تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

برداشت مواد مخدر مکشوفه به وسیله کارمند دادگستری

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع برداشت مواد مخدر مکشوفه به وسیله کارمند دادگستری اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

برداشت مواد مخدر مکشوفه به وسیله کارمند دادگستری برداشت مواد مخدر مکشوفه به وسیله کارمند دادگستری

برداشت مواد مخدر مکشوفه به وسیله کارمند دادگستری به چه صورت است

پرسش: یکی از کارکنان دادگستری، مواد مخدر یا مشروبات الکلی مکشوفه را که حسب وظیفه در اختیار او بوده است، به نفع خود برداشت کرده است. عنوان اتهام کارمند موصوف چیست و با کدام یک از قوانین جزایی منطبق است؟

نظرهای ابرازی

نظر اول: نظر به این که عنصر سپردن از ارکان متشکله عنصر مادی خیانت در امانت است که در مانحن فیه مواد مخدر و مشروبات الکلی به کارمند سپرده شده است لهذا عنوان اتهام کارمند موصوف خیانت در امانت بوده و مطابق ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی قابل مجازات است.

برداشت مواد مخدر مکشوفه به وسیله کارمند دادگستری برداشت مواد مخدر مکشوفه به وسیله کارمند دادگستری

نظر دوم: سپردن در مانحن فیه ناشی از رابطه امانی یا قراردادی نیست تا خیانت در امانت نسبت به عمل انجام شده صدق کند، بلکه حسب وظیفه تحت ید کارمند است، لیکن این که عنوان مال نسبت به مواد مخدر و مشروبات الکلی صدق می کند یا خیر، با عنایت به اصل اباحه و این که در خصوص عدم مالیت مواد مخدر در شرع یا قانون مطلبی بیان نگردیده و رأی وحدت رویه ۵۹۵-۹/۱۲/۱۳۷۳ نیز نسبت به مالیات عرفی مشروبات الکلی صحه گذاشته است، عنوان اتهام اختلاس بوده و کارمند به مجازات مختلس محکوم می گردد و این که چرا مشمول ماده ۶۶۳ قانون مجازات اسلامی نمی شود به این دلیل است که شرط تحقق جرم مذکور دخالت یا تصرف بدون اجازه است و این زمانی قابل تحقق است که مال تحت تصرف کارمند نباشد در حالی که در مانحن فیه مال تحت اید و تصرف کارمند بوده و صرفا با آن رفتار مالکانه کرده است.

برداشت مواد مخدر مکشوفه به وسیله کارمند دادگستری برداشت مواد مخدر مکشوفه به وسیله کارمند دادگستری

نظر سوم: رأی وحدت رویه ۵۹۵-۹/۱۲/۱۳۷۳مالیت این اموال را صرفا راجع به پرداخت جریمه و مجازات بیان داشته، ليكن في حد نفسه مشروبات الکلی مالیت نداشته است؛ بنابراین، اختلاس مطرح نبوده و جرم واقع شده دخالت در اموال و اشيا توقيف شده موضوع ماده ۶۶۳ قانون مجازات اسلامی است.

لازم به ذکر است در صورتی که در شمال تهران، غرب تهران، شرق تهران یا کرج هستید و به مشاوره با بهترین وکیل مواد مخدر نیاز دارید، می توانید با مشاوره حقوقی موسسه حقوقی تهران وکیل در ارتباط باشید. همچنین اگر به دنبال شماره تماس بهترین وکیل کیفری می گردید می توانید با گروه تهران وکیل تماس گرفته ابتدا از مشاوره رایگان و تلفنی با مشاورین این مجموعه داشته باشید و در صورتی که بخواهید می توانید با تعیین وقت حضور پیدا کرده و با وکلای حقوقی و کیفری این مجموعه که متخصص در این زمینه می باشند مشاوره داشته باشید.

برداشت مواد مخدر مکشوفه به وسیله کارمند دادگستری برداشت مواد مخدر مکشوفه به وسیله کارمند دادگستری

نظر چهارم: صرف نظر از این که مواد مخدر و مشروبات الکلی مالیت عرفی داشته لیکن قانون ارزش ریالی برای آنها قائل نبوده و مالیت آنها را به رسمیت نشناخته است و با توجه به این که لزوما هر عمل انجام یافته را نباید در قالب جزایی بررسی کرد، موضوع معنونه فاقد وصف جزایی بود و صرفا به عنوان یک تخلف اداری مطرح است و اصل برائت در خصوص مسئله قضائی ملاک نظر خواهد بود.

برداشت مواد مخدر مکشوفه به وسیله کارمند دادگستری برداشت مواد مخدر مکشوفه به وسیله کارمند دادگستری

نظر کمیسیون نشست قضائی (۵) جزایی

با عنایت به قسمت اخیر صدر ماده ۲ قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشا مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و سال ۱۳۶۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام که «…تحصیل مال یا وجهی که فاقد مشروعیت قانونی باشد و …» جرم محسوب داشته و برای مرتکب مجازات مقرر کرده است، عمل کارمند موردنظر منطبق با ماده مرقوم است و مطابق برای آن و تعیین مجازات می شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی کیفری توسط وکیل کیفری به صفحه فوق مراجعه نمایید یا با کارشناسان مشاوره حقوقی ما در ارتباط باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *