تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

توهین به شخص مرده+ انتشار اسرار یا هتک شرف

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در نوشتار حاضر به موضوع توهین به شخص مرده+ انتشار اسرار یا هتک شرف پرداخته شده است. در صورتی که قصد دارید با یک موسسه حقوقی در ارتباط باشید، می توانید از طریق شماره های موجود در وب سایت  اقدام نمایید.

هتاکی به بازماندگان شخص متوفي چه جرمی دارد؟

برخی از حقوقدانان توهین به مرده را مطلقأ جرم می دانند، معذلک چون به میت لفظ (انسان)و ( فرد)صدق نمی کند توهین به مرده تنها در صورتی که موجب هتاکی به بازماندگان وی گردد جرم میباشد.

1توهین به شخص مرده+ انتشار اسرار یا هتک شرف

تبصره ۲ ماده ۲۰ قانون مطبوعات در این مورد مقرر داشته:

((هرگاه انتشار مطالب مذکور در ماده فوق، راجع به شخص متوفی بوده ولی عرفا هتاکی به بازماندگان وی به حساب آید، هریک از ورثه قانونی می تواند از نظر جزایی یا حقوقی طبق ماده و تبصره فوق اقامه دعوی نماید)).

 مطابق تبصره ۲ ماده مذکور، قانونگذار صرف توهین و افترا و اهانت به اموات از طریق مطبوعات را در صورتی که از نظر عرف، اهانت به بازماندگان و ورثه تلقی نشود، جرم مطبوعاتی نمیداند.

با این وصف، طبق قانون مطبوعات هرگاه محاکم تشخیص دهند که انتشار مطالب اهانت آمیز، عرفا به قصد هتاکی به بازماندگان صورت گرفته است، با شکایت جزایی ورثه قانونی و بازماندگان و با در نظر گرفتن نوع مطلب اهانت آمیز و توجه به شرایط و اوضاع و احوال وقوع جرم و نتیجه حاصله از آن، مرتکب را به مجازات تعزیری محکوم خواهند کرد.

2توهین به شخص مرده+ انتشار اسرار یا هتک شرف

اهانت به اموات از نظر مادی به چه صورت است؟

اگر اهانت به اموات از نظر مادی موجب رسیدن ضرر و زیان به بازماندگان شود، آنها می توانند طبق تبصره ۱ ماده مزبور، به دادگاه صالح شکایت کنند و دادگاه مکلف است در این زمینه رسیدگی کند و حکم مقتضی صادر نماید. تعقیب جرم موکول به شکایت شاکی خصوصی است.

انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد.

این عنوان در ماده ۳۱ قانون مطبوعات مورد حکم قرار گرفته و عین ماده بدین قرار است:

( (انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد ممنوع است و مدیر مسوول به محاکم قضایی معرفی و با وی طبق قانون تعزیرات رفتار خواهد شد.))

3توهین به شخص مرده+ انتشار اسرار یا هتک شرف

ملاحظه می فرمایید که در اینجا نیز همانند عنوان شماره ۱۱ فوق، مدیر مسوول قبل از نویسنده متن و به صرف انتشار نشریه مجازات می شود.

لازم به ذکر است در صورتی که در سایر نقاط ایران هستید می توانید نسبت به مشاوره حقوقی از طریق واتساپ و یا مشاوره حقوقی تلفنی اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی کیفری توسط وکیل کیفری به صفحه فوق مراجعه نمایید یا با کارشناسان مشاوره حقوقی ما در ارتباط باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *