تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در نوشتار حاضر به اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری پرداخته شده است.

اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری
اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

کمیسیون ماده صد شامل نماینده وزارت کشور به انتخاب وزیر کشور، یکی از قضات دادگستری به انتخاب وزیر دادگستری و یکی از اعضاء انجمن آشورای اسلامی شهر به انتخاب انجمن آشورا ) می باشد.

 نماینده وزارت کشور به صراحت قانون، باید از سوی وزیر کشور انتخاب شود، مگر اینکه وزیر کشور اختیارات خود را در این زمینه تفویض نموده باشد. معمولا بر اساس سیاست۔ های عمومی دولت و در راستای تحقق اصل تمرکززدایی و کاهش تشریفات و مکاتبات اداری و تسریع در روند انجام امور و بهبود روش های مدیریت بسیاری از اختیارات قانونی وزیر کشور از جمله انتخاب نماینده وزارت کشور در کمیسیون ماده صد به استانداران تفویض می گردد.

 نماینده وزیر دادگستری با توجه به متن قانون الزاما باید یکی از قضات دادگستری به عنوان عضو قضایی کمیسیون ماده صد انتخاب شود. در این صورت غیر از قضات، حتی تعیین کارکنان رسمی دادگستری به این سمت فاقد وجاهت قانونی خواهد بود. بدیهی است وزیر دادگستری نیز می تواند اختیار انتخاب قضات دادگستری را به عنوان عضو کمیسیون به ریاست دادگستری استان و یا هر مقام دیگری تفویض نماید. نماینده شورای اسلامی شهر بر اساس مقررات ماده ۱۵ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور اصلاحی ۱۳۸۲/۷/۶ و بندهای ۴ و ۶ ماده ۶ آیین نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی شهرها (مصوب ۱۳۷۸/۱/۱۱ هیئت وزیران) یکی از اعضای شورای شهر در جلسه رسمی شورا، به عنوان نماینده شورای اسلامی شهر برای مدت معین و یا باقیمانده دوره شورا تعیین و در کمیسیون ماده صد عضویت می یابد.

 

نکات مورد توجه پیش از مراجعه به کمیسیون جهت تسریع روند کار

 ١. اخطاریه ارسالی و ضمائم أن جهت اطلاع از نوع خلاف دقیقا مطالعه و دفاعیه در فرم ضمیمه تنظیم گردد.

 ۲. فرم دفاعیه تکمیلی حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز پس از دریافت اخطاریه جهت ثبت در دبیرخانه اداره کل ماده صد ارائه گردد.

 ٣. هنگام ارائه فرم دفاعیه حضور مالک و وکیل قانونی به همراه کارت شناسائی و سند الزامی می باشد.

  • چنانچه ذی نفعان ملک (مستاجرین و …………….) حضور یابند ارائه (فتوکپی و یا وکالتنامه یا اجاره نامه رسمی ) الزامی می باشد.
  • چنانچه ملک بنام شرکت باشد ارائه ( امضاء مدیرعامل یا نایب رئیس، مهر شرکت و روزنامه رسمی الزامی می باشد.
  • چنانچه پرونده مربوطه به وزارتخانه ها یا بانک ها باشند ارائه امضاء مدیر یا رئیس مربوطه، مهر و معرفی نامه ) الزامی می باشد.
  • چنانچه ملک مربوط به وارث می باشد، ارائه گواهی انحصار وراثت توسط وارث و یا وکیل قانونی) الزامی می باشد.

 ۴. پس از ابلاغ اخطاریه و اتمام مهلت مقرر، عدم ارائه فرم دفاعیه تکمیلی مانع از صدور رای کمیسیونها نمی گردد.

 ۵. مستندا به تبصره یک ماده صد قانون شهرداری، ابلاغ و اجرای آراء ماده صد به عهده منطقه مربوطه می باشد، بنا براین نتیجه رای پس از صدور از طریق شهرداری منطقه به مالک ابلاغ گردیده، لذا جهت اطلاع و مفاد رای و پیگیری های لازم در صورت عدم أبلاع رای به شهرداری منطقه مراجعه گردد.

 ۶. در صورت اعتراض به رای حداکثر ظرف مدت (۱۰روز) از ابلاغ رای بدوی به شهرسازی منطقه مربوطه مراجعه و لایحه اعتراضیه خود را تسلیم نمایید، تا به همراه پرونده جهت طرح در کمیسیون تجدید نظر به این اداره کل توسط منطقه مربوطه ارسال گردد.

۷. جهت آگاهی از وضعیت پرونده با تلفن گویای (۸۸۸۳۳۰۶۱) و یا قسمت پاسخگوئی این اداره کل (۸۸۸۳۰۰۳۰) تماس حاصل نمایید.

اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری
اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

روند رسیدگی در کمیسیون ماده ۱۰۰

اصولا رسیدگی به تخلفات ساختمانی دو مرحله ای می باشد. اول رسیدگی در کمیسیون بدون رسیدگی در کمیسیون تجدیدنظر می باشد. نحوه رسیدگی به این ترتیب است که گزارش های تخلفات ساختمانی که به شهرداری تسلیم می شود چنانچه جلسات کمیسیون در خود شهرداری منطقه تشکیل شود به وسیله واحد شهرسازی و فنی یا شخص مسئول اقدام، پرونده به کمیسیون ارجاع و در صورتی که شهرداری دارای مناطق چندگانه باشد و کمیسیون در شهرداری مرکزی تشکیل گردد پرونده منطقه شهرداری نخست به دبیرخانه کمیسیون های ماده ۱۰۰ ارجاع و به وسیله دبیرخانه، به کمیسیون ارسال و مورد رسیدگی قرار می گیرد.

 کرارا ملاحظه می شود پس از تنظیم و ارسال فرم خلاف به کمیسیون های ماده ۱۰۰ طی نامه ای با یک امضاء تقاضای اعاده سوابق و یا تغییر عقیده در مفاد فرم خلاف را به عمل می آورند، و یا پس از صدور رای به همان طريق تقاضای اصلاح رای می نمایند، لازم به ذکر است چون فرم های خلاف ارسالی با سه امضاء ذیل آن حکم تصمیم کمیسیون داخلی منطقه را داشته و وجاهت رسیدگی در کمیسیون ماده ۱۰۰ را پیدا نموده اند، هرگونه تقاضای تغییری در مفاد فرم مذکور و یا تقاضای اعاده سوابق و یا اصلاح رای نیز می بایست با سه امضاء همان افراد قانونی صورت پذیرد.

 کمیسیون های ماده ۱۰۰ باید قبل از رسیدگی ماهیتی به پرونده ها، ابتدا صلاحیت محلی خود را بررسی نمایند. در صورتی که تخلفات واقع شده در محدوده شهر یاحریم آن نباشد باید قرار عدم صلاحیت خود را صادر نمایند. در شهرهای بزرگ که دارای چند منطقه شهرداری هستند نیز هر دعوا باید در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ای باشد که از سوی وزارت مسکن و شهرسازی تعیین شده است وگرنه قرار عدم صلاحیت صادر خواهد شد.

 بعد از طرح موضوع در کمیسیون به ذی نفع اعلام می گردد تا ظرف ۱۰ روز توضیحات خود را کتبا ارسال نماید ولی طبق رویه موجود در شهرداریها، پس از وصول پرونده در شهرداری و قبل از طرح دعوا در کمیسیون ماده ۱۰۰ دبیرخانه شهرداری به ذی نفع اعلام می کند که ظرف ۱۰ روز توضیحات خود را کتبا اعلام نماید. بعد از انقضای مدت مزبور چنانچه صدور رأی در جلسه اول رسیدگی ممکن نباشد کمیسیون ظرف مدت یک ماه اقدام به اتخاذ تصمیم می نماید.

تجدیدنظر از آرای کمیسیون ماده ۱۰۰

تشکیل جلسات کمیسیون ماده صد فقط با حضور هر سه نفر عضو، رسمیت می یابد و آراء صادره با نظر اکثریت (دو نفر) معتبر است؛ بنابراین چنانچه یکی از اعضاء نظر متفاوتی از دو عضو دیگر داشت صورت جلسه را امضاء و نظر خود را درج می نماید. رسمیت جلسات کمیسیون اول و دوم (بدوی و تجدیدنظر) و شیوه صدور رأی با یکدیگر تفاوتی ندارد.

 پس از صدور رأي ظرف مدت ۱۰ روز نسبت به آن امکان اعتراض وجود دارد. بر اساس تبصره ده ماده صد شهرداری، مالک و قائم مقام مالک، اشخاصی هستند که حق اعتراض به رأی کمیسیون اولی را دارند. مرجع رسیدگی به این اعتراض کمیسیون دیگر ماده ۱۰۰ خواهد بود که اعضاء آن غیر از افرادی باشند که در صدور رأی قبلی شرکت داشته اند، رأی این کمیسیون قطعی است.

 تبصره ده ماده صد به آیین دادرسی کمیسیون تجدیدنظر اشاره نکرده است. اعضاء این کمیسیون همانند کمیسیون اول سه نفر می باشد و جلسات کمیسیون تجدیدنظر نیز مشابه کمیسیون بدوی با حضور هر سه نفر از اعضاء رسمیت می یابد. مرجع رسیدگی مجدد از حیث رتبه بالاتر از کمیسیون اولی نمی باشد و لذا دو کمیسیون می توانند جایگزین یکدیگر قرار گیرند. کلیه نکاتی که در مورد کمیسیون بدوی تشریح گردید در این مرحله لازم است رعایت شود. علاوه بر آن در این مرحله از رسیدگی موارد ذیل نیز باید مد نظر اعضاء محترم کمیسیون قرار گیرد.

رسیدگی مرحله تجدیدنظر مسبوق به رسیدگی مرحله بدوی است. یعنی صرفا تخلفاتی در کمیسیون تجدیدنظر مورد بررسی قرار می گیرد که در کمیسیون بدوی رسیدگی و منجر به صدور رأی شده باشد.

 در مرحله بدوی با اعلام شهرداری کمیسیون شروع به بررسی و رسیدگی می نماید ولی در مرحله تجدیدنظر با اعتراض هر کدام از طرفین مرحله بدوی یا هر ذی نفع دیگری که مفاد رأی مرحله اول حقوق او را در معرض تضییع قرار میدهد ممکن می گردد.

اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری
اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

اجرای آرای کمیسیون ماده ۱۰۰

اجرای آرای صادره از کمیسیون ماده صد بر عهده مالک، مالکین یا ذینفعان است. در صورت عدم اجراء از ناحیه آنان، شهرداری مکلف به اجرای رأی می باشد.

 در مورد آراء توقف ساخت و ساز که معمولا در بناهایی که در مراحل ابتدایی ساخت و ساز قرار دارد صورت می گیرد، به مالک اخطار می شود جهت اخذ پروانه ساختمانی (در صورت داشتن شرایط لازم قانونی به شهرداری مراجعه و پس از اخذ پروانه، مالک می تواند عملیات ساختمانی خود را بر اساس مفاد پروانه صادره انجام دهد. بدیهی است چنانچه بر اثر پی کنی و یا برخی عملیات ابتدایی احتمال خطر برای عابرین و املاک مجاور وجود دارد، می بایست مراتب ذیل برگه ابلاغ رأی به مالک اعلام و از وی خواسته شود نسبت به رفع موارد خطر آفرین اقدام نماید. در صورت عدم اجراء توسط مالک، شهرداری باید طبق قانون اقدام نماید.

 در مورد آرای مبتنی بر قلع و قمع كل بنا، به مالک ابلاغ می شود که قوانین و مقررات ساخت و ساز را ظرف مهلت مقرر شده رعایت نماید. در صورت عدم رعایت دستور، شهرداری با استفاده از مأموران اجرایی خود و در صورت لزوم با همکاری مأموران انتظامی رأسا اقدام و بنای مذکور را تخریب می کند.

 در صورتی که رأی بر قلع قسمتی از بنا یا ایجاد اصلاحات و تغییرات در بنای احدائی باشد، مالک موظف است در مهلت تعیین شده از طرف شهرداری که به همراه رأی کمیسیون به وی ابلاغ شده است نسبت به صدور رأی اقدام نماید.

 در مورد رأی بر پرداخت جریمه، مالک باید ظرف مهلت مقرر جریمه را به حساب شهرداری واریز نماید. در صورتی که ذینفع از پرداخت جریمه خودداری نمود، شهرداری مکلف است مجددا پرونده را به همان کمیسیون ارجاع و تقاضای صدور رأى تخریب را بنماید. کمیسیون در این مورد نسبت به صدور رأى تخریب اقدام خواهد نمود.

در باب کمیسیون ماده 100 بیشتر بدانید:

وکیل تخلفات موضوع کمیسیون ماده ۱۰۰

وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰

 طرح دعوا در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

وکیل دیوان عدالت اداری

وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰

شکایت از رای کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری

دعاوی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها در آرای هیات عمومی

ابطال تعرفه عوارض محلی در کمیسیون ماده ۱۰۰

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *