تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

دادخواست اثبات رابطه زوجيت / نکاح دائم

لیست وکلای دادگستری دفتر وکالت

محمد حسین رزاقی

وکیل پایه یک دادگستری 

مصطفی محمدی

کاراموز وکالت

محمد فلاحی 

کاراموز وکالت

حمیدرضا اهنزی

وکیل پایه یک دادگستری 

لیلا بهرامی

کاراموز وکالت

عباس ترکاشوند

کاراموز وکالت

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع دادخواست اثبات رابطه زوجيت / نکاح دائم اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید 

 

دادخواست اثبات رابطه زوجيت / نکاح دائمدادخواست اثبات رابطه زوجيت / نکاح دائم

دادخواست اثبات رابطه زوجيت / نکاح دائم به چه صورت است

اساسا قانون زمانی عقد نکاح را به رسمیت می شناسد ورابطه همسری را بین یک زن ومرد برقرار می داند که نکاح آن ها مطابق حکم مندرج درماده ۹۹۳ قانون مدنی دردفاترثبت احوال به ثبت برسد. عقدنکاح نیزمانند سایرعقود وقراردادها برای زن وشوهرحقوق وتکالیفی ایجاد می‌نماید ونیزآثارو شرایطی را که هم واجد جنبه مالی وهم غیرمالی بوده رابرای آن ها درپی دارد.

ثبت نکاح ، یکی ازمسائل مهم درامرازدواج است و ثبت این قراداد ازشرایط صحت عقد نکاح محسوب می‌شود واگر زوجین دچاراختلاف ومشکل شوند قطعا طرح  وحل آن درمراجع قانونی پیش ازهرچیزنیازمند اثبات رابطه زوجیت است به طورمثال درخصوص دعوای نفقه زن ابتدا باید اثبات نماید که رابطه زوجیت وجود دارد که به تبع آن مرد ملزم به پرداخت نفقه باشد و…

هرگاه زن یا شوهربعد ازعقد نکاح اعم ازازدواج دائم یا ازدواج موقت،هرگونه رابطه زوجیت را انکارنمایند ،هرفردی که مدعی وجود رابطه زوجیت وعقد نکاح باشد،باید دردادگاه خانواده ثابت کند ودعوای اثبات رابطه زوجیت ازجمله دعاوی خانوادگی می باشد ومدعی باید با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی وبا توجه به قوانین ومقررات دادخواست را تنظیم و ثبت نماید وبه دادگاه خانواده تقدیم شود.

طبق تبصره یک و دو ماده یک قانون حمایت از خانواده «دادگاه خانواده به منظوررسیدگی به امور و دعاوی خانوادگی، دراکثر شهرستان ها تشکیل شده است ودرشهرستان هایی که دادگاه خانواده هنوز تشکیل نشده است، دادگاه عمومی حقوقی مستقر درآن محل، به دعاوی خانوادگی رسیدگی می‌نماید ودرخصوص بخش هایی که درآن ها دادگاه خانواده تشکیل نگردیده است، دادگاه بخش مستقردرآن محل،با رعایت قانون حمایت خانواده به دعاوی خانوادگی رسیدگی می‌کنند . باراثبات زوجیت برعهده ی کسی است که مدعی وجود رابطه ی زوجیت است وخواهان باید با ادله و اسناد ومدارک ادعای خود را اثبات نماید.

دادخواست اثبات رابطه زوجيت / نکاح دائمدادخواست اثبات رابطه زوجيت / نکاح دائم

مدارک لازم برای اثبات رابطه ی زوجیت

  • اقرار ‏
  • ‏ ‏‏سند نکاح
  • ‏استماع شهادت شهود و مطلعین از این امر
  • ‏درخواست جلب نظرکارشناس
  • درخواست تحقیقات محلی
  • ‏درخواست استعلام ازمراجع مربوطه
  • درخواست اتیان سوگند
  • ‏دلایل وظواهروشواهد دال براثبات روابط زوجیت
  • ارائه عکس وفیلم مربوط به وقوع عقد ازدواج ‏
  • دادخواست اثبات رابطه زوجيت / نکاح دائمدادخواست اثبات رابطه زوجيت / نکاح دائم

دلایل خاص اثبات زوجیت

  • معاشرت ومساکنت: درصورتی که زن و مردی به گونه ای با یکدیگر معاشرت داشته باشند آن گونه که طبق عرف همه زن و شوهرها رابطه دارند، می تواند قرینه ونشانه ای بر وجود پیوند زناشویی بین آن ها باشد. برای مثال سکونت مشترک طولانی مدت در زیر یک سقف و یا خلوت کردن و … زیرا در جامعه اسلامی، اصل بر شرعی بودن روابط است .
  • شیاع و استفاضه: شیاع به معنی بسیار شنیدن یک خبر از افراد متعدد است . دررابطه با حجیت واستدلال شیاع روایات متعددی وجود دارد و آنچه از مجموع روایات استنباط می شود این است که شیاع منجر به ظن و گمان متأخم العلم می‌ شود .

استفاضه : استفاضه نیز مترادف با شیاع است و هر دو دارای یک معنا می ‌باشند .

طبق این دلیل خاص، اثبات زوجیت در صورتی که درسند رسمی یا غیر رسمی ثبت شده باشد، دیگر شهادت شاهدان نمی تواند دلیل براثبات رابطه زوجیت به شمار رود واز این رو باید به استفاضه و شیاع رجوع نمود تا بتوان اقدام به اثبات رابطه بین زوجین نمود.

اصولا از شیاع و استفاضه (نقل از چندین نفر)، تنها برای اثبات دعاوی استفاده می شود که خاص باشند ودراصل فقهای شافعی ، حنابله و حنفیه تنها شیاع را برای اثبات زوجیت کافی می دانند اما محقق حلی بر این عقیده است که در امور خاصی همچون موت، نکاح، مالکیت، وقف و … ولایت قاضی تنها با استفاضه قابل اثبات است.

بعد از ارجاع دادخواست به دادگاه خانواده و تعیین شعبه و وقت رسیدگی وابلاغ به زن و مرد،قاضی پرونده به بررسی ادله مدارک و دفاعیات می‌پردازد و درصورتی که وجود رابطه زوجیت برای قاضی محرز شود با توجه به ماده ۴۹ قانون حمایت از خانواده ،شوهر را ملزم به ثبت ازدواج می‌کند وبه علاوه به خاطراینکه شوهرازانجام وظیفه ثبت نکاح سرباززده یا انکارکرده است حسب مورد براساس ماده ۴۹یا52 قانون حمایت از خانواده به جریمه و زندان محکوم می‌ کند.

دادخواست اثبات رابطه زوجيت / نکاح دائمدادخواست اثبات رابطه زوجيت / نکاح دائم

برای اینکه شوهر مجازات شود زن باید به دادسرا مراجعه نموده و تحت عنوان جرم عدم ثبت واقعه ازدواج یا انکارزوجیت ازشوهر شکایت نماید.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید و همچنین در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

ضمانت اجرای انکار رابطه زوجیت

هرگاه زن یا مرد،به هرعلتی درمراجع قضایی، منکر وجود رابطه زوجیت گردد،واثبات گردد که این انکاربی اساس بوده است، مطابق ماده 52 قانون حمایت خانواده انکارکننده (مرتکب) به حبس تعزیری درجه ۶ (حبس بیش از۶ماه تا ۲سال) و یا جزای نقدی (جزای نقدی بیش ازبیست میلیون ریال تاهشتاد میلیون ریال) محکوم می‌شود وحتی درمواردی که قائم مقام اشخاصی مذکورنیزکه ازوجود رابطه زوجیت آگاهی دارند، آن را دردادگاه خانواده انکارکنند مجازات مقررجاری است و براساس ماده 49 قانون حمایت خانواده به علت عدم ثبت ازدواج به حبس تعزیری درجه ۷ (یعنی حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه) ویا جزای نقدی درجه ۵ (یعنی جزای نقدی از هشتاد میلیون ریال تا یکصد و هشتاد میلیون ریال) محکوم می‌شود .                                                         

از طرف مرد / «بدون سند»

برگ دادخواست به دادگاه نخستین (دعوی غیر مالی)

مشخصات طرفین | نام نام خانوادگی نام پدر شغل محل اقامت شهرستان، دهستان، خیابان. کوچه، شماره. پلاک

دادخواست اثبات رابطه زوجيت / نکاح دائمدادخواست اثبات رابطه زوجيت / نکاح دائم

خواهان مشخصات مرد

خوانده مشخصات زن

وکیل یا نماینده قانونی مشخصات وکیل یا وکلای دعاوی در صورت تمایل به داشتن آن

خواسته یا موضوع و بهای آن تقاضای صدور حكم مبنی بر ثبوت علقه زوجیت دانم به شرح متن

دلایل و منضمات دادخواست |(مدرک)  ۱۔ دلیل سمت / وکالتنامه ملصق به تمبر مالیاتی (یک برگ) ۲۔ فتوکپی مصدق استشهادیه – محلی (یک برگ) ۳- شهادت شهود ۴- تحقیق محلی 5- ثانی دادخواست (۳ برگ) |

شرح دادخواست             ریاست محترم دادگاه عمومی بخش ………./ مجتمع قضایی….

ریاست محترم دادگستری شهرستان هرات / استان یزد اسا اینجانب / اینجانبه… به وکالت از خواهان به استحضار می رساند

1- موكل (خواهان) در تاریخ… با مهری به میزان / تعداد… با خوانده محترمه عقد ازدواج | دائم نموده است.

۲- پس از گذشت مدتی و به دلایل نامشخصی خوانده سر به ناسازگاری گذاشته و في الحال هرگونه رابطه زواج را انکار می نماید.

۳- بناء عليهذا: با تقدیم دادخواست حاضر:

و با توجه به توالی فاسد بر این امر، استنادا به ماده یک قانون راجع به انکار زوجیت مصوب سال ۱۳۱۱ و ماده ۱۰۶۲ قانون مدنی و مساله (۷) از فصل في عقد النكاح و احکام کتاب النكاح تحریر الوسیله حضرت امام خمینی (ره)

دادخواست اثبات رابطه زوجيت / نکاح دائمدادخواست اثبات رابطه زوجيت / نکاح دائم

رسیدگی و استماع خواسته و نفس الامر صدور حکم به شرح ستون خواسته اجمالأ بر ثبوت | واقعه ازدواج دائم مابين خواهان و خوانده) از محضر دادگاه مورد استدعاست. ۴- اسامی و اقامتگاه شهود خواهان: ۱………………… ……………….. .

5- هر اقدامی از سوی ریاست محترم دادگاه، در جهت کشف حقیقت مزید امتنان خواهدبود.

با تشکر و تجدید احترام محل امضاء – مهر – اثر انگشت

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *