تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

تصرف عدوانی کیفری با سند عادی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع تصرف عدوانی کیفری با سند عادی اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

 تصرف عدوانی کیفری با سند عادیتصرف عدوانی کیفری با سند عادی

مالکیت مستند به سند عادی بدون تصرف به چه صورت است

 

اگر در پرونده های کیفری تصرف عدوانی هیچ کدام از طرفین دارای سند مالکیت نباشند، شاکی سند عادی داشته باشد و مشتکی عنه نیز مدعی خرید زمین از شاکی یا ایادی او باشد و به تصرفات خویش نیز استناد کند، در این مورد که مشتکی عنه مدعی مالکیت زمین است آیا در دادسرا باید قرار اناطه صادر شود؟

نظر اکثریت

در حقوق ایران قاعده اصلی در تصرف عدوانی آن است که قاضی مراتب ذیل را احراز کند ۱- سبق تصرفات مدعی یا شاکی، ۲- لحوق تصرفات بعدی متصرف فعلی یا همان مشتکی عنه یا خوانده.

تصرف عدوانی کیفری با سند عادیتصرف عدوانی کیفری با سند عادی

بنابراین، شاکی به هر حال باید اثبات کند که مورد دعوای وی قبلا و مدتی در تصرف وی بوده و این امر با معاینه و تحقیق موارد و تحقیق از مطلعین و گواهان قابل اثبات است. همچنین از همین طریق لحوق تصرفات مشتکی عنه نیز قابل اثبات است. وقتی مابقی این موارد احراز شد باید دعوای خواهان یا شکایت شاکی وارد تشخیص داده شود و در این مورد ادعای مالکیت از سوی مشتکی عنه دلیل برای صدور قرار اناطه نیست چون در تصرف عدوانی اصلا قاضی وارد مالکیت نباید بشود بلکه در بحث خلع ید است که قاضی وارد مالکیت می شود. بنابراین، صدور قرار اناطه در این مورد منتفی است و کان لم يكن تلقی می شود چون احراز مالکیت از ارکان دعوای تصرف عدوانی نیست.

تصرف عدوانی کیفری با سند عادیتصرف عدوانی کیفری با سند عادی

لازم به ذکر است اگر به دنبال شماره تماس بهترین وکیل ملکی می گردید می توانید با گروه تهران وکیل تماس گرفته ابتدا از مشاوره حقوقی رایگان و تلفنی با مشاورین این مجموعه داشته باشید و در صورتی که بخواهید می توانید با تعیین وقت حضور پیدا کرده و با وکلای حقوقی و کیفری این مجموعه که متخصص در این زمینه می باشند مشاوره داشته باشید. همچنین می توانید با مشاوره حقوقی از طریق واتساپ با موسسه تهران وکیل در ارتباط باشید.

تصرف عدوانی کیفری با سند عادیتصرف عدوانی کیفری با سند عادی

نظر اقلیت

مطابق ماده ۶۹۰ از قانون مجازات اسلامی در بحث شکایت تصرف عدوانی در امور کیفری سه رکن لازم است. ۱- مالکیت شاکی، ۲- سبق تصرفات، ۳- لحوق تصرفات عدوانی مشتکی عنه و این از مفاد ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی قابل درک است که کلمه «متعلق به» را آورده است که این همان مالکیت است فلذا در این مورد صدور قرار اناطه صحیح است

نظر کمیسیون

نشست قضایی (۵) جزایی: گر چه در قانون مجازات اسلامی تعریف تصرف عدوانی بیان نشده است، ماده ۱۶۱ قانون آیین دادرسی مدنی آن را تعریف کرده است و قاضی برای احراز آن سه عنصر ۱- سبق تصرفات شاکی، ۲- لحوق تصرفات مشتکی عنه، ۳- عدوانی بودن تصرفات مشتکی عنه را با توجه به دلایل ارایه شده از ناحیه شاکی و مدافعات مشتکی عنه بررسی و احراز می کند.

تصرف عدوانی کیفری با سند عادیتصرف عدوانی کیفری با سند عادی

سند مالکیت مورد نظر قانونگذار که دلیل بر سبق تصرفات در ماده ۱۶۲ قانون آیین دادرسی مدنی محسوب می شود به عنوان دلیل در صورتی کافی برای احراز تصرف مشروع تلقی می شود که دلایل ارایه شده دیگر برای سبق تصرف شاکی و مشروعیت تصرفات مشتکی عنه کافی نباشد. بنابراین، در فرض سؤال مالکیت مستند به سند عادی بدون تصرف مؤثر در مقام نخواهد بود و صدور قرار گواهی اناطه موضوعیت نخواهد داشت

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی توسط وکیل ملکی به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

2 دیدگاه

  • من مغازه ای اجاره داده ام و مستاجر بنده با اطلاع از این که ملک قولنامه‌ای بوده در طول3 سال تاریخ اجاره نامه ای که برای ملک تجاری بهش داده بودم بعد از پایان اجاره نامه که ملک رو میخواستم تخلیه کند! به بنده گفت من این ملک رو از دولت و کمیته امداد خریده ام و براش سند گرفته ام و تخلیه نمیکنم بعد از یک سال شکایت و دوندگی معلوم شده به کمیته امدادها رشوه داده و حتی کمیته امداد امام خمینی جواب استعلام دادگستری رو تا الان بعد از 5تا نامه که آنجا فرستادن جوابی ندادندو2نامه شخص خودم دستی بردم به کمیته امداد امام خمینی و در سیستم دبیرخانه کمیته ثبت کردم و هنوز به بازپرس پرونده جوابی ندادند….کمیته امداد های امام خمینی که متصرف اول اون منطقه ای که ملک من در آن قرار دارد رفته رشوه داده و نامه ای به اداره ثبت اسناد برده و سند صادر کردند…الان بازپرسی پرونده ام مستاجر بنده رو احزار کرده که بیاد و بیان کند ملک رو چطوری خریده وبا چه عنوان خریده ….
    سوال من این هستش که احتمال بازداشت مستاجر بنده و باطل شدن سندش هست یا نه…
    متشکرمیشم که جواب این جانب رو بدهید

    • سلام وقتتون بخیر درصورت محکومیت ایشان بله احتمال دارد ولی برای دریافت اطلاعات و مشاوره رایگان با شماره های داخل سایت تماس بگیرید تا همکرانم راهنماییتون کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *