تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

ازدواج بدون اذن پدر+لایحه+وکیل+اجازه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع ازدواج بدون اذن پدر+لایحه+وکیل+اجازه اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید

 

 

 

ازدواج بدون اذن پدر+لایحه+وکیل+اجازهازدواج بدون اذن پدر+لایحه+وکیل+اجازه

 

از لحاظ قانونی ازدواج بدون اذن پدر برای دختران و همچنین پسران محجور جایز نیست. دختران نسبت به پسران دارای احساسات و عواطف بیشتری هستند و همین موضوع می­تواند مانع تصمیم­گیری درست و منطقی آن­ها برای ازدواج شود. از این رو اذن ازدواج دختر به دست پدر انجام می­گیرد.

در برخی شرایط مانند عدم دسترسی به پدر یا جد پدری و یا مخالفت غیرمنطقی و غیرمعقول پدر برای ازدواج، دختران می­توانند از طریق لایحه برای ازدواج بدون اجازه پدر و انجام اقدامات قانونی آن، راه حلی برای ازدواج بدون اذن پدر پیدا کنند.

در این مقاله به بررسی قانون یا لایحه برای ازدواج بدون اذن پدر و مراحل قانونی آن می­پردازیم.

چرا ازدواج بدون اذن پدر امکان­پذیر نیست؟

ازدواج یکی از مهم­ترین وجه زندگی هر شخصی است. یک انتخاب و تصمیم درست می­تواند تضمین زندگی آینده شخص باشد و او را از شکست در زندگی مشترک حفظ کند. بنابراین در این تصمیم­ گیری نظر پدر و مادر می­تواند بسیار مهم باشد. خصوصا در مورد دختران که دارای احساسات و عواطف بیشتری نسبت به پسران هستند و برای تصمیم­گیری در مورد ازدواج، نیاز به تصمیم پدر در این زمینه دارند.

طبق ماده 1043 قانون مدنی: نکاح دختر باکره اگرچه به سن بلوغ رسیده باشد، موقوف به اجازه پدر یا جد پدر اوست. براین اساس، قانون­گذار اذن ازدواج دختر را به دست پدر یا جد پدری او قرار داده است و این موضوع از ملزومات ازدواج است.  

دختر باکره از لحاظ قانون کیست؟

در قانون دختر باکره به کسی گفته می­شود که هنوز بکارت وی از بین نرفته باشد و یا با مردی رابطه جنسی نداشته است. حال مواردی وجود دارد که در آن امکان از بین رفتن بکارت دختر بدون رابطه جنسی وجود دارد. عوامل زیادی مانند بیماری، انجام ورزش­های سنگین، پرش و … می­تواند بکارت دختر را زایل سازد. بنابراین امکان از بین رفتن بکارت بدون رابطه جنسی نیز وجود دارد. در چنین حالتی این دختر، همچنان یک دختر باکره محسوب می­شود. همچنین اگر دختری یک بار ازدواج کرده باشد و در دوران عقد بدون برقراری رابطه جنسی طلاق بگیرد نیز باکره محسوب می­شود و برای ازدواج مجدد به اذن پدر نیاز دارد.

 

ازدواج بدون اذن پدر+لایحه+وکیل+اجازهازدواج بدون اذن پدر+لایحه+وکیل+اجازه

در چه مواردی برای ازدواج دختر نیاز به اذن پدر نیست؟

  • در صورتی که دختر باکره نباشد
  • دختری که همسر او فوت کرده و یا طلاق گرفته باشد
  • در صورتی که پدر بدون دلایل منطقی با ازدواج دختر مخالفت کند، دختر می­تواند با مراجعه به دادگاه و معرفی شخصی که قرار است با او ازدواج کند، اجازه ازدواج را از دادگاه مدنی خاص گرفته و ازدواج خود را به ثبت برساند.
  • دختری که باکرگی خود را از طریق روابط نامشروع از دست داده است، حتی اگر بدون تمایل و مورد تجاوز قرار گرفته باشد نیز باکره محسوب نمی­شود و می­تواند بدون اجازه پدر ازدواج کند.
  • در صورتی که پدر مخالف ازدواج باشد ولی جد پدری با ازدواج موافقت کند، دختر اجازه ازدواج را دارد.
  • اگر دختری دارای مدرک کارشناسی ارشد با پنج سال سابقه کار و بیمه باشد، می­تواند بدون اجازه پدر ازدواج کند.
  • در صورتی که پدر دختر غایب و یا مفقودالاثر باشد، دختر با مراجعه به دادگاه و بیان علت غیبت پدر، می­تواند اجازه ازدواج را از دادگاه دریافت نماید و دیگر نیازی به اجازه پدر نیست.
  • اگر پدر دختر دیوانه و یا محجور باشد، دختر برای ازدواج نیازی به اجازه پدر ندارد.
  • اگر سن دختری بالای سی سال باشد و توانایی تصمیم ­گیری داشته و هوشیاری کامل در این زمینه داشته باشد، به اجازه پدر نیازی ندارد.
  • اگر پدری توانایی مدیریت مالی نداشته باشد و پول­های خود را صرف امور نامشروع و بیهوده کند، اجازه ازدواج از او ساقط می­شود.

در صورت نبود پدر یا جد پدری کسب اجازه از سایر اقوام نیاز است؟

در صورت نبود پدر و یا جد پدری دختر، به کسب اجازه از سایر اقوام مانند مادر، برادر، عمو، دایی و …  نیازی نیست. چون قانون تنها اجازه پدر و جد پدری را شرط ازدواج دانسته است و اجازه سایر اقوام حتی ناپدری دختر برای ازدواج نیاز نیست.

 

ازدواج بدون اذن پدر+لایحه+وکیل+اجازهازدواج بدون اذن پدر+لایحه+وکیل+اجازه

طریقه گرفتن اذن پدر از دادگاه برای ازدواج

برای گرفتن اذن از دادگاه براساس لایحه ازدواج بدون اجازه پدر، می­بایست مراحلی را طی کرد. اگر  دختری خواهان ازدواج بدون اذن پدر باشد، باید در ابتدا دادخواستی تحت عنوان صدور اذن ثبت ازدواج به لحاظ مضایقه پدر و یا جد پدری ثبت نماید. برای ثبت این دادخواست می­بایست به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و با پرداخت هزینه ­های دادرسی و هزینه­های مربوط به سامانه ثنا، درخواست خود را ثبت نماید.

پس از تعیین وقت دادرسی، دختر باید دلایل و مدارک مورد نیاز مانند کارت ملی و شناسنامه و پسری که قرار است با او ازدواج کند را در دادگاه حاضر کند و هم کفو بودن پسر مورد نظر خود و غیرمنطقی بودن دلایل مخالفت پدر برای ازدواج با آن شخص را اثبات کند.

اقدامات دادگاه برای لایحه ازدواج بدون اجازه پدر

اقدامات و تصمیم­گیری­های دادگاه در خصوص لایحه برای ازدواج بدون اذن پدر متفاوت است و نمی­توان نظر قطعی داد. اما بطور کلی، باید بگوییم که دادگاه ابتدا نظرات طرفین را می­شنود و بعد از آن نسبت به این موضوع تصمیم­ گیری می­کند. در صورتی که نیاز به تحقیق و بررسی بیشتری باشد، می­تواند از اقوام و نزدیکان طرفین تحقیق کند و در صورت نیاز به مشاور یا مددکار اجتماعی، آن­ها را به مراکز مشاوره ارجاع می­دهد.

وکیل برای ازدواج بدون اذن پدر

ازدواج بدون اذن پدر یکی از موارد حقوقی است که نیازمند دریافت مشاوره از وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی است. حضور وکیل به دلیل داشتن تجربیات و دانش حقوقی بالا می­تواند کمک بسزایی در حل مشکلات ازدواج بدون اجازه پدر کند و به بهترین شکل از موکل خود دفاع نماید.

موسسه حقوقی تهران وکیل با بهره­مندی از تجارب وکلای دادگستری  در این زمینه می­تواند در سریع­ترین و کم ­هزینه ­ترین حالت ممکن و با حداکثر توان خود مشکلات حقوقی مراجعین را حل نماید.

در صورتی که در پی حل مشکل ازدواج بدون اجازه پدر هستید، می­توانید با مراجعه به سایت  و یا تماس با موسسه حقوقی تهران وکیل نسبت به اخذ وکیل مجرب  و یا دریافت مشاوره حقوقی در رابطه با ازدواج بدون اذن پدر اقدام نمایید.

.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *