تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

تصرف مازاد بر مبیع + وکیل + تضمینی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

 

در این مطلب به موضوع تصرف مازاد بر مبیع + وکیل + تضمینی اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

تصرف مازاد بر مبیع + وکیل + تضمینیتصرف مازاد بر مبیع + وکیل + تضمینی

تصرف مازاد بر مبیع به چه صورت است؟

پرسش: خواهان مدعی است خواندگان هرکدام مقداری از ملک وی را خریداری کرده و سند به نام آنان صادر و متصرف شده اند؛ لیکن به نظر می رسد آنان اضافه بر میزان خریداری تصرف کرده اند و خواهان، خواستار خلع ید خواندگان از مازاد تصرف شده است؟

نظر اکثریت

در مورد مبيع تجزیه ناپذیر به استناد مواد ۳۵۵ و ۳۸۵ قانون مدنی، چنانچه مبیع کمتر یا بیشتر از میزان مقرر در مبایعه نامه درآید، موجب حق فسخ حسب مورد برای خواهان یا خوانده است مگر اینکه توافق کنند؛ بنابراین، دعوای خلع ید مسموع نیست مثل یک قطعه فرش که دوازده متری معامله می شود ولی سیزده متری در می آید. بر این اساس با توجه به نظر اساتید حقوق، دعوای خلع ید مسموع نیست و صرفا حق فسخ ایجاد خواهد شد؛ زیرا مورد از مصادیق خیار تخلف وصف است و مشمول مواد ۳۵۵ و ۳۸۵ و ۴۰۱ قانون مدنی می شود.

بهترین وکیل تصرف مازاد بر مبیع بهترین وکیل تصرف مازاد بر مبیع

نظر اقلیت

مورد مطروحه از مصادیق مواد فوق الذکر (۳۵۵ و ۳۸۵ قانون مدنی) خارج است؛ زیرا این مواد ناظر به موردی است که ملک به صورت قطعه ای به حدود مشخص به فروش می رود منتها وصف مشخصی داشته و به شرط مساحت معین فروخته شده و تخلف از این وصف موجب خیار فسخ به لحاظ خیار تخلف از شرط است؛ ولی در فرضی که شخصی مثلا، سیصد متر از هزار متر ملک خواهان را خریداری کرده، ولی عملا سیصد و پنجاه متر تصرف کرده است، پنجاه متر مازاد، از مصادیق قسمت اخیر ماده ۳۰۹ قانون مدنی است در حکم غصب است و دعوای خلع ید برفرض جمع تمام شرایط پذیرفته میشود .

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

وکیل تضمینی تصرف مازاد بر مبیع وکیل تضمینی تصرف مازاد بر مبیع

نظر کمیسیون نشست قضائی (۱) مدنی درباره تصرف مازاد بر مبیع

در فرض پرسش چنانچه خواهان جزئی از زمین خود را از کل عرصه به صورت مشاعی فروخته باشد و خریدار عملا به میزان بیشتری تصرف کرده باشد موضوع تابع مقررات املاک مشاعی بوده و دعوای خلع ید یا تسليط يد مطرح و با رعایت ماده ۴۳ قانون اجرای احکام مدنی فصل خصومت خواهد شد و چنانچه ملک به صورت مفروز و قطعه نیافروزی با مساحت معینی فروخته شده باشد، خریدار مازاد بر مبیع خریداری شده، از ملک هم جوار که مالک آن فروشنده است تصرف کرده باشد مالک ملک مجاور می تواند درخواست خلع ید متصرف را بنماید؛ لذا مورد از موارد استفاده از خیار تخلف از وصف نیست و از مصادیق مواد ۳۵۵ و ۳۸۵ قانون مدنی خارج است.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *