تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

ادعای مالکیت در دعاوی تصرف عدوانی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع ادعای مالکیت در دعاوی تصرف عدوانی اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

ادعای مالکیت در دعاوی تصرف عدوانی ادعای مالکیت در دعاوی تصرف عدوانی

آیا در دعاوی تصرف عدوانی، ادعای مالکیت متصرف عدوانی، نقشی در مسؤولیت کیفری یا مدنی دارد؟

نظر اکثریت

اساسا دعوای تصرف عدوانی نوعی دعوای شکلی است که در صورت احراز تصرف سابق مدعی و تصرف لاحق مدعى عليه و فقدان جواز قانونی، محاکم مکلف به رسیدگی و صدور حکم بر رفع تصرف از سوی متصرف عدوانی هستند، چه تصرف از ناحیه مالک صورت گرفته باشد یا از طرف غير مالک. چنانچه مالک یا قائم مقام وی، مدعی حقی برای خود هستند، باید از طریق مراجع قانونی و از طریق طرح دعوا تخلیه، خلع ید و غیره) اقدام به استیفای حقوق خود بکنند ضمن اینکه ماده ۱۶۲ قانون آیین دادرسی مدنی صرفا وجود سند مالکیت را آمارهای بر تصرف صاحب سند دانسته است آن هم به شرط اینکه طرف مقابل، دلیلی بر تصرف سابق خود ارایه نکرده باشد و همچنین نظریه شورای نگهبان نیز در ارتباط با ماده ۳۳۰ قانون آیین دادرسی مدنی قبلی بوده که با تصویب قانون آیین دادرسی مدنی جدید و نسخ قانون قبلی، منسوخ تلقی می شود.

ادعای مالکیت در دعاوی تصرف عدوانی ادعای مالکیت در دعاوی تصرف عدوانی

لازم به ذکر است در صورتی که در شمال تهران، غرب تهران، شرق تهران یا کرج هستید و به مشاوره با وکیل ملکی نیاز دارید، می توانید با مشاوره حقوقی موسسه حقوقی تهران وکیل در ارتباط باشید. همچنین اگر به دنبال شماره تماس وکیل با تجربه می گردید می توانید با گروه تهران وکیل تماس گرفته ابتدا از مشاوره رایگان و تلفنی با مشاورین این مجموعه داشته باشید و در صورتی که بخواهید می توانید با تعیین وقت حضور پیدا کرده و با وکلای حقوقی و ملکی این مجموعه که متخصص در این زمینه می باشند مشاوره داشته باشید.

ادعای مالکیت در دعاوی تصرف عدوانی ادعای مالکیت در دعاوی تصرف عدوانی

نظر اقلیت

با توجه به ماده ۱۶۲ قانون آیین دادرسی مدنی که اشاره به توجه دادگاه به مالکیت اصحاب دعوا دارد و با عنایت به نظریه شماره ۱۴۸۸ – ۶۳/ ۵ / ۹ شورای نگهبان، در دعاوی تصرف عدوانی چنانچه متصرف، ادعای مالکیت کند و مدعی باشد که بد سابق غاصبانه بوده است، انتزاع مال مورد دعوا از بد متصرف، بدون رسیدگی ماهوی دلیل شرعی ندارد، محاکم در رسیدگی به دعاوی تصرف عدوانی مدنی، مکلف به رسیدگی به ادعای مالکیت از سوی متصرف هستند ولی در امور کیفری به لحاظ توجه قانونگذار به نظم عمومی، مالکیت متصرف، تاثیری در رسیدگی به پرونده ندارد.

ادعای مالکیت در دعاوی تصرف عدوانی ادعای مالکیت در دعاوی تصرف عدوانی

نظر کمیسیون

نشست قضایی (۱): صرف ادعای مالکیت متصرف عدوانی، تأثیری در مسؤولیت کیفری یا مدنی متصرف ندارد. چنانچه این ادعا مستند به سند مالکیت باشد، ابراز سند مالکیت مطابق ماده ۱۶۲ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی منحصرا دلیل بر سبق تصرف و استفاده از حق، تلقی می شود و قانونگذار پذیرش دلیل خلاف آن را اجازه داده است

ادعای مالکیت در دعاوی تصرف عدوانی ادعای مالکیت در دعاوی تصرف عدوانی

و به حکایت ذیل همان ماده، در صورت ابراز سند مالکیت، طرف دیگر می تواند سبق تصرف خود را به طرق دیگر ثابت کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی توسط وکیل ملکی به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *