تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

تشویق یا ترغیب یا فریب افراد به فساد و فحشا+مواد مخدر+شرب خمر+روان گردان+خودکشی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع تشویق یا ترغیب یا فریب افراد به فساد و فحشا+مواد مخدر+شرب خمر+روان گردان+خودکشی اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

 تشویق یا ترغیب یا فریب افراد به فساد و فحشا+مواد مخدر+شرب خمر+روان گردان+خودکشی تشویق یا ترغیب یا فریب افراد به فساد و فحشا+مواد مخدر+شرب خمر+روان گردان+خودکشی

قوانین مجازات کشور به تشویق یا ترغیب یا فریب افراد به فساد و فحشا و مواد مخدر 

ماده ۷۶۳ قانون مجازات اسلامی-تعزیرات: «هر کس از طریق سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا حامل های داده مرتکب اعمال زیر شود، به ترتیب زیر مجازات خواهد شد:

 الف) چنانچه به منظور دستیابی افراد به محتویات مستهجن آنها را تحریک، ترغیب، تهدیدیا تطمیع کند یا فریب دهد یا شیوه ی دستیابی به آنها را تسهیل نموده یا آموزش دهد، به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵،۰۰۰،۰۰۰) ریال تا بیست میلیون ( ۲۰،۰۰۰،۰۰۰ ) ریال یا هردو مجازات محکوم خواهد شد.

ارتکاب این اعمال در خصوص محتویات مبتذل موجب جزای نقدی از دو میلیون ( ۲،۰۰۰،۰۰۰ ) ریال تا پنج میلیون ( ۵،۰۰۰،۰۰۰ ) ریال است.

ب) چنانچه افراد را به ارتکاب جرایم منافی عفت یا استعمال مواد مخدر یا روان گردان یا خودکشی یا انحرافات جنسی یا اعمال خشونت آمیز تحریک یا ترغیب یا تهدید یا دعوت کرده یا فریب دهد یا شیوه ی ارتکاب یا استعمال آنها را تسهیل کند یا آموزش دهد، به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یاجزای نقدی از پنج میلیون (۵،۰۰۰،۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲،۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال یا هردو مجازات محکوم می شود.

تشویق یا ترغیب یا فریب افراد به مواد مخدرو شرب خمر تشویق یا ترغیب یا فریب افراد به مواد مخدرو شرب خمر

تبصره: مفاد این ماده و ماده ی ۱۴ شامل آن دسته از محتویاتی نخواهد شد که برای مقاصد علمی یا هر مصلحت عقلایی دیگر تهیه یا تولید یا نگهداری یا ارائه یا توزیع یا انتشار یا معامله میشود.»

قوانین مرتبط

ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات): افراد زیر به حبس از یک تا ده سال محکوم میشوند و در مورد بند «الف»علاوه بر مجازات مقرر، محل مربوطه به طور موقت با نظر دادگاه بسته خواهد شد. الف – کسی که مرکز فساد و یا فحشا دایر یا اداره کند.

ب – کسی که مردم را به فساد یا فحشا تشویق نموده یا موجبات آن را فراهم نماید.

تبصره: هر گاه بر عمل فوق عنوان قوادی صدق نماید علاوه بر مجازات مذکور به حد قوادی نیز محکوم می گردد.»

شرح ماده :

۱-  این ماده به جرم انگاری معاونت در ارتکاب جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی و آسیبهای اجتماعی پرداخته است و معاونت را به عنوان جرم مستقل جرم انگاری نموده است. در این قسم از معاونت، بدون توجه به این که مباشر جرم کیست و آیا مجرم است یا خیر، مستقلا معاون مجازات می گردد. این ماده شامل دو قسمت است: الف – معاونت در دستیابی افراد به محتویات مستهجن ومبتذل؛ ب – معاونت در ارتکاب جرایم منافی عفت و یا استعمال مواد مخدر یا روان گردان یا خودکشی و یا انحرافات جنسی و یا اعمال خشونت آمیز.

نکته:

در این ماده معاونت در خودکشی جرم انگاری شده است (بند ب ماده ۷۴۳) در حالی که خودکشی در قوانین ما جرم نیست. این از ابداعات مفيد قانون است که با توجه به ترویج ناامیدی و تشویق به خودکشی در برخی شبکه های اجتماعی و بازی های رایانه ای، این تدبیر مناسبی برای برخورد با مجرمان است

۲- «به منظور دستیابی افراد به محتویات مستهجن»: از این عبارت برداشت می شود که این جرم مطلق بوده و نیازی به تحقق مقصود مجرم (دستیابی افراد به محتویات مستهجن) نیست. دستیابی، به معنی دست یافتن و در دسترس قرار گرفتن است به نحوی که مثلا فیلمی مستهجن از سایتی فیلتر شده دانلود شود و یا تصویر عریان زن بدکارهای در حافظه ی تلفن همراه فرد قرار گیرد.

۳- شیوه های معاونت در این عمل، در بند الف احصاء شده که عبارتند از تحریک، ترغیب، تهدید، تطمیع، فریب دادن، تسهیل شیوه دستیابی و آموزش این شیوه ها، به شرح أتی به توضیح این اصطلاحات می پردازیم

الف – تحریک: تحریک در لغت به معنی به حرکت در آوردن، جنباندن و نیز در معنی واداشتن و برانگیختن دیگران آمده است. تحریک به جرم یعنی واداشتن دیگری به ارتکاب جرم به هر دستاویزی، خواه با دادن مال، وعده… مانند این که با توصیف محتویات یک سایت غیر اخلاقی دیگران را به بازدید از آن تحریک نماید.

تشویق یا ترغیب یا فریب افراد به مواد روان گردان و خودکشی تشویق یا ترغیب یا فریب افراد به مواد روان گردان و خودکشی

ب – ترغیب: ترغیب از کلمه رغبت است یعنی ایجاد میل و علاقه در دیگری به انجام دادن کاری. مثلا با بیان تجربیات واقعی یا تخیلی خود از دسترسی به محتویات مستهجن و بیان برخی فواید غیرواقعی برای آن، در دیگران این رغبت را ایجاد نماید که این موضوع را تجربه کنند.

ج – تهديد: تهدید در لغت به معنای ترساندن و بيم دادن است در قوانین کیفری نیز همان معنی عرفی و لغوی مراد است و مقصود از واداشتن دیگری است به ارتکاب جرم چنانکه ترس از عاقبت فعل یا ترک فعل مذکور فاعل را مطیع ساخته باشد. مثلا تهدید فردی به بازدید روزانه از یک سایت غیر اخلاقی در ازای عدم افشای راز وی.

د – تطميع: تطميع در لغت به معنی طمع انداختن و ازمند ساختن است. بنابراین اگر کسی دیگری را با دادن وعده یا امتیاز مالی و یا قول به تحصیل مقام و منزلت اجتماعی در ارتکاب جرم راسخ کند معاون جرم محسوب می شود. مثلا دادن وعده پرداخت وجه در قبال دستیابی افراد به تصاویر مستهجن و ارسال آنها به فرد یا شبکه خاصی

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

ه – فریب دادن: مثلا فردی را فریب دهد که اگر داستانهای غیر اخلاقی را نخواند نمی تواند در روابط زناشویی موفق باشد.

تشویق یا ترغیب یا فریب افراد به خودکشی تشویق یا ترغیب یا فریب افراد به خودکشی

و – تسهیل شیوه دستیابی به محتویات مستهجن: مثلا با انتشار نسخه های متعدد نرم افزارهای فیلتر شکن، راه را برای دستیابی افراد به محتویات فیلتر شده، باز نماید.

ز – آموزش نحوه دستیابی به محتویات مستهجن: مثلا سایتهای غیر اخلاقی و آدرس های آنها را اعلام نماید.

مقنن در ادامه این بند معاونت در دسترسی افراد به محتویات مبتذل را نیز موجب جزای نقدی از دو میلیون تا پنج میلیون ریال دانسته است.

۴ – بند ب این ماده معاونت، از طرق مذکور در بند قبل را، در مورد جرایم منافی عفت (مثلا ارتکاب زنا و لواط)، معاونت در استعمال مواد مخدر و مواد روانگردان (مصرف تریاک، حشیش، کراک، اکستازی، …) معاونت در خودکشی (مثلا با القای ناامیدی به زندگی و تشویق افراد به خودکشی برای رهایی از دشواری ها)، معاونت در انحرافات جنسی (مثلا تشویق افراد به استبراء)و معاونت در اعمال خشونت آمیز (مثلا ارائه راهکار برای تخریب اموال عمومی، ترور، اسید پاشی، …)را جرم انگاری نموده است. جرم مذکور در این بند نیز مطلق بوده و تحقق جرایم منافی عفت و یا خودکشی از این طریق، شرط تحقق معاونت نیست. مثلا همین که متهم با ایجاد یک کانال در پیام رسانی اقدام به انتشار داده هایی با مضمون تحریک مردم به تخریب اموال عمومی و یا دعوت به شرکت در مراسم فحشاء نمود ، جرم محقق شده است.

۵ – تبصره این ماده تهیه، تولید، نگهداری، ارائه، توزیع و انتشار مفاد مذکور در مواد ۷۴۲ و ۷۴۳ را برای مقاصد علمی و یا هر مصلحت عقلای دیگری، مجاز دانسته است. از جمله مصادیق این ماده می توان به تهیه و پخش فیلم های آموزشی روابط صحیح زناشویی اشاره نمود که توسط وزارت بهداشت یا سایر مراکز مجاز تهیه میشود

۶- عنصر مادی جرم معاونت در بند الف عبارتست از تحریک، ترغیب، تهدید، تطمیع، فریب دادن، تسهیل شیوه دستیابی به محتویات مستهجن و مبتذل و اموزش این شیوه ها با شرایط و اوضاع و احوالی که پیشتر اشاره شد. همچنین این جرم مقید به نتیجه نیست. عنصر معنوی این جرم نیز عبارتست از سوءنیت عام مرتکب در علم و عمد وی به انجام اعمال فوق به منظور ارتکاب اعمال غير قانونی مذکور.

تشویق یا ترغیب یا فریب افراد به فساد و فحشا تشویق یا ترغیب یا فریب افراد به فساد و فحشا

عنصر مادی جرم معاونت در بند ب نیز عبارتست از تحریک، ترغیب، تهدید، دعوت کردن، فریب دادن، تسهیل شیوه ارتکاب جرایم منافی عفت یا استعمال مواد مخدر یا روان گردان یا خودکشی یا انحرافات جنسی یا اعمال خشونت آمیز و آموزش این شیوه ها با شرایط و اوضاع و احوالی که پیشتر اشاره شد. همچنین این جرم مقید به نتیجه نیست. عنصر معنوی این جرم عبارتست از سوءنیت عام مرتکب در علم و عمد وی به انجام اعمال فوق به منظور معاونت در ارتکاب اعمال غير قانونی (ارتكاب جرایم منافی عفت یا استعمال مواد مخدر یا روان گردان یا خودکشی یا انحرافات جنسی یا اعمال خشونت آمیز).

پرسش ۲۴:

ماده ۱۱ قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیتهای غیرمجاز می نمایند، رسیدگی به جرائم مشروحه موضوع این قانون را در صلاحیت دادگاههای انقلاب قرار داده است؛ حال سؤال اینجاست که آیا رسیدگی به جرایم مذکور در مواد ۷۴۲ و ۷۴۳ قانون تعزیرات نیز در صلاحیت دادگاههای انقلاب است؟

تشویق یا ترغیب یا فریب افراد به فساد و فحشا+مواد مخدر+شرب خمر+روان گردان+خودکشی تشویق یا ترغیب یا فریب افراد به فساد و فحشا+مواد مخدر+شرب خمر+روان گردان+خودکشی

پاسخ:

این قانون در خصوص موضوع صلاحیت ساکت است و از طرفی این جرایم در فهرست جرایم مندرج در ماده ۳۰۳ قانون آیین دادرسی کیفری نیز نمی گنجد. مطابق اصل، رسیدگی به کلیه جرایم در صلاحیت دادسراهای عمومی وانقلاب و دادگاههای کیفری است مگر خلاف آن تصریح شده باشد؛ بنابراین رسیدگی به جرایم مواد ۷۴۲ و ۷۴۳ قانون تعزیرات در صلاحیت دادسراهای عمومی و انقلاب و دادگاههای کیفری ۲ است.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *