال تقسیم نامه اثبات ادعای وراثت افراد دیگر+تقاضای ابطال تقسیم نامه

نظر کمیسیون نشست قضائی (۲)

در فرضی که عده ای جدید ملحق به وراث مذکور در گواهی انحصار وراثت مادر بشوند ابتدا باید از طریق اعتراض به گواهی انحصار وراثت نام خود را جزو ورثه متوفا تسجيل کنند در چنین صورتی با استناد به گواهی انحصار وراثت صادره جدید ایشان می توانند بر اساس ماده ۶۰۱ قانون مدنی تقاضای اعلام بطلان تقسیم ماترک را از دادگاه صالح نمایند. محکمه بر اساس قواعد ارث و احکام شرکت، حکم به بطلان رأی مربوط به تقسیم سابق را میدهد، آنگاه مستقلا دعوای اعلام بطلان و بی اعتباری عقد بیع منعقده بین احد از وراث با شخص ثالث را از محکمه درخواست می کند. بدیهی است با توجه به آنکه عقد بیع احد از وراث با شخص ثالث به استناد ماده ۳۲۵ قانون امور حسبی صورت گرفته، حال کاشف از بطلان تقسیم سابق، در این وضع احکام شرکت بر مال مورث اعاده می گردد و به موجب ماده ۳۲۶ امور حسبی چون نام برده بدون تحصیل جواز از وراث اقدام به فروش فروض متعین نموده، بیع مذکور نافذ نبوده و کاشف به بطلان آن می شود. در صورتی که همان حصه قدیم تقسیم اول) مجددا در حصه همین فرد قرار گیرد لزوم به انتقال مجدد آن خواهد بود.

لازم به ذکر است در صورتی که در شمال تهران، غرب تهران، شرق تهران یا کرج هستید و به مشاوره حقوقی انحصار وراثت نیاز دارید، می توانید با بهترین وکیل انحصار وراثت موسسه حقوقی تهران وکیل در ارتباط باشید؛ همچنین، برای مشاوره حقوقی در رابطه با نمونه گواهی انحصار وراثت می توانید با وکیل گواهی انحصار وراثت این موسسه ، از طریق راه های ارتباطی در تماس باشید.

اثبات ادعای وراثت افراد دیگر+تقاضای ابطال تقسیم نامه اثبات ادعای وراثت افراد دیگر+تقاضای ابطال تقسیم نامه

انحصار وراثت و تاریخ بهای ترکه از نظر معافیت از انتشار آگهی

پرسش: ملاک تقویم ترکه به منظور اجرای مفاد ماده ۳۶۴ قانون امور حسبی تاریخ درخواست انحصار وراثت است یا تاریخ فوت متوفی؟

با توجه به مواد ۳۶۰ و ۳۶۱ و ۳۶۴ قانون امور حسبی که در ذیل درج می گردد:

ماده ۳۶۰- در صورتی که وراث متوفی با سایر اشخاص ذی نفع بخواهند تصدیق انحصار وراثت تحصیل کنند درخواست نامه کتبی مشتمل بر نام و مشخصات درخواست کننده و متوفی و ورثه و اقامتگاه آنها و نسبت بین متوفی و وراث تنظیم نموده به دادگاه تسلیم می نماید.

ماده ۳۶۱- دادگاه بخش درخواست نام برده را سه دفعه پی در پی ماهی یک مرتبه آگهی می نماید.

 تبصره- در نقاطی که روزنامه دائر نیست دادگاه می تواند به جای گواهی در روزنامه محلی به تعداد لازم به هزینه متقاضی گواهی انحصار وراثت آگهی تهیه نموده و در معابر الصاق نماید تاریخ الصاق آگهی ها که باید در یک روز به عمل آید به وسیله صورت جلسه که مأمورین ابلاغ نسبت به این موضوع تهیه می نمایند رعایت خواهد گردید.

ماده ۳۶۴- در صورتی که بهای ترکه بیش از پنجاه هزار ریال نباشد انتشار آگهی مذکور در ماده ۳۶۱ به عمل نخواهد آمد و دادگاه به ادله و اسناد و اظهارات گواهی های درخواست کننده رسیدگی کرده و درخواست تصدیق را به حسب اقتضاء دلایل قبول یا رد مینماید. در مورد سؤال فوق کمیسیون مشورتی آیین دادرسی مدنی اداره حقوقی در جلسه مورخ ۱۳۴۳/۲/۸ به شرح زیر اظهارنظر نموده است:

بر طبق ماده ۳۶۴ قانون امور حسبی مصوب ۱۳۱۹ در صورتی که بهای ترکه بیش از پنجاه هزار ریال نباشد آگهی مذکور در ماده ۳۶۱ به عمل نخواهد آمد و به مستنبط از ماده ۳۶۰ قانون مذبور که به موجب آن درصورتی که وراث متوفی با سایر اشخاص ذی نفع بخواهند تصدیق انحصار وراثت تحصیل کنند درخواست نامه کتبی مشتمل بر نام و مشخصات درخواست کننده و متوفی و ورثه و اقامتگاه آنها و نسبت بین متوفی و وراث تنظیم نموده به دادگاه تسلیم می نمایند ملاک در تقویم ترکه راجع به اجرای ماده ۳۶۴ تاریخ درخواست انحصار وراثت است نه . تاریخ فوت مورث بنابراین در مورد سؤال ترکه متوفی بایستی به بهای روز تقدیم درخواست انحصار وراثت ارزیابی و ملاک عمل قرار گیرد.

اثبات ادعای وراثت افراد دیگر+تقاضای ابطال تقسیم نامه اثبات ادعای وراثت افراد دیگر+تقاضای ابطال تقسیم نامه

نظریه مشورتی مورخ ۱۳۴۳/۲/۸ اداره کل حقوقی قوه قضائیه

هزینه اعتراض بر درخواست تصدیق انحصار وراثت

پرسش: با توجه به اینکه در ماده ۳۷۵ قانون امور حسبی هزینه رسیدگی به امور حسبی منانحصار به موارد مذکور در آن ماده شده است، آیا اعتراض بر درخواست تصدیق انحصار وراثت هزینه دارد و متعرض مکلف است معادل هزینه درخواست گواهی انحصار و وراثت به ورقه اعتراضیه تمبر الصاق و ابطال نماید؟

با توجه به ماده ۳۶۲ قانون امور حسبی و بند ۹ از ماده ۳۷۵ قانون مذکور و ماده ۶۸۴ قانون آیین دادرسی مدنی که در ذیل درج می گردد: ماده ۳۶۳- پس از انقضاء سه ماه از تاریخ نشر اولین آگهی در صورتی ه معترض نبود دادگاه تمام ادله و اسناد درخواست کننده تصدیق را از برگ شناسنامه و گواهی گواه و غیره در نظر گرفته تصدیقی مشعرب وراثت و تعیین عده وراث و نسبت آنها به متوفی صادر می نماید و در صورت اعتراض دادگاه جلسه برای رسیدگی به اعتراض معین نموده و به معترض و درخواست کننده تصدیق اطلاع می دهد و در جلسه پس از رسیدگی حکم خواهد داد و این حکم قابل پژوهش و فرجام است.

ماده ۳۷۵- هزینه رسیدگی به امور حسبی منانحصار به موارد زیر بوده و در هر مورد موقع درخواست یکصد ریال گرفته می شود…

 بند ۹- درخواست تصدیق انحصار وراثت

ماده ۶۸۴- در صورتی که خواسته مالی نباشد و همچنین در دعوی تصرف عدوانی و رفع مزاحمت و ممانعت و افراز و تقسیم و حقوق ارتفاقی هزینه دادرسی در دادگاه های بخش یکصد ریال و در سایر دادگاه ها دویست ریال است. .

اثبات ادعای وراثت افراد دیگر+تقاضای ابطال تقسیم نامه اثبات ادعای وراثت افراد دیگر+تقاضای ابطال تقسیم نامه

در مورد سؤال فوق کمیسیون مشورتی آیین دادرسی مدنی اداره حقوقی در جلسه مورخ ۱۳۴۳/۴/۱۴ چنین اظهار نظر کرده است:

اعتراض بر درخواست انحصار وراثت اعم از این که معترض خود را جزء ورثه بداند و یا با وارث دانستن خود متقاضیان تصدیق انحصار وراثت را وارث نشناسد دعوایی است که بر طبق ماده ۳۶۲ قانون امور حسبی مورد رسیدگی قرار می گیرد و هزینه دعوای مزبور به مستنبط از بند ماده ۳۷۵ قانون امور حسبی و ماده ۶۸۴ قانون آیین دادرسی مدنی باید وصول شود.

نظریه مشورتی مورخ ۱۳۴۳/۲/۱۴ اداره کل حقوقی قوه قضائیه

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی توسط وکیل ملکی به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *