تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل خلع ید در فرض اذن متصرف در احداث بنا

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع وکیل خلع ید در فرض اذن متصرف در احداث بنا اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

وکیل خلع ید در فرض اذن متصرف در احداث بنا وکیل خلع ید در فرض اذن متصرف در احداث بنا

حکم خلع ید در فرضی که متصرف اذن در احداث بنا داشته است چه می باشد؟

نظرهای ابزاری

نظر اول: حكم به خلع ید و قلع و قمع بنا داده نمی شود و برطبق ماده ۵۰۴ قانون مدنی، عمل می شود دلایل گروه اول ا. در دعوای خلع ید، تصرف باید غاصبانه باشد ولی وقتی که مالک اذن به احداث بنا میدهد، پس تصرف غاصبانه نیست و از موارد خلع ید نمی باشد زیرا خلع ید دورکن دارد الف) احراز مالكيت مالک. ب) احراز تصرفات غاصبانه متصرف و در این مورد چون رکن غاصبانه احراز نمی شود، در نتیجه حکم به تخریب بنا صادر نمی شود و باید طبق ماده ۵۰۴ قانون مدنی، عمل کرد.

دعوای خلع ید با فرضی که مالک اذن در احداث بنا داده باشد، منافات دارد زیرا  اگر اذن باشد خلع ید مطرح نیست مگر اینکه بگوید تخلیه، که این دو امر ماهیت جداگانه دارد و در صورتی که موضوع را تخلیه بدانیم به استناد ماده ۵۰۴ قانون مدنی، صرفا میتوان در مورد عرصه حکم داد نه در مورد اعیان احداثی چون مالک اذن داده است و اذن در احداث بنا به معنای اختیار است و برای احداث کننده ایجاد حق شده است، خواهان نمی تواند قلع بنا را بخواهد.

بهترین وکیل خلع ید در فرض اذن متصرف در احداث بنا بهترین وکیل خلع ید در فرض اذن متصرف در احداث بنا

اذن انواع و اقسام دارد و یک نوع أن أذن ایقاعی است که اگر منظور از اذن، اذن مالکانه باشد همان اختیار مالکانه میباشد که به متصرف اذن در احداث بنا داده و در نتیجه مالک نمی تواند قلع بنا را بخواهد.

نظر دوم: بر طبق اصل تسليط باید حکم به خلع ید و به تبع آن حکم به تخریب (قلع و قمع) صادر گردد.

دلایل گروه دوم

این گروه معتقدند که بر طبق اصل تسليط باید حکم به خلع ید و قلع بنا داد زیرا: .. اذن به منزله عدول از مالکیت نیست پس مالکیت ادامه دارد و از زمان اعراض و قرارداد، وضعیت فرق می کند، به خصوص با توجه به قاعده الناس مسلطون على اموالهم»، اگر حکم صادر نشود، حق مالک ضایع شده است.

وکیل متخصص خلع ید در فرض اذن متصرف در احداث بنا وکیل متخصص خلع ید در فرض اذن متصرف در احداث بنا

در باب تزاحم دو قاعده تسليط و لاضرر، قاعده لاضرر مقدم است و در اینجا حق مالک مقدم است زیرا مالک نمیتواند اعمال حق مالکیت بکند و از طرفی در صورت تزاحم دو اصل، مالکیت با قاعده لاضرر است. نظر سوم: بنا به قاعده تزاحم باید قایل به تفکیک شد یعنی چنانچه اذن کلی و محدود به زمان باشد با پرداخت خسارت حکم به قلع بنا صادر می شود.

لازم به ذکر است اگر به دنبال شماره تماس بهترین وکیل ملکی می گردید می توانید با گروه تهران وکیل تماس گرفته ابتدا از مشاوره حقوقی رایگان و تلفنی با مشاورین این مجموعه داشته باشید و در صورتی که بخواهید می توانید با تعیین وقت حضور پیدا کرده و با وکلای حقوقی و کیفری این مجموعه که متخصص در این زمینه می باشند مشاوره داشته باشید. همچنین می توانید با مشاوره حقوقی از طریق واتساپ با موسسه تهران وکیل در ارتباط باشید.

وکیل با تجربه خلع ید در فرض اذن متصرف در احداث بنا وکیل با تجربه خلع ید در فرض اذن متصرف در احداث بنا

مبانی و نظریات گروه سوم

این گروه معتقد هستند که بنا به قاعده تزاحم باید قایل به تفکیک شد یعنی چنانچه اذن کلی و محدود به زمان باشد با پرداخت خسارت حکم به قلع بنا صادر می شود ، در این مورد بین اذن و حق فرق است زیرا اذن قابل رجوع است ولی حق قابل رجوع نیست و حق یک عقد است و چون عقد لازم است و اصل بر عقود لزوم آنها است به ویژه عقدی که بر مبنای ماده ۱۰ قانون مدنی تنظیم می شود لازم الرعایه است. در اینجا اگر احداث بنا صرفا بر مبنای اذن باشد از ملاک ماده ۱۲۰ قانون مدنی، چون می توان از اذن رجوع کرد پس مالک می تواند با پرداخت خسارت، قلع مستحدثات را بخواهد زیرا بر مبنای اذن، طرف بنا ساخته و این اعمال حق را مستندا به اصل ۴۰ قانون اساسی، نمی توان به ضرر غير اعمال کرد، ولی اگر حق احداث بنا داده باشد چون این حق به صورت عقد بين طرفين است و عقد لازم است و اصل در عقود لزوم آنهاست، و به ویژه عقدی که بر مبنای ماده ۱۰ قانون مدنی، تنظیم می شود لازم الرعایه است، پس مالک نمی تواند قلع بنا را به تنهایی بخواهد. در نتیجه باید اجرت المثل زمین را بگیرد.

شماره تلفن وکیل خلع ید در فرض اذن متصرف در احداث بنا شماره تلفن وکیل خلع ید در فرض اذن متصرف در احداث بنا

اگر طرفین در قرارداد تعیین تکلیف نکرده باشند، بنا متعلق به متصرف است و اگر تعیین تکلیف کرده باشند طبق همان وضعیت عمل می شود، و در این حالت شرکت نیست که بتوان مقررات شرکت را در آن جاری دانست و باید قایل به تفکیک شده

در پاسخ به مبانی نظریات گروه اول، باید گفت که قسمت صدر ماده ۵۰۴ برمی گردد به مدت زمان اجاره که در آن مدت، بنا احداث کند و مالک در مدت اجاره حق کندن و خراب کردن بنا را ندارد و در قسمت ذیل ماده که می گوید بعد از انقضای مدت، این امر مانع از آن نیست که موجر با پرداخت خسارت قلع بنا را بخواهد و این حکم را نفی نکرده که تخریب را بخواهد پس موجر می تواند قلع بنا را بخواهد زیرا پس از انقضای مدت اذن مالک قابل رجوع است. به نوعی دیگر هم پاسخ داده شده است باید دید که خسارت وارده چه مقدار است، وضعیت قیمت اعیانی با عرصه باید سنجیده شود که اگر اعیانی از عرصه کمتر باشد و خواهان حاضر به پرداخت قیمت اعیانی باشد، خلع ید و قلع بنا با پرداخت خسارت بلامانع است و این در صورتی است که اذن کلی و محدود به زمان باشد و اعلام آمادگی به پرداخت خسارت از ناحیه مالک بشود.

وکیل خلع ید در فرض اذن متصرف در احداث بنا وکیل خلع ید در فرض اذن متصرف در احداث بنا

نظر کمیسیون

نشست قضایی (۵): هرگاه شخصی مجاز به احداث بنا در ملک غیر بوده و به همین اعتبار مبادرت به احداث اعیانی در ملک کرده باشد به لحاظ این که در واقع اجازه به معنای اختیار و حق ایجاد بنا می باشد، احداث کننده مالکیت اعیانی مستحدثه را دارا خواهد شد و با این ترتیب، مالک عرصه نمی تواند قلع بنای مستحدثه را درخواست کند و ماده ۵۰۴ قانون مدنی، مؤید این نظر است

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی توسط وکیل ملکی به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *