تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

جزئیات سهم دختر از حقوق پدر فوت شده در قانون تامین اجتماعی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع جزئیات سهم دختر از حقوق پدر فوت شده در قانون تامین اجتماعی اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید. 

 

جزئیات سهم دختر از حقوق پدر فوت شده در قانون تامین اجتماعیجزئیات سهم دختر از حقوق پدر فوت شده در قانون تامین اجتماعی

در قانون تامین اجتماعی، بعد از فوت شخص حقوق بگیر، مستمری و هر آنچه که به آن تعلق می گیرد، از طریق سازمان تامین اجتماعی، به بازماندگان بازنشستگان انتقال یافته و البته که این انتقال و قائم مقامی، شرایطی دارد که تا زمان بقای این شرایط، حقوق مورد بحث هم باقی خواهند ماند.

زمانی که یک بازنشسته مستمری بگیر تامین اجتماعی فوت می کند، بعد از صدور گواهی انحصار وراثت، صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی، بر اساس سهم هر یک از بازمانده های مشمول اخذ مستمری بعد از فوت، سهم آنها از حقوق را معین می نماید و این مبلغ به نسبت سهم الارث و یا فرض هر یک از ورثه بین آنها تقسیم می گردد و در همین مرحله است که سهم دختر از حقوق پدر فوت شده نیز مشخص می گردد. شما می توانید با مشاوره حقوقی تامین اجتماعی موسسه حقوقی تهران وکیل تماس بگیرید و با بهترین وکلای تامین اجتماعی این موسسه ارتباط برقرار نمایید.

جزئیات سهم دختر از حقوق پدر فوت شده در قانون تامین اجتماعیجزئیات سهم دختر از حقوق پدر فوت شده در قانون تامین اجتماعی

شرایط و مقدار سهم دختر از حقوق پدر فوت شده

برای ورود به بحث، ابتدا بازماندگانی که واجد شرایط استحقاق دریافت مستمری مرد متوفی هستند را وفق ماده 81 قانون تامین اجتماعی، نام می بریم:

1)عیال دائم بیمه شده متوفی مادام که شوهر اختیار نکرده است.

2)فرزندان متوفی در صورتی که سن آنها کمتر از هجده سال تمام باشد و یا منحصرا به تحصیل اشتغال داشته باشند یا به علت بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسیون پزشکی موضوع ماده 91 همین قانون قادر به کار نباشند.

3)پدر و مادر متوفی در صورتی که اولا تحت تکفل او بوده و ثانیا سن پدر از شصت سال و سن مادر از پنجاه و پنج سال تجاوز کرده باشد و یا آنکه به تشخیص کمیسیون پزشکی از کار افتاده باشد.

جزئیات سهم دختر از حقوق پدر فوت شده در قانون تامین اجتماعیجزئیات سهم دختر از حقوق پدر فوت شده در قانون تامین اجتماعی

در این مورد، فرزندان دختر مجرد که اشتغال به کاری ندارند و یا طبق نظر کمیسیون های بدوی و تجدید نظر پزشکی از کار افتاده محسوب می شوند، زنان مطلقه، زنانی که همسر بازنشسته خود را از دست داده اند و همسر جدید اختیار نکرده اند، می توانند به عنوان وارث از مستمری بازنشستگی پدر و یا همسر فوت شده خود بهره مند گردند.

به علاوه، نوادگان دختری هم تحت شرایطی امکان استفاده از مستمری بازنشستگی پدربزرگ فوت شده خود را دارند.

حال با توجه به این موضوع، سهم مستمری هر یک از بازماندگان بیمه شده متوفی را مطابق ماده 83 قانون تامین اجتماعی بررسی می کنیم:

همسر بیمه شده متوفی، معادل پنجاه درصد از مستمری استحقاقی بیمه شده را دریافت می کند که اگر متوفی دارای چند همسر دائم بوده باشد، همگی به تساوری از همان پنجاه درصد فوق الذکر سهم می برند.

جزئیات سهم دختر از حقوق پدر فوت شده در قانون تامین اجتماعیجزئیات سهم دختر از حقوق پدر فوت شده در قانون تامین اجتماعی

هر یک از پدر و مادر بیمه شده متوفی نیز معادل بیست درصد از مستمری استحقاقی بیمه شده، سهم می برند.

برای آنکه سهم دختر از حقوق پدر فوت شده را محاسبه کنیم، باید ابتدا دانست که مطابق بند دوم ماده 83 قانون تامین اجتماعی، میزان مستمری هر فرزند بیمه شده متوفی معادل بیست و پنج درصد از مستمری استحقاقی بیمه شده می باشد و اگر پدر و مادر را از دست داده باشد، مستمری او دو برابر خواهد بود. 

  • شما همچنین می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل خانواده از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت با ما تماس حاصل فرمایید.
  • جزئیات سهم دختر از حقوق پدر فوت شده در قانون تامین اجتماعیجزئیات سهم دختر از حقوق پدر فوت شده در قانون تامین اجتماعی

حاشیه های پیش آمده در مورد سهم دختر از حقوق پدر فوت شده

در این میان، با توجه به اتفاقاتی که در بین بازماندگان دختر بازنشسته متوفی افتاده بود و سواستفاده هایی که از موقعیت پیش آمده صورت می گرفت، زمزمه های کاهش حقوق بازماندگان دختر قوت گرفت و سازمان تامین اجتماعی نیز اقداماتی برای قطع حقوق افرادی که ازدواج های خود را ثبت رسمی نمی کنند و یا به صورت صوری اقدام به طلاق می کنند، نموده است.

بر اساس بخشنامه صندوق بیمه ای و بازنشستگی تامین اجتماعی، چنانچه دو نفر به ادارات استانی شهادت بدهند که طلاق چنین افرادی صوری است، گزارش آن به سازمان مرکزی ارسال و مجوز لازم برای توقف مستمری صادر می شود.

جزئیات سهم دختر از حقوق پدر فوت شده در قانون تامین اجتماعیجزئیات سهم دختر از حقوق پدر فوت شده در قانون تامین اجتماعی

بر این اساس سهم دختر از حقوق پدر فوت شده اش محفوظ می باشد مگر اینکه سواستفاده او از این موقعیت محرز گردد؛ که در این صورت سازمان تامین اجتماعی، اقدام به قطع حقوق مستمری او خواهد نمود.

Facebook
Twitter
LinkedIn

1 دیدگاه

  • با سلام
    بنده خودم معلول از کارافتاده کلی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی پدرم هستم.
    سؤال من این است که با توجه به اینکه خانواده ام فاقد بیمه هستند ،آیا عیال من میتواند با ارائه از کارافتادگی کلی من به بیمه پدرش که قبل از ازدواج داشته، بازگردد و از امکانات درمانی و بازنشستگی پدرش برخوردار شود.
    ممنون میشم که پاسخ من را ایمیل کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *