تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

رسیدگی به پرونده دیوان عدالت اداری

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع رسیدگی به پرونده دیوان عدالت اداری اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

رسیدگی به پرونده دیوان عدالت اداریرسیدگی به پرونده دیوان عدالت اداری

رسیدگی به پرونده دیوان عدالت اداری به چه صورت است؟

مرحله اول برای اعلام درخواست در دیوان عدالت اداری تقدیم دادخواست است. تنظیم دادخواست باید با توجه به صلاحیت ها و اختیارات سازمان صورت گیرد در غیر این صورت رسیدگی به پرونده در دیوان عدالت اداری ممکن نخواهد نبود و باید در دیگر مراجع قضایی رسیدگی صورت گیرد. رعایت ضوابط قانونی در تنظیم دادخواست امری مهم است. بی توجهی به شرایط تنظیم دادخواست منجر به رد رسیدگی به پرونده دیوان عدالت اداری خواهد شد.

شعبه رسیدگی کننده به پرونده پس از دریافت دادخواست و تایید موضوع شکایت اقدامات لازمه برای صدور رای را انجام می‌دهد. برای رسیدگی به پرونده دیوان عدالت اداری شعبه رسیدگی کننده میتواند هر نوع تحقیق یا اقدامی را که لازم بداند، انجام دهد یا به دیگر مراجع قضایی نیابت دهد. ممکن است شعبه رسیدگی کننده هر یک از طرفین را برای ارائه توضیحات دعوت نماید. هرگاه شاکی برای اراده توضیح حاضر نشود یا از این موضوع امتناع کند،

رسیدگی به پرونده دیوان عدالت اداریرسیدگی به پرونده دیوان عدالت اداری

شعبه با درنظر گرفتن دادخواست و لایحه دفاعیه طرف دیگر شکایت یا شنیدن اظهارات او، تصمیم مناسبی اخذ خواهد نمود. چنانچه اتخاذ تصمیم در رابطه با ماهیت بدون استماع توضیحات شاکی غیرممکن باشد، قرار ابطال دادخواست رسیدگی به پرونده دیوان عدالت اداری صادر خواهد گردید. در صورتی که رئیس دیوان یا رئیس شعبه تشخیص دهند که رسیدگی به پرونده در دیوان عدالت اداری فوریت دارد، به پرونده های مطروحه خارج از نوبت رسیدگی می‌شود. شاکی میتواند پیش از صدور رای از شکایت خود صرف نظر کند، سپس شعبه قرار سقوط شکایت صادر می‌کند و پرونده دیگر از این جهت قابلیت مطرح شدن در دیوان عدالت اداری را ندارد.

تا قبل از صدور رای قطعی شاکی میتواند خواسته خود را اصلاح کند، اصلاح دادخواست از سوی شاکی نیازمند رعایت شرایطی است؛ الف) شعبه تشخیص دهد که ماهیت خواسته برای رسیدگی به پرونده در دیوان عدالت اداری تغییر نکرده است ب) شعبه بتواند براساس همان دادخواست اصلاح شده، نسبت به صدور رای اقدام کند.

رسیدگی به پرونده دیوان عدالت اداریرسیدگی به پرونده دیوان عدالت اداری

در صورت فوت یا محجور شدن شاکی یا از بین رفتن سمت نماینده قانونی شاکی، شعبه دیوان تا زمانی که نماینده قانونی برای شاکی محجور یا متوفی مشخص نشود، دستور توقف دادرسی صادر می‌نماید. این تصمیم شعبه رسیدگی کننده از طریق دفتر شعبه به نشانی اقامتگاه شاکی ارسال می‌شود.

در صورت وجود دلایل ذیل شعبه دیوان پیش از ارسال درخواست به طرف شکایت، قرار رد شکایت صادر می‌کند،

وجود کدام موارد مانع از رسیدگی به پرونده در دیوان عدالت اداری می‌شود:

الف) اهلیت نداشتن شاکی برای ارائه شکایت

ب) ذی نفع نبودن شاکی

پ)شکایت مطرح شده، متوجه شخص طرف شکایت نباشد.

ت)گذشتن موعد مقرر قانونی برای طرح شکایت

ث)موضوع شکایت مطرح شده میان همان اصحاب دعوی رسیدگی و رای قطعی صادر شده باشد.

ج) از بین رفتن دلایل شکایت مطرح شده

رسیدگی به پرونده دیوان عدالت اداریرسیدگی به پرونده دیوان عدالت اداری

در روند رسیدگی به پرونده در دیوان عدالت اداری ورود و جلب اشخاص ثالث به منظور ارائه توضیحات یا به موجب حقی که برای شخص ثالث در پرونده وجود داشته باشد، امری قابل قبول است. طبق ماده 54 قانون دیوان عدالت اداری شاکی میتواند جلب شخص حقیقی یا حقوقی غیر از اصحاب دعوی را در صورتی که لازم بداند، دادخواستی جداگانه را طی مدت 30 روز ارائه نماید. طرف شکایت نیز میتواند با درخواست کتبی دادخواست خود را اعلام نماید.

شخص ثالثی که در روند رسیدگی به پرونده در دیوان عدالت اداری برای خود حقی قائل باشد یا خود را دارای حق بداند، با ارائه دادخواست میتواند وارد دعوی شود. چنانچه در روند رسیدگی به پرونده در دیوان عدالت اداری و پیش از صدور رای، دادخواست ورود به دعوی از سوی شخص ثالث تسلیم شوند، شعبه رسیدگی کننده با دریافت پاسخ از طرفین دعوی، با درنظر گرفتن پاسخ سه طرف، نسبت به صدور رای اقدام می‌کند.

پس از رسیدگی به پرونده در دیوان عدالت اداری و اتمام تحقیقات، شعبه ظرف مدت یک هفته رای مقتضی را صادر می‌نماید. رای صادر شده ثبت و رونوشت آن طی مدت 5 روز به طرفین دعوی ابلاغ می‌شود.

لازم به ذکر است شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با بهترین وکیل دیوان عدالت اداری با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید.

رسیدگی به پرونده دیوان عدالت اداریرسیدگی به پرونده دیوان عدالت اداری

روش های ابلاغ آرا :

الف)از سوی دفتر شعبه به طرفین دعوی، نماینده قانونی، قائم مقام آن‌ها

ب)به موجب قانون آیین دادرسی مدنی از جانب اداره ابلاغ

پ)از طریق پست الکترونیک

ت)ابلاغ از سوی دفاتر اداری دیوان عدالت اداری

ث)دادگستری محل اقامت طرفین

پس از پایان رسیدگی به پرونده در دیوان عدالت اداری و صدور رای بدوی، هر یک از طرفین یا نمایندگان قانونی آن‌ها میتوانند اعتراض و درخواست تجدیدنظر خود را به شعب تجدیدنظر دیوان ارائه نمایند. رسیدگی به پرونده در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری مراحلی مشابه با ارائه شکایت در شعب بدوی دارد.

رسیدگی به پرونده دیوان عدالت اداریرسیدگی به پرونده دیوان عدالت اداری

رسیدگی به پرونده در دیوان عدالت اداری و پیگیری این امر موضوعی تخصصی است که تنها با همراهی وکیل متخصص دیوان عدالت اداری میسر می‌گردد.

موسسه حقوقی تهران وکیل مجموعه ای غنی از وکلای متخصص در دیوان عدالت اداری است. دریافت مشاوره حقوقی این موسسه صرفا به صورت مراجعه حضوری نیست و در صورتی که دریافت مشاوره حضوری برای شما ممکن نباشد، میتوانید بصورت تلفنی و آنلاین از تمامی نقاط کشور با وکیل متخصص دیوان عدالت اداری در ارتباط باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *