تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

اقدام به جرح عمدی در حین دستگیری به جرم حمل مواد مخدر

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع اقدام به جرح عمدی در حین دستگیری به جرم حمل مواد مخدر اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

اقدام به جرح عمدی در حین دستگیری به جرم حمل مواد مخدراقدام به جرح عمدی در حین دستگیری به جرم حمل مواد مخدر

اقدام به جرح عمدی در حین دستگیری به جرم حمل مواد مخدر چه مجازاتی دارد

پرسش: فردی به جرم حمل یک کیلو مواد مخدر تریاک در حین دستگیری اقدام به جرح عمدی با چاقو نسبت به مأمور می نماید نامبرده مرتکب دو جرم تعدد مادی غیرمشابه گردیده است دادگاه انقلاب به موضوع مواد مخدر رسیدگی و مرتکب را به دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و بیست میلیون ریال جزای نقدی محکوم می نماید دادگاه عمومی نیز به پرونده ایراد جرح رسیدگی نامبرده را علاوه بر پرداخت دیه به یک سال حبس محکوم می نماید خواهشمند است به صراحت اعلام فرمایید اجرای احکام در مقام اجرا با توجه به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ کدام یک از مجازات های یاد شده را اجرا نماید؟

اقدام به جرح عمدی در حین دستگیری به جرم حمل مواد مخدراقدام به جرح عمدی در حین دستگیری به جرم حمل مواد مخدر

آیا اجرای احکام هر دو حکم مزبور را اجرا نماید با این استدلال که از سوی دو مرجع با دو صلاحیت ذاتی صادر شده است و امکان تجمیع دریک دادگاه میسر نیست؟

در قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۰ قاعده جمع مجازات ها در جرائم غیر مشابه مقرر شده بود که با تصویب ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ تغییر یافته و باید مجازات اشد اجرا شود؛ لذا نمی توان قائل به اجرای هر دو مجازات در فرض سؤال بود هرچند احکام از دو مرجع به لحاظ صلاحیت ذاتی صادر شده است.

لازم به ذکر است اگر به دنبال شماره تماس بهترین وکیل مواد مخدر و بهترین وکیل کیفری می گردید می توانید با گروه تهران وکیل تماس گرفته ابتدا از مشاوره حقوقی رایگان و تلفنی با مشاورین این مجموعه داشته باشید و در صورتی که بخواهید می توانید با تعیین وقت حضور پیدا کرده و با وکلای حقوقی و کیفری این مجموعه که متخصص در این زمینه می باشند مشاوره داشته باشید. همچنین می توانید با مشاوره حقوقی از طریق واتساپ با موسسه تهران وکیل در ارتباط باشید.

اقدام به جرح عمدی در حین دستگیری به جرم حمل مواد مخدراقدام به جرح عمدی در حین دستگیری به جرم حمل مواد مخدر

آیا اجرای احکام با توجه قاعده جرم اشد اشاره شده در ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی رأسا و به تشخیص خود نسبت به اعمال مجازات اشد اقدام نماید؟

انتخاب یکی از دو مجازات مندرج در استعلام و اجرای آن به عنوان مجازات اشد نیز در وضعیت فعلی جایز نیست؛ زیرا اعمال مجازات اشد طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی منوط به این است که مجازات ها به لحاظ تعدد جرائم ارتکابی، بر اساس این ماده تعیین شده باشد و چون در فرض سؤال محکومیت های متهم در دو دادگاه جداگانه و بدون اعمال تشدید صورت گرفته لذا نمی توان یکی از آنها را به عنوان مجازات اشد انتخاب نمود.

اقدام به جرح عمدی در حین دستگیری به جرم حمل مواد مخدراقدام به جرح عمدی در حین دستگیری به جرم حمل مواد مخدر

در صورت منفی بودن پاسخ سؤال دوم دادگاه صالح جهت تجمیع آراء صادره انقلاب و عمومی کجا است؟

و با توجه به اینکه رسیدگی به جرائم عنوان شده به لحاظ صلاحیت ذاتی در دو دادگاه مختلف ( عمومی و انقلاب)صورت گرفته ارسال پرونده ها به یکی از دادگاه ها برای ماده ۱۸۴ قانون آئین دادرسی کیفری جهت تشدید مجازات ها با توجه به تعدد جرائم ارتکابی نیز جایز نیست و برخلاف صلاحیت ذاتی است به ناچار باید مراتب به هر دو دادگاه صادر کننده حکم قطعی اعلام شود تا با استفاده از ملاک ماده ۱۸۴ قانون آئین دادرسی کیفری هر یک از آنها با رعایت صلاحیت ذاتی مجازات مرتکب را بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی تعیین و آنگاه مجازاتی که اشد است به مرحله اجرا درآید.

نظریه مشورتی شماره ۱۳۱/۹۳/۷ مورخ ۳۱/۱/۹۳ اداره کل حقوقی قوه قضائیه

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *