تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

ارتکاب جرم مواد مخدر در مدت تعلیق

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع ارتکاب جرم مواد مخدر در مدت تعلیق اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

ارتکاب جرم مواد مخدر در مدت تعلیقارتکاب جرم مواد مخدر در مدت تعلیق

ارتکاب جرم مواد مخدر در مدت تعلیق چه حکمی دارد

پرسش: احتراما متهمی در دادگاه انقلاب بابت استعمال مواد مخدر محکوم به شلاق گردیده و اجرای حکم تعلیق شده و در زمان تعليق مرتکب سرقت شده است پس از قطعی شدن محکومیت سرقت طبق ماده ۵۴ قانون مجازات اسلامی، اولا: آیا دادگاه بدوی عمومی تعليق شلاق دادگاه انقلاب را لغو نمایند یا دادگاه صادر کننده حکم قطعی سرقت (اعم از دادگاه بدوی یا تجدیدنظر) لغو نماید؟

ثانيا: چگونه دادگاه عمومی تعلیق دادگاه انقلاب را لغو نماید در حالی که صلاحیت ذاتی برای موضوعات در صلاحیت دادگاه انقلاب را ندارد؟

ثالثا: برای متهم تکرار جرم نیز محقق شده که دادگاه بدوی در حين صدور حکم سرقت اطلاعی از تکراری بودن جرم نداشته و هم اکنون نیز به لحاظ قاعده فراغ دادرس نمی تواند بابت تکرار حكم مجددا وارد شود حال آیا لازم است پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارسال شود؟ در صورت ارسال به چه مبنایی ارسال شود چون اعتراض نشده است؟

ارتکاب جرم مواد مخدر در مدت تعلیقارتکاب جرم مواد مخدر در مدت تعلیق

اولا – ثانيا) با توجه به صراحت ماده ۵۴ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲، لغو قرار تعليق اجرای تمام یا قسمتی از مجازات، صرفا به عهده دادگاهی است که حکم محکومیت قطعی متهم را در خصوص جرمی که در مدت تعلیق مرتکب شده و از جمله جرائم مندرج در ماده مذکور را صادر نموده است اعم از اینکه دادگاه عمومی باشد با انقلاب یا نظامی یا در همان حوزه قضائی دادگاه صادر کننده قرار تعلیق اجرای مجازات باشد یا در حوزه قضائی دیگر، زیرا دادگاه اخیر با رعایت صلاحیت ذاتی و محلی به جرم ارتکابی در مدت تعلیق رسیدگی می کند و به ماهیت جرمی که اجرای مجازات آن معلق شده وارد نمی شود تا منافاتی با صلاحیت ذاتی و محلی داشته باشد.

لازم به ذکر است اگر به دنبال شماره تماس بهترین وکیل مواد مخدر و بهترین وکیل کیفری می گردید می توانید با گروه تهران وکیل تماس گرفته ابتدا از مشاوره حقوقی رایگان و تلفنی با مشاورین این مجموعه داشته باشید و در صورتی که بخواهید می توانید با تعیین وقت حضور پیدا کرده و با وکلای حقوقی و کیفری این مجموعه که متخصص در این زمینه می باشند مشاوره داشته باشید. همچنین می توانید با مشاوره حقوقی از طریق واتساپ با موسسه تهران وکیل در ارتباط باشید.

ارتکاب جرم مواد مخدر در مدت تعلیقارتکاب جرم مواد مخدر در مدت تعلیق

ثالثا: چنانچه محکوم در مدت تعلیق اجرای مجازات، مرتکب یکی از جرائم مندرج در ماده ۵۴ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ گردد مجازات جرم اخیر با لحاظ مقررات تکرار جرم تعیین می گردد؛ زیرا حکم محکومیت قبلی قطعی بوده و صرفا اجرای آن معلق شده بود و با توجه به ماده ۱۳۷ قانون یاد شده اعمال مقررات تکرار در صورتی است که از تاریخ قطعیت حکم تا حصول اعاده حیثیت یا شمول مرور زمان اجرای مجازات مرتکب جرم تعزیری درجه یک تا شش دیگری گردد و مبدأ مرور زمان اجرای مجازات در موارد تعلیق اجرای مجازات به صراحت ماده ۱۱۱ همان قانون از تاریخ لغو قرار تعليق محاسبه می شود و در صورتی که محکوم علیه حکم تعلیقی پس از انقضای مدت تعلیق مرتکب جرم تعزیری درجه یک تا شش گردد با توجه به اینکه محکومیت تعلیقی طبق ماده ۵۲ قانون مذکور بی اثر می شود، بنابراین مشمول احکام مربوط به تکرار نیست .در فرض اخیر سؤال حکمی در قانون پیش بینی نشده و ارسال پرونده به دادگاه تجدیدنظر هم بدون اینکه حکم صادره مورد تجدیدنظرخواهی قرار گرفته باشد موردی ندارد.

ارتکاب جرم مواد مخدر در مدت تعلیقارتکاب جرم مواد مخدر در مدت تعلیق

نظریه مشورتی شماره ۴۰۸/۹۳/۷ مورخ ۲۴/۲/۹۳ اداره کل حقوقی قوه قضائیه

تخفیف در جرم مواد مخدر

پرسش: در خصوص تخفیف در جرائم مواد مخدر که در ماده ۳۸ قید نموده است و به نصف حداقل مجازات اشاره دارد در جایی که مواد چندین گرم می باشد و مجازات بیشتر از حداقل مقرر در آن بند می باشد آیا ملاک جهت تخفیف به نصف حداقل؛ نصف حداقل درهمان بند می باشد يا نصف میزان مجازات که با احتساب نسبت میزان مجازات به دست می آید؟

اعدام در جرائم مواد مخدر در کدام یک از گروه های هشت گانه ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی جا می گیرد

قانون گذار در تعیین مجازات جرائم موضوع «قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب ۳/۸/۱۳۶۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی» مقدار مواد مکشوفه را مدنظر قرار داده و با توجه به آن مجازاتی برای همان مقدار مواد مخدر یا روان گردان های صنعتی غیر دارویی پیش بینی نموده است برای اعمال تخفیف مقرر در ماده ۳۸ قانون مذکور نیز، مجازاتی که برای همان مقدار پیش بینی شده است ملاک برای اعمال تخفیف است.

ارتکاب جرم مواد مخدر در مدت تعلیقارتکاب جرم مواد مخدر در مدت تعلیق

مجازات اعدام تعزیری مانند اعدام در جرائم موضوع قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر… جزو درجات هشت گانه ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ ذکر نشده است بنابر این مجازات اعدام تعزیری از درجات هشتگانه موضوع این ماده خارج است ولی در مقام تطبیق آن با درجات مذکور، چنانچه حکم خاصی راجع به آن در قوانین پیش بینی نشده باشد در حکم شدیدترین درجه یعنی درجه ۱ می باشد.

نظریه مشورتی شماره ۴۰۴/۹۳/۷ مورخ ۲۴/۲/۹۳ اداره کل حقوقی قوه قضائیه

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *