تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

خسارت تاخیر تادیه چک از چه زمانی محاسبه می‌شود؟

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

  در این مطلب به موضوع خسارت تاخیر تادیه چک از چه زمانی محاسبه می‌شود؟ اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

 

 خسارت تاخیر تادیه چک از چه زمانی محاسبه می‌شود؟خسارت تاخیر تادیه چک از چه زمانی محاسبه می‌شود؟

خسارت تاخیر تادیه چک از چه زمانی محاسبه می‌شود؟

در صورتی که دارنده چک جبران خسارت دیرکرد و هزینه‌های مزبور را پس از صدور حکم درخواست کند، باید درخواست خود را به همان دادگاه صادرکننده حکم تقدیم کند.

در این زمینه باید به قانون استفساریه تبصره الحاقی به ماده 2 قانون اصلاح موادی از قانون صدور چک مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز توجه شود.

در این مورد که منظور مجمع تشخیص مصلحت نظام از خسارات و هزینه‌های مقرر شده  در تبصره الحاقی به ماده 2 قانون اصلاح موادی از قانون صدور چک مصوب سال 1376، کلیه خسارات و هزینه‌های لازم از قبیل هزینه دادرسی، حق‌الوکاله، ضمان ناشی از تسبیب، خسارات تاخیر در تادیه دین و امثال آن می‌باشد یا خیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرده است که منظور از عبارتی (کلیه خسارات و هزینه‌های واردشده…) مذکور در تبصره الحاقی به ماده 2 قانون اصلاح موادی از قانون صدور چک مصوب سال 1376 مجمع تشخیص مصلحت نظام، خسارت تاخیر در تادیه بر مبنای نرخ تورم از تاریخ چک تا زمان وصول آن که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده و هزینه دادرسی و حق‌الوکاله براساس تعرفه‌های قانونی است.

در این صورت مبنای محاسبه خسارت تاخیر تادیه، مقررات بانکی بوده یا مبنای آن عرف می‌باشد که قاضی به استناد نظریه کارشناسی یا سایر طرق نسبت به اعلام خسارات دیرکرد اقدام می‌کند.

گفتنی است در خصوص خسارت تاخیر در تادیه دین، قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب سال 1379 اعلام کرده است که خسارت تاخير در تاديه دین در موارد قانوني قابل مطالبه می‌باشد.

در این صورت مبنای محاسبه خسارت تاخیر تادیه، مقررات بانکی بوده یا مبنای آن عرف می‌باشد که قاضی به استناد نظریه کارشناسی یا سایر طرق نسبت به اعلام خسارات دیرکرد اقدام می‌کند.

گفتنی است در خصوص خسارت تاخیر در تادیه دین، قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب سال 1379 اعلام کرده است که خسارت تاخير در تاديه دین در موارد قانوني قابل مطالبه است.

طبق قانون اخیر در دعاويي كه موضوع آن دین و از نوع وجه رايج بوده و با مطالبه داين و تمكن مديون، مديون امتناع از پرداخت کرده، در صورت‌ تغيير فاحش شاخص قيمت سالانه از زمان سر رسيد تا هنگام پرداخت و پس از مطالبه طلبكار، دادگاه با رعايت تناسب تغيير شاخص سالانه كه توسط ‌بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران تعيين مي‌شود، محاسبه و مورد حكم قرار می‌دهد.

نحوه محاسبه خسارت تاخیر تادیه

مطالبه خسارت تاخیر به دلیل کاهش ارزش پول در گذر زمان است. بنابراین مقدار خسارت از طریق بررسی نرخ تورم کشور محاسبه می‌شود که مبنای نرخ تورم توسط بانک مرکزی مشخص می‌شود. البته نکته مهم و قابل توجه این است که ممکن است بدهکار و طلبکار در صورت مقدار خسارت تاخیر تادیه با هم توافق کنند. در این صورت این خسارت به قرارداد محاسبه می‌شود و دیگر نرخ تورم بنا نیست. به عنوان مثال در صنعت دریافت وام بانکی مقدار نرخ خسارت تاخیر می‌شود و در صورت عدم پرداخت اقساط خسارت بر اساس نیز ثبت می‌شود و در صنعت محاسبه می‌شود.

خسارت تاخیر تادیه چک از چه زمانی محاسبه می‌شود؟خسارت تاخیر تادیه چک از چه زمانی محاسبه می‌شود؟

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

محاسبه آنلاین خسارت تاخیر تادیه چک

برای محاسبه آنلاین خسارت مهریه و بدهی ابتدا محاسبه را بین ماهانه و سالانه انتخاب می‌کنند. سپس سال پرداخت و ماه پرداخت به صورت انتخاب حالت ماهانه را وارد می‌کنند. در فیلد‌های بعدی باید سال و ماه سر رسید تاریخ است یا دریافت پول که زمان آن گذشته است را وارد کنند. در پایان با وارد کردن مبلغ دین و بدهی خود به ریال و کلیک روی دکمه آبی محاسبه نتیجه به صورت مبلغ نشان داده می‌شود و جهان به همراه بدهی نشان داده می‌شود.

در صورت عدم تحقق هر یک از شرایط دائم طلبکار است چرا که در قانون خسارت نامیده شده ندارد باید طلب خود را از مجموع این مطالبه کند. مجنون و عدم تمکین است از آن خودداری می‌کند. تغییر شاخص قیمت سالانه فاحش نباشد؛ جای پیغام مطالبه ما به تفاوت ناشی از تغییر شاخص قیمت‌ها، این میزان کاهش ارزش اسکناس را ندارد.

در دعاوی که موضوع آن دین و وجه رایج باشد و مطالبه دائم و تمکن مدیون ابتدا از پرداخت کرده در صورت تغییر فاحش قیمت سالانه زمان سر رسید سازمان پرداخت و بعد از مطالبه طلب‌کار دادگاه با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی انجام می‌شود و محاسبه و مورد حکم قرار می‌گیرد. مگر اینکه طرفین به نحوی دیگر مصالبه کند؛ لازم به ذکر است که به رای وحدت رویه مصوب سال ۱۳۴۸ می‌باشد. تاخیر در پرداخت حقوق مستخدم ای که دولت در مقام اجرای قوانین استخدامی مکلف به انجام آن است و مستلزم این خسارت تاخیر نیست.

خسارت تاخیر تادیه چک از چه زمانی محاسبه می‌شود؟خسارت تاخیر تادیه چک از چه زمانی محاسبه می‌شود؟

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل کمک بگیرید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز و گرامی می‌باشند و هدف آنها جلب رضایت شماست. وکلای خبره و صاحب تجربه تهران وکیل مطلوب‌ترین نتیجه را برای پرونده‌های شما رقم خواهند زد؛ پس با خیال آسوده وکلای این مجموعه را انتخاب کنید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *