تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

الزام زوج به بذل مدت در نکاح منقطع ( موقت )

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این متن الزام زوج به بذل مدت در نکاح منقطع ( موقت ) را معرفی شده است. می توان ازو کیل خانواده برای انجام پروسه انجام الزام زوج به بذل مدت در نکاح منقطع مشورت گرفت.

الزام زوج به بذل مدت در نکاح منقطع ( موقت )
الزام زوج به بذل مدت در نکاح منقطع ( موقت )

دادخواست الزام زوج به بذل مدت در نکاح منقطع (موقت)

خواسته یا موضوع و بهای آن تقاضای صدور حکم بر الزام خوانده به بذل مدت مندرج در سند نکاحنامه موقت مورخ شماره ……… تنظیمی در دفترخانه شماره …… و به شرح متن

دلائل و منضمات دادخواست(مدرک)   ۱۔ دلیل سمت ( وکالتنامه ملصق به تمبر مالیاتی) ( یک برگ) ۲- فتوکپی مصدق نکاحنامه موقت (۵ برگ) ۳- فتوکپی مصدق دادنامه شماره صادره از شعبه … دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان……… موضوع پرونده کلاسه ……… ( یک برگ) ۲- ثانی دادخواست (۸ برگ)

 

شرح دادخواست           ریاست محترم دادگاه عمومی بخش… | مجتمع قضایی………..

ریاست محترم دادگستری شهرستان ……………. /سلام عليكم / احتراما / اینجانب اینجانبه..، وکیل دعاوی به شماره پروانه …….. به وکالت از خواهان به استحضار می رساند :

1- موكله (خواهان) حسب سند نکاحنامه شماره ………….. مورخ …………. تنظیمی در دفترخانه شماره ………………………. شهر ستان ….. تا تاریخ ……………… به مدت ۵ سال با مهری به مبلغ …………….. به عقد ازدواج و نکاح منقطع (موقت) خوانده محترم درآمده است.

2- با وصف فوق خوانده به موجب دادنامه شماره …………. مورخ ………….. صادره از شعبه ……. دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان ………. موضوع کلاسه پرونده ……… به اتهام خرید و فروش مواد مخدر از نوع کراک به ۸ سال حبس محکوم گردیده است و ادامه این زندگی برای مرکل غیر قابل تحمل و ادامه آن تحميل عسر و حرج و على الأصول تکلیفی ما لايطاق است.

بناء علیهذا: با تقدیم دادخواست حاضر و استناد به مواد ۱۱۳۰, ۱۱۳۹ قانون مدنی- | رسیدگی و استماع خواسته و نفي الأمر پذیرش دعوی و سپس صدور حکم به شرح سوه خواسته از محضر دادگاه مورد استدعاست

با تشکر و تجدید احترام محل امضاء – مهر – اثر انگشت

 

نکات کلیدی

تفاوت بین بنل مدت در عقد موقت و طلاق در عقد دائم عبارتست از

1-طلاق عملی حقوقی است که دارای تشریفاتی می باشد از جله اینکه باید به صیغه ای خاص و در حضور دو مرد عادل انجام شود ولی بذل مدت تنها به اراده شوهر انجام میشود و هیج نشريفات دیگری ندارد.

2.در طلاق رجعی مرد حق رجوع به زن دارد اما در بذل مدت بین زن و شوهر جدایی کامل انجام می شود و هر گاه زن و شوهر مایل به زناشویی مجدد باشند باید دوباره به طور موقت یا دائم باهم نکاح کنند. ٣- وجود شرایطی که برای درستی طلاق در زن لازم است در بذل مدت اثر ندارد و شوهر می تواند هنگام حیض بودن با در طهر مواقعه بودن زن نیز زمانی را که از نکاح باقی مانده است به زن ببخشد.

4- با توجه به تصریح ماده ۱۱۳۹ قانون مدنی زن مقطعه با انقضاء مدت با بذل آن از طرف شوهر از زوجین خارج می شود و بدل مدت، ایقاعی بوده که به اراده شوهر واقع ومنلزم رعایت هیچ تشریفائی نمی باشد لذا، تاریخ بذل، زمان اعلام اراده زوج می باشد

الزام زوج به بذل مدت در نکاح منقطع ( موقت )
الزام زوج به بذل مدت در نکاح منقطع ( موقت )

5- با توجه به نظر شورای نگهبان، مجازات عدم ثبت واقعه ازدواج شرعی است و با توجه به اینکه در بند به ماده ۱۳ نظامنامه دفتر ثبت ازدواج و طلاق مصوب مهر ماه ۱۳۱۰ – مواردی که برای ثبت در دفتر طلاق ضروری است به صورت حصری بیان گردیده و در این بند هیچ اشاره ای به ازدواج ثبت شده نگردیده است و چون ثبت ازدواج و طلاق در واقعه و موضوع جداگانه است و لازمه ثبت طلاق ثبت ازدواج نیست، بنابراین در صورتیکه زوجیت به اقرار طرفین با دلایل دیگر ثابت باشد دادگاه با رعایت مقررات قانونی تصمیم لازم را اتخاذ می نماید و با صدور حکم نیازی به ثبت واقعه ازدواج نیست

سردفتر مکلف است به اجرای حکم و ثبت واقعه طلاق اقدام کند.

(رک) نظریه مشورتی شماره ۷/ ۸۴۱۷ مورخ ۱۳۷۲/ ۱۲ / ۲ ع

6-دخول مطلقا (مشروع یا غیر مشروع سبب زوال وصف باکره بودن می شود و مورد از شمول ماده ۱۰۴۳ ق.م خارج میگردد).

( ر.ک) رأی وحدت رویه شماره یک مورخ ۱۳۶۳/ ۱ / ۲۹ (

نظریه مشورتی شماره ۷/ ۳۲۵۴ مورخ ۱۳۸۳/ ۵ / ۱۹

نظر کمیسیون قوانین جزایی این اداره کل با شرکت حضرت آیت ا… مرعشی آن است که ارش البکاره مطلقا به زن تعلق میگیرد چه زنا با رضایت او باشد چه بدون رضایت او، برای تعیین ارش البکاره باید مابه التفاوت امهر بكره و ئيبه را در نظر گرفت، (نک ): ماده ۱۰۷۸ ق.م.

نظریه مشورتی ۷ / ۳۱۷۷ مورخ ۱۳۶۸/ ۱۱ / ۳

| زانی مکلف به پرداخت ارش البکاره دختر است، و میزان آن توسط حاکم تعیین می شود. نک): ماده ۳۶۷ ق.م..

نکته: در نکاح موقت، مدت و میزان مهر باید تعیین شود و گرنه عقد باطل است لذا با توجه به مدلول مواد | ۱۰۷۶ و ۱۰۹۵ قانون مدنی، در چنین نکاحی مرد و زن از همدیگر ارث نمیبرند (ماده ۹۴۰ ق.م.) مگر در صورت شرط، همچنین در نکاح موقت، طلاق وجود ندارد چرا که طلاق اخنصاصأ به عقد دائم است و زن منقطعه به انقضاء با بذل مدت از طرف زوج، از زوجیت خارج و عده آن (۲ طهر) است (۱۱۵۲ ق.م)

الزام زوج به بذل مدت در نکاح منقطع ( موقت )
الزام زوج به بذل مدت در نکاح منقطع ( موقت )

همچنین شما می توانید از مشاوره حقوقی رایگان برخوردار شوید، کافیست با شماره تماس های فوق تماس بگیرید.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *