تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

ازدواج بدون اذن پدر+لایحه+وکیل+اجازه

لیست وکلای دادگستری دفتر وکالت

محمد حسین رزاقی

وکیل پایه یک دادگستری 

مصطفی محمدی

کاراموز وکالت

محمد فلاحی 

کاراموز وکالت

حمیدرضا اهنزی

وکیل پایه یک دادگستری 

لیلا بهرامی

کاراموز وکالت

عباس ترکاشوند

کاراموز وکالت

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع ازدواج بدون اذن پدر+لایحه+وکیل+اجازه اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید

 

 

 

ازدواج بدون اذن پدر+لایحه+وکیل+اجازهازدواج بدون اذن پدر+لایحه+وکیل+اجازه

 

از لحاظ قانونی ازدواج بدون اذن پدر برای دختران و همچنین پسران محجور جایز نیست. دختران نسبت به پسران دارای احساسات و عواطف بیشتری هستند و همین موضوع می­تواند مانع تصمیم­گیری درست و منطقی آن­ها برای ازدواج شود. از این رو اذن ازدواج دختر به دست پدر انجام می­گیرد.

در برخی شرایط مانند عدم دسترسی به پدر یا جد پدری و یا مخالفت غیرمنطقی و غیرمعقول پدر برای ازدواج، دختران می­توانند از طریق لایحه برای ازدواج بدون اجازه پدر و انجام اقدامات قانونی آن، راه حلی برای ازدواج بدون اذن پدر پیدا کنند.

در این مقاله به بررسی قانون یا لایحه برای ازدواج بدون اذن پدر و مراحل قانونی آن می­پردازیم.

چرا ازدواج بدون اذن پدر امکان­پذیر نیست؟

ازدواج یکی از مهم­ترین وجه زندگی هر شخصی است. یک انتخاب و تصمیم درست می­تواند تضمین زندگی آینده شخص باشد و او را از شکست در زندگی مشترک حفظ کند. بنابراین در این تصمیم­ گیری نظر پدر و مادر می­تواند بسیار مهم باشد. خصوصا در مورد دختران که دارای احساسات و عواطف بیشتری نسبت به پسران هستند و برای تصمیم­گیری در مورد ازدواج، نیاز به تصمیم پدر در این زمینه دارند.

طبق ماده 1043 قانون مدنی: نکاح دختر باکره اگرچه به سن بلوغ رسیده باشد، موقوف به اجازه پدر یا جد پدر اوست. براین اساس، قانون­گذار اذن ازدواج دختر را به دست پدر یا جد پدری او قرار داده است و این موضوع از ملزومات ازدواج است.  

دختر باکره از لحاظ قانون کیست؟

در قانون دختر باکره به کسی گفته می­شود که هنوز بکارت وی از بین نرفته باشد و یا با مردی رابطه جنسی نداشته است. حال مواردی وجود دارد که در آن امکان از بین رفتن بکارت دختر بدون رابطه جنسی وجود دارد. عوامل زیادی مانند بیماری، انجام ورزش­های سنگین، پرش و … می­تواند بکارت دختر را زایل سازد. بنابراین امکان از بین رفتن بکارت بدون رابطه جنسی نیز وجود دارد. در چنین حالتی این دختر، همچنان یک دختر باکره محسوب می­شود. همچنین اگر دختری یک بار ازدواج کرده باشد و در دوران عقد بدون برقراری رابطه جنسی طلاق بگیرد نیز باکره محسوب می­شود و برای ازدواج مجدد به اذن پدر نیاز دارد.

 

ازدواج بدون اذن پدر+لایحه+وکیل+اجازهازدواج بدون اذن پدر+لایحه+وکیل+اجازه

در چه مواردی برای ازدواج دختر نیاز به اذن پدر نیست؟

  • در صورتی که دختر باکره نباشد
  • دختری که همسر او فوت کرده و یا طلاق گرفته باشد
  • در صورتی که پدر بدون دلایل منطقی با ازدواج دختر مخالفت کند، دختر می­تواند با مراجعه به دادگاه و معرفی شخصی که قرار است با او ازدواج کند، اجازه ازدواج را از دادگاه مدنی خاص گرفته و ازدواج خود را به ثبت برساند.
  • دختری که باکرگی خود را از طریق روابط نامشروع از دست داده است، حتی اگر بدون تمایل و مورد تجاوز قرار گرفته باشد نیز باکره محسوب نمی­شود و می­تواند بدون اجازه پدر ازدواج کند.
  • در صورتی که پدر مخالف ازدواج باشد ولی جد پدری با ازدواج موافقت کند، دختر اجازه ازدواج را دارد.
  • اگر دختری دارای مدرک کارشناسی ارشد با پنج سال سابقه کار و بیمه باشد، می­تواند بدون اجازه پدر ازدواج کند.
  • در صورتی که پدر دختر غایب و یا مفقودالاثر باشد، دختر با مراجعه به دادگاه و بیان علت غیبت پدر، می­تواند اجازه ازدواج را از دادگاه دریافت نماید و دیگر نیازی به اجازه پدر نیست.
  • اگر پدر دختر دیوانه و یا محجور باشد، دختر برای ازدواج نیازی به اجازه پدر ندارد.
  • اگر سن دختری بالای سی سال باشد و توانایی تصمیم ­گیری داشته و هوشیاری کامل در این زمینه داشته باشد، به اجازه پدر نیازی ندارد.
  • اگر پدری توانایی مدیریت مالی نداشته باشد و پول­های خود را صرف امور نامشروع و بیهوده کند، اجازه ازدواج از او ساقط می­شود.

در صورت نبود پدر یا جد پدری کسب اجازه از سایر اقوام نیاز است؟

در صورت نبود پدر و یا جد پدری دختر، به کسب اجازه از سایر اقوام مانند مادر، برادر، عمو، دایی و …  نیازی نیست. چون قانون تنها اجازه پدر و جد پدری را شرط ازدواج دانسته است و اجازه سایر اقوام حتی ناپدری دختر برای ازدواج نیاز نیست.

 

ازدواج بدون اذن پدر+لایحه+وکیل+اجازهازدواج بدون اذن پدر+لایحه+وکیل+اجازه

طریقه گرفتن اذن پدر از دادگاه برای ازدواج

برای گرفتن اذن از دادگاه براساس لایحه ازدواج بدون اجازه پدر، می­بایست مراحلی را طی کرد. اگر  دختری خواهان ازدواج بدون اذن پدر باشد، باید در ابتدا دادخواستی تحت عنوان صدور اذن ثبت ازدواج به لحاظ مضایقه پدر و یا جد پدری ثبت نماید. برای ثبت این دادخواست می­بایست به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و با پرداخت هزینه ­های دادرسی و هزینه­های مربوط به سامانه ثنا، درخواست خود را ثبت نماید.

پس از تعیین وقت دادرسی، دختر باید دلایل و مدارک مورد نیاز مانند کارت ملی و شناسنامه و پسری که قرار است با او ازدواج کند را در دادگاه حاضر کند و هم کفو بودن پسر مورد نظر خود و غیرمنطقی بودن دلایل مخالفت پدر برای ازدواج با آن شخص را اثبات کند.

اقدامات دادگاه برای لایحه ازدواج بدون اجازه پدر

اقدامات و تصمیم­گیری­های دادگاه در خصوص لایحه برای ازدواج بدون اذن پدر متفاوت است و نمی­توان نظر قطعی داد. اما بطور کلی، باید بگوییم که دادگاه ابتدا نظرات طرفین را می­شنود و بعد از آن نسبت به این موضوع تصمیم­ گیری می­کند. در صورتی که نیاز به تحقیق و بررسی بیشتری باشد، می­تواند از اقوام و نزدیکان طرفین تحقیق کند و در صورت نیاز به مشاور یا مددکار اجتماعی، آن­ها را به مراکز مشاوره ارجاع می­دهد.

وکیل برای ازدواج بدون اذن پدر

ازدواج بدون اذن پدر یکی از موارد حقوقی است که نیازمند دریافت مشاوره از وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی است. حضور وکیل به دلیل داشتن تجربیات و دانش حقوقی بالا می­تواند کمک بسزایی در حل مشکلات ازدواج بدون اجازه پدر کند و به بهترین شکل از موکل خود دفاع نماید.

دفتر حقوقی تهران وکیل با بهره­مندی از تجارب وکلای دادگستری  در این زمینه می­تواند در سریع­ترین و کم ­هزینه ­ترین حالت ممکن و با حداکثر توان خود مشکلات حقوقی مراجعین را حل نماید.

در صورتی که در پی حل مشکل ازدواج بدون اجازه پدر هستید، می­توانید با مراجعه به سایت  و یا تماس با دفتر حقوقی تهران وکیل نسبت به اخذ وکیل مجرب  و یا دریافت مشاوره حقوقی در رابطه با ازدواج بدون اذن پدر اقدام نمایید.

.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *