تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

اثر فسخ قرارداد متضمن شرط داوری

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

  در این مطلب به موضوع اثر فسخ قرارداد متضمن شرط داوری اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

 

 اثر فسخ قرارداد متضمن شرط داوریاثر فسخ قرارداد متضمن شرط داوری

اثر فسخ قرارداد متضمن شرط داوری به چه صورت است؟

در صورت فسخ قرارداد مشتمل بر شرط داوری، شرط داوری نیز منتفی است و داوران نمی توانند در مورد صحت و سقم دعوی فسخ قرارداد مذکور رسیدگی و اتخاذ تصمیم نمایند.

شماره دادنامه: ۱۸۱ ۹۲۰۹۹۷۰۲۲۱۵۰۰

تاریخ: ۱۳۹۲/۰۲/۲۳

رأی شعبه ۲۲۰ دادگاه عمومی حقوقی تهران درباره اثر فسخ قرارداد متضمن شرط داوری

ماحصل دعوی خواهان آقای (ع.ب.) با وکالت آقای (ق.ح.) به طرفیت آقایان ۱. (م.س.) ۲. (الف.ص.) و 3. (م.خ.) دایر بر ابطال رأی داوری۱۳۹۰/۱۰/۲۰این است که خواهان مطابق مبایعه نامه مورخ ۸/۴/۸۹ یک واحد آپارتمان به متراژ۵/۳۸ متر مربع جزو پلاک ثبتی ۱۷۴۴ از ۳ اصلی بخش ۱۰ تهران را از خوانده ردیف اول خریداری کرده است و علی رغم پرداخت قسمتی از ثمن معامله از تحویل مبیع خودداری کرده است و با استناد به حق داوری و اختیارات حاصله مندرج در قرارداد مشارکت ساخت و ساز و با ارجاع به داوری خواندگان دوم و سوم طی اظهارنامه های ارسالی به نامبردگان فسخ مبایعه را مطالبه نموده که نهایتا رأی مورخ ۹۰/۱۰/۲۰ نظریه ایشان مبنی بر فسخ صادر و به خواهان ابلاغ شده است در حالی که داور در مهلت مقرر پس از ابلاغ اتخاذ تصمیم ننموده و خارج از چهارچوب قانونی رأی خویش را صادر کرده است، لذا تقاضای صدور حکم بر ابطال رأی داوری را دارد اینک دادگاه با توجه به محتویات پرونده و رسیدگی های به عمل آمده و ملاحظه قرارداد استنادی و با امعان نظر به اظهارات وکیل خواهان دعوی طرح شده را صحیح میداند؛ زیرا در قراردادی که در آن مقرر شده در موقع اختلاف به داوری رجوع شود تا کنون در هیچ یک از مراجع ذیصلاح قضائی فسخ و یا ابطال نشده و تا زمانی که قرارداد فسخ یا باطل نگردد می توان در موقع اختلاف به داوری رجوع کرده و داور نیز مطابق مقررات موظف به داوری و صدور رأی می باشد و در صورتی که قرارداد فسخ شود داور نیز نمی تواند در صورت بروز اختلاف داور خارج از چهارچوب قانونی عمل کرده و رأی صادر کرده است، لذا دادگاه با پذیرش دعوی مطروحه حکم بر ابطال رأی داوری صادر و اعلام می گردد. رأی صادره حضوری ظرف ۲۰ روز از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی است.

رئیس شعبه ۲۲۰ دادگاه عمومی حقوقی تهران – زیوری

اثر فسخ قرارداد متضمن شرط داوریاثر فسخ قرارداد متضمن شرط داوری

رای شعبه ۲۲۰ دادگاه عمومی حقوقی تهران

در خصوص دعوی آقای (ع.ب.) با وکالت آقای (ق.ح.) به طرفیت آقایان (م.س.)و( الف.ص.)و ( م. خ.)دایر بر ابطال رأی داوری نظر به اینکه در دادنامه اصداری به شماره ۶۹۳/۹۱اشتباه مبین قلمی رخ داده است؛ لذا مستندا به ماده ۳۰۹ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی (عبارت داوری نماید؛ زیرا قرارداد فسخ شده است و دیگر داوری معنایی ندارد نظر به اینکه )به سطر ۱۱ دادنامه مزبور اضافه می شود. این رأی از نظر قابلت تجدیدنظرخواهی تابع رأي اصلی است و دادن رونوشت آن بدون رونوشتی از دادنامه رأى اصلی ممنوع است.

رئیس شعبه ۲۲۰ دادگاه عمومی حقوقی تهران – زیوری

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

اثر فسخ قرارداد متضمن شرط داوریاثر فسخ قرارداد متضمن شرط داوری

رأی شعبه 15 دادگاه تجدیدنظر استان تهران درباره اثر فسخ قرارداد متضمن شرط داوری

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای (م.س.) به طرفیت آقای (ع.ب.) نسبت به دادنامه شماره ۶۹۳ مورخ۲۴/۸/۹۱صادره از شعبه ۲۲۰ دادگاه حقوقی تهران که مطابق آن دعوای تجدیدنظر خوانده به خواسته ابطال رأی داور مورد اجابت واقع گردیده، دادگاه با عنایت به محتویات پرونده و لوایح تقدیمی و توجها به رأي اصلاحی ۸۵۹ مورخ ۱۸/۱۰/۹۱ و قرارداد مشارکت ۲۰/۷/۸۸ و مبایعه نامه ۸/۴/۸۹ و بخش مبایعه نامه مذکور موضوع رأی داور از آنجا که موضوع مورد درخواست از هیئت داوری جهت اظهارنظر به شرح اظهارنامه ۸۵۰۷ مورخ۱۵/۱۱/۹۰در خصوص اعلام فسخ مبایعه نامه ۲۴۹ که مورد اجابت هیئت داوری قرار گرفته است خارج از صلاحیت هیئت داوری بوده به لحاظ اینکه حیطه صلاحیت داور مراجعت به اختلافات مربوط به موضوع قرارداد واجد اعتبار بوده و در فرض فسخ بطلان قرارداد بین طرفین دیگر جایگاهی برای اظهارنظر داور وجود ندارد و دعوای فسخ هم خارج از موضوع توافق داوری است؛ بنابراین با عنایت به مراتب مذکور مستندا به بندهای ۲ و ۳ ماده ۴۸۹ و ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی با رد تجدیدنظرخواهی رأی معترض عنه را از جهت نتیجه تأیید و ابرام می نماید. رأى دادگاه قطعی است.

رئیس شعبه ۱۵ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *