تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

مطالبه مستمری پدر فوت شده

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع مطالبه مستمری پدر فوت شده اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

مطالبه مستمری پدر فوت شدهمطالبه مستمری پدر فوت شده

یکی از بیشترین سوالات حقوقی که توسط مستمری بگیران و بازماندگان مستمری بگیر در مجامع مختلف مطرح می شود تکلیف مستمری و نحوه تقسیم آن بعد از فوت مستمری بگیر است. در این مطلب به چگونگی مطالبه مستمری پدر فوت شده و نحوه دریافت آن پرداخته خواهد شد.

چه کسانی مشمول دریافت مستمری پدر فوت شده هستند؟

همسر یا همسران متوفی با نکاح دائم تا زمانی که شوهر نکرده باشند به همراه فرزندان و پدر و مادر مستمری بگیر مشمول دریافت مستمری بیمه شده متوفی خواهند بود. البته ذکر این نکته الزامی است اگر همسر متوفی شوهر اختیار کند و بعد از مدتی همسر دوم او فوت نماید تحت شرایطی می تواند به دریافت مستمری همسر اول بازگردد. اگر همسر دوم او نیز مستمری بگیر باشد می تواند به مستمری همسری که بیشتر است برگردد.

مطالبه مستمری پدر فوت شدهمطالبه مستمری پدر فوت شده

فرزندان پسر تا پایان 18 سالگی مشمول دریافت مستمری پدر فوت شده هستند اگر سن آنها از مقدار تعیین شده تجاوز کند در حالتی مستمری دریافت خواهند کرد که منحصرا به تحصیل اشتغال داشته باشند یا اینکه به دلیل بیماری بنا بر نظر پزشکی قادر به کار کردن نباشند.

فرزندان دختر نیز تا زمانیکه به کار اشتغال پیدا نکنند یا شوهر اختیار نکنند می توانند مستمری پدر متوفی خود را دریافت کنند بعد از ازدواج مستمری دختر قطع خواهد شد اما اگر دختر متوفی به هر شکلی از همسر خود جدا شود در صورتی که مشغول به کار نباشد می تواند به مستمری پدر متوفی بازگردد.

مطالبه مستمری پدر فوت شدهمطالبه مستمری پدر فوت شده

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوره تلفنی دیوان عدالت اداری موسسه حقوقی تهران وکیل ارتباط برقرار کنید. این موسسه با داشتن بهترین وکیل دیوان عدالت اداری آماده پاسخگویی به سوالات حقوقی شما عزیزان می باشد.

نحوه سهمیه بندی مستمری بازماندگان

همسر متوفی مستمری بگیر 50 درصد کل مستمری همسر خود را دریافت خواهد کرد و اگر مرد دارای چند همسر باشد این مقدار در بین آنها تقسیم خواهد شد. سهم هر فرزند نیز 25 درصد مستمری استحقاقی خواهد بود اگر فرزندان پدر و مادر خود را از دست داده باشند سهم آنها دو برابر خواهد شد. سهم هر یک از پدر و مادر متوفی نیز 20 درصد خواهد بود.

مطالبه مستمری پدر فوت شدهمطالبه مستمری پدر فوت شده

لازم به ذکر است به دلیل اینکه باید 100 درصد مستمری به بازماندگان پرداخت شود اگر تعداد بازماندگان زیاد یا کمتر از درصد تعیین شده باشد به نسبت سهم سایر بازماندگان کم یا زیاد خواهد شد.

مدارک لازم جهت دریافت مستمری پدر فوت شده

مستمری پدر فوت شده با ارائه مدارک زیر به شعبه تامین اجتماعی برای بازماندگان برقرار خواهد شد.

  • اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی متوفی و بازماندگان واجد شرایط
  • قیم نامه یا گواهی رشد
  • اصل و تصویر عقدنامه همسر متوفی
  • گواهی تحصیلی برای فرزندان پسر بالای 18 سال
  • صورتجلسه کمیسیون پزشکی در مورد ازکارافتادگی فرزندان یا پدر و مادر یا شوهر (در صورت لزوم)
  • مطالبه مستمری پدر فوت شدهمطالبه مستمری پدر فوت شده

شرایط دریافت مستمری پدر فوت شده

باید متوفی بیمه شده در 10 سال آخر زندگی خود حداقل یک سال بیمه پرداخت کرده باشد و در آخرین سال زندگی خود نیز حداقل 90 روز حق بیمه را پرداخت کرده باشد. اگر متوفی شرایط ذکر شده را نداشته باشد اما حداقل 20 سال حق بیمه پرداخت کرده باشد بازماندگان می توانند از مستمری استفاده کنند.

اگر متوفی بازنشسته و دارای بیمه یا مستمری بگیر از کار افتاده باشد بازماندگان حقوقی مستمری او را دریافت خواهند کرد.

میزان حقوق متوفی برای مشمول

اگر متوفی بیمه شده بین 10 تا 20 سال سابقه بیمه داشته باشد به نسبت سنوات مستمری به بازماندگان پرداخت خواهد شد. اگر متوفی بر اثر حادثه کار حرفه ای فوت کند بازماندگان حقوق مستمری خواهند گرفت. بیمه شدگانی که کامل بیمه پرداخت کرده اند و بازنشسته شده اند مستمری کامل آنها به بازماندگان خواهد رسید.

مطالبه مستمری پدر فوت شدهمطالبه مستمری پدر فوت شده

برخی اوقات ممکن است برای دریافت مستمری توسط بازماندگان اختلافاتی در میان سازمان تامین اجتماعی و بازماندگان متوفی به وجود بیاید و اگر این اختلافات در مراجع بالادستی شعبه تامین اجتماعی به نتیجه نرسد بازماندگان می توانند از طریق دیوان عدالت اداری از سازمان تامین اجتماعی شکایت کنند برای این کار بهتر است با یکی از موسسات متخصص در حوزه دیوان عدالت اداری مانند موسسه حقوقی تهران وکیل مشاوره داشته باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *