تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

جریمه تاخیر تادیه چیست؟

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع جریمه تاخیر تادیه چیست اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

 

 جریمه تاخیر تادیه چیستجریمه تاخیر تادیه چیست

در صورت عدم تحقق هر یک از شرایط ذیل، داین (طلبکار) استحقاق آنچه را که در قانون خسارت نامیده شده است ندارد:

در صورت عدم تحقق چه شرایطی طلبکار استحقاق آنچه را که در قانون خسارت نامیده شده است ندارد؟

1- داین طلب خود را از مدیون مطالبه نکند.

2- مدیون با عدم تمکن از ادای دین، از آن خودداری کند. 

3- تغییر شاخص قیمت سالانه فاحش نباشد.

داین استحقاق مطالبه ما به التفاوت ناشی از تغییر شاخص قیمت یا به بیان ما، میزان کاهش ارزش اسکناسی را ندارد.

متن ماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی به این شرح می باشد:

ماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی به چه صورت می باشد؟

توافق طرفین در خصوص خسارت تاخیر تادیه در صورتی که طرفین در خصوص خسارت تاخیر تادیه به صورت کتبی یا شفاهی توافق کرده باشند. در این صورت دادگاه به توافق طرفین احترام می‌گذارد و خسارت را بر مبنای توافق حاصل بین طرفین قرارداد مشخص می‌کند. توافق کننده این ماده واحده قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۵ اصلاحی قانون عملیات بانکی بدون ربا که مصوب سال ۱۳۷۶ می‌باشد.

بر اساس این ماده واحده کلیه وجوه و تسهیلات اعطایی که بانک‌ها در اجرای این قانون به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت می‌کند و برابر قرارداد تنظیمی مقرر شده باشد که اشخاص مذکور در سررسید معین وجوه و تعزیرات دریافتی به انضمام سود و خسارت و هزینه‌های ثبتی و اجرایی را بپردازد. در صورت عدم پرداخت و اعلام بانک بستانکار قابل وصول می‌باشد.

عدم توافق طرفین در خصوص خسارت تاخیر تادیه نظر سر رسید در مطالبات مستند به سند عادی و رسمی که سر رسید دی نیز مشخص می‌باشد؛ در صورت رسیدن اجل و موعد پرداخت اگر مدیون از پرداخت دین خود استنکاف کند؛ در صورت درخواست خواهان محاکمه علاوه بر پرداخت اصل بدین مدیون را به پرداخت خسارت تاخیر تادیه از زمان سر رسید تا روز پرداخت محکوم می‌کند. دارنده می‌تواند محکومیت صادر کننده را نسبت به پرداخت کلیه خسارات و هزینه‌های وارد شده که مستقیم به طور متعارف در جهت رسیدن مطالبات خود از نحوه متحمل شده اعم از اینکه قبل از صدور حکم یا پس از آن باشد؛ از دادگاه متقاضی می‌کند.

منظور از عبارت کلیه خسارات و هزینه‌های وارد شده خسارت تاخیر تادیه بر مبنای شاخص تورم تا زمان وصول آن که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام می‌شود. اگر مهریه وجه رایج باشد، متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تعیین نسبت به سال اجرای عقد توسط بانک مرکزی مشخص می‌شود ومحاسبه و پرداخت می‌شود. مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحوی دیگر راضی شوند؛ بنابراین اگر زوجه در سال ۱۳۶۰ با ملی به عنوان ۸۰ هزار تومان ازدواج کند و در سال ۹۶ بسته گرفتن مهریه را دارند؛ خسارت تاخیر تادیه از زمان سر رسید محاسبه، انجام می‌شود.

بر اساس ماده ۵ آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و تبصره زیر می‌باشد. بستانکار با وثیقه باید در تقاضانامه صدور اجراییه از دفترخانه نکات زیر را در نظر داشته باشد؛ میزان خسارت تاخیر تادیه بین متعهد و متعهدانه تاریخ صدور اجرای انجام می‌شود و بعد از آن با اداره ثبت مربوط می‌باشد. میزان خسارت تاخیر تادیه تا روز درخواست اجراییه بیانگر این است که مبلغ خسارت تاخیر تادیه از روز سر رسید سند در نظر گرفته می‌شود.

جریمه تاخیر تادیه چیستجریمه تاخیر تادیه چیست

بر اساس این نظر مبنای محاسبه خسارت تاخیر تادیه را باید زمانی در نظر گرفت که طلبکار به صورت رسمی و غیررسمی طلب خود را مطالبه کند و از تاریخ مطالبه طلبکار مستحق دریافت خسارت تاخیر تادیه باشد. برای تعیین مبلغ خسارت تاخیر تادیه در ماده ۳۰۴ قانون تجارت بر مبنای این نظریه عمل می‌شود. خسارت تاخیر تادیه مبلغ اصلی برات که به واسطه عدم تعدیه اعتراض شده است. از روز اعتراض و خسارت تاخیر تادیه مخارج اعتراض و مخارج برات رجوعی فقط از تاریخ اقامه دعوا محسوب می‌شود. بر اساس ماده ۵۲۲ آیین دادرسی مدنی یعنی در لاویج موضوع ماندیم و از نوع وجه رایج باشد.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

خسارت تاخیر تادیه از چه زمانی محاسبه می‌شود؟

بستانکار دین را درخواست کند؛ مبنای محاسبه خسارت تاخیر تادیه مقررات بانکی می‌باشد یا معنای آن روزی که قاضی به استناد نظریه کارشناسی یا سایر را نسبت به اعلام خسارت دیرکرد، اقدام می‌کند. در خصوص خسارت تاخیر تادیه قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب سال ۱۳۷۹ خسارت تأخیر در تأدیه دین در موارد قانونی قابل مطالبه می‌باشد.

طبق قانون اساسی در دعاوی که موضوع برنامه وجه رایج می‌باشد و مطالبه دائم متمرکز مدیون امتناع از پرداخت می‌باشد. در صورت تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه از زمان سر رسید سازمان پرداخت و پس از مطالبه طلب کار دادگاه با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی انجام می‌شود، وجه مورد حکم قرار می‌گیرد. مگر اینکه طرفین به دیگری مصالحه کند.

همان طور که ملاحظه می‌شود؛ قانون آیین دادرسی مدنی مبلغ خسارت فوق از زمان سر رسید پرداخت حق قرار می‌دهد. در صورتی است که ماده ۳۰۴ قانون تجارت محاسبه خسارت تاخیر تادیه از روز اعتراض و درخواست سند تجارتی در دفتر دادگاه در نظر می‌گیرد.

درخواست بررسی و پس از انتشار شدن تشریفات مربوطه نسبت به یکی از شهر‌های حقوقی مستقل در مسئله قضایی ارجاع می‌شود. دفتر شعبه پس از پرونده‌ها به نظر قاضی محترم می‌باشد. این دو مناظره کامل بودن محتویات پرونده دستور تعیین وقت رسیدگی به دفتر کار می‌دهد. به این ترتیب مدیر دفتر دادگاه وقتی جلسه رسیدگی را مشخص می‌کند.

جریمه تاخیر تادیه چیستجریمه تاخیر تادیه چیست

با توجه به عدم شناسایی خوانده اخطار رفع نقص صادر می‌شود که پس از ابلاغ به خواهان اظهار می‌دارد؛ آدرس دیگری از خوانده پیدا نمی‌کرد؛ با توجه به مجهول المکان بودن ابلاغ از طریق نشر آگهی انجام می‌شود. دادگاه در وقت مقرر مشخص می‌شود و خواهان حضور پیدا می‌کند ولی خواننده حضور ندارد و لایحه نیز ارائه نمی‌شود. خواهان اظهاراتش را به شرح دادخواست تکرار می‌کند و دادگاه بعد از شنیدن اظهارات اعلام ختم رسیدگی و اقدام به صدور رای را انجام می‌دهد.

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه‌ می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل استفاده کنید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت‌رسانی به شما مشتریان عزیز و گرامی می‌باشند و هدف آنها جلب رضایت و اعتماد شماست و سعی دارند با به کارگیری دانش و تجربه خود، مطلوب‌ترین نتایج را برای پرونده‌ی شما حاصل کنند؛ پس با اطمنیان خاطر وکلای مجموعه تهران وکیل را انتخاب کنید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *