تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

حقوق متوفی بعد از فوت به چه کسانی تعلق میگیرد

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع حقوق متوفی بعد از فوت به چه کسانی تعلق میگیرد اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

حقوق متوفی بعد از فوت به چه کسانی تعلق میگیردحقوق متوفی بعد از فوت به چه کسانی تعلق میگیرد

صنعت بیمه ضمن درآمد زایی گسترده برای مالکان شرکت های بیمه، برای افراد تحت پوشش هم امکانات و شرایط مناسبی ایجاد می کند که حتی پس از فوت بیمه گذار، وراث و بازماندگان مرحوم از مزایای بیمه مانند حقوق بازنشستگی بهره مند می شوند. مهمترین سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که حقوق متوفی بعد از فوت به چه کسانی تعلق میگیرد؟ برای پاسخ به این سوال باید با قوانین حقوقی آشنا بوده و یا از مشورت وکیل خبره در پذیرش دعاوی حقوقی بهره ببرید.

حقوق متوفی بعد از فوت به چه کسانی تعلق میگیردحقوق متوفی بعد از فوت به چه کسانی تعلق میگیرد

شرایط دریافت حقوق (مستمری) متوفی توسط بازماندگان چگونه است؟

  • اگر متوفی، بازنشسته و بیمه باشد. بازماندگان واجد شرایط می توانند مستمری را دریافت کنند.
  • اگر متوفی جزو افرادی باشد که مستمری بگیر از کار افتاده باشد.
  • اگر مرحوم در ده سال آخر زندگی خود حداقل حق بیمه یک سال کار و در آخرین سال حیات، حق بیمه 90 روز کار را پرداخت کرده باشد.
  • اگر بیمه شده حداقل 20 سال کامل، حق بیمه مقرر را قبل از فوت پرداخت نموده باشد، بازماندگان او از مستمری وی برخوردار خواهند شد.
  • اگر بیمه ‌شده‌ای ده تا بیست سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته و فوت نماید به وراث او به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه، مستمری پرداخت می‌گردد.
  • اگر بیمه ‌شده سابقه پرداخت حق بیمه از یک تا ده سال را دارا باشد، به وراث او در ازاء هر سال سابقه پرداخت حق‌ بیمه، غرامتی معادل یک ماه حداقل دستمزد کارگر عادی در زمان فوت به طور یکجا و به نسبت سهام مقرر در ماده(83) قانون تامین اجتماعی، پرداخت می گردد.
  • حقوق متوفی بعد از فوت به چه کسانی تعلق میگیردحقوق متوفی بعد از فوت به چه کسانی تعلق میگیرد
  • اگر بیمه شده‌ بر اثر حوادث ناشی‌ از کار یا بیماری‌های‌ حرفه‌ای‌ فوت‌ کند، حقوق مستمری به بازماندگان او تعلق خواهد گرفت.
  • هرگاه مستمری ‌بگیر بازنشسته یا ازکارافتاده، به مدت شش ماه، مستمری بازنشستگی یا ازکارافتادگی کلی خود را مطالبه نکند، بازماندگان واجد شرایط او حق دارند موقتاً مستمری و یا حقوق قانونی خود را تقاضا و دریافت کنند و در صورتی که معلوم شود شخص مذکور در قید حیات است، وضع مستمری او به حالت اول اعاده می‌گردد. بازنشستگان کلیه صندوق های بازنشستگی کشور مشمول این تبصره هستند.

بازماندگان واجد شرایط دریافت حقوق بازنشستگی به قرار زیر هستند:

با توجه به گستردگی قوانین و ابهامات در خصوص این که حقوق متوفی بعد از فوت به چه کسانی تعلق میگیرد؟ می توانید با وکیل دیوان عدالت اداری در این حوزه ارتباط برقرار نمایید و پرونده حقوقی خود را در این حوزه به وی بسپارید.

بازماندگان مرحوم باید یکی از شرایط زیر را جهت دریافت حقوق بازنشستگی متوفی ، دارا باشند.

همسر دائم بیمه شده  متوفی، مادام که شوهر اختیار نکرده باشد.

حقوق متوفی بعد از فوت به چه کسانی تعلق میگیردحقوق متوفی بعد از فوت به چه کسانی تعلق میگیرد

با استناد به تبصره 81 قانون تامین اجتماعی « چنانچه همسر فرد متوفی دوباره ازدواج کند، از دریافت حقوق مستمری همسر خود محروم می شود، اما در صورتی که شوهر دوم نیز فوت کند. می تواند دوباره از حقوق همسر متوفی اول برخوردار شود.»

در صورتی که فرزندان متوفی سن کمتر از 18 سال داشته باشند و یا مشغول به تحصیل باشند و یا به دلیل بیماری یا نقص عضو، مطابق دریافت گواهی از کمیسیون پزشکی موضوع ماده 91 قانون کار، توانایی انجام کار را نداشته باشد.

در صورتی که پدر و مادر متوفی تحت تکفل او بوده و سن پدر به 60  و مادر به 55 سال رسیده باشد و یا به تشخیص کمیسیون پزشکی از کار افتاده باشند و خود مستمری بگیر نباشند، 20 درصد حقوق بازنشستگی متوفی به آنها تعلق می گیرد.

لازم به ذکر است شما می توانید با مشاوره تلفنی دیوان عدالت اداری با بهترین وکلای موسسه حقوقی تهران وکیل در ارتباط باشید.

حقوق متوفی بعد از فوت به چه کسانی تعلق میگیردحقوق متوفی بعد از فوت به چه کسانی تعلق میگیرد

حقوق متوفی بعد از فوت به چه کسانی تعلق میگیرد؟

مطابق قانون تامین اجتماعی بازماندگان به نسبت سهمی که قانونگذار برای آنها در نظر گرفته است حق خود را  از حقوق متوفی دریافت می کنند. برای همسر 50 درصد، فرزندان 25 درصد و برای پدر و مادری که تحت تکفل بیمه شده اصلی بوده اند 20 درصد تعلق می گیرد.

در مورد حقوق بازنشستگی فرد فوت شده ای که مجرد بوده، حق بازنشستگی به بازماندگان درجه اول تعلق می گیرد. قابل توجه است که:  سن پدر باید بالای 60 سال و مادر بالای 55 سال باشد و هیچ کدام مستمری بگیر نباشند  تا حقوق بازنشستگی فرزند متوفی مجرد خود را دریافت کنند.

مدارک لازم جهت گرفتن حقوق متوفی:

  • گواهی فوت بیمه شده یا مستمری بگیر که سازمان ثبت احوال آن را صادر و تایید نموده باشد.
  • اصل و فتوکپی شناسنامه و کارت ملی متوفی و بازماندگان دارای شرایط دریافت.
  • اصل و فتوکپی سند ازدواج همسر متوفی
  • قیم نامه یا گواهی رشد برای فرزندانی که به سن قانونی نرسیده اند.
  • گواهی تحصیلی برای فرزندان پسر بالای 18 سال
  • حقوق متوفی بعد از فوت به چه کسانی تعلق میگیردحقوق متوفی بعد از فوت به چه کسانی تعلق میگیرد

حقوق بازنشستگی یکی از بهترین حمایت های مالی برای خانواده متوفی است و بسیاری از افراد در دریافت آن دچار مشکلات حقوقی می شوند که بهترین اقدام کمک و راهنمایی از بهترین وکیل متخصص در این زمینه است تا دریابند حقوق متوفی بعد از فوت به چه کسانی تعلق میگیرد؟

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *