تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

رفع تصرف عدوانی توسط شخص غیراز متهم

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع رفع تصرف عدوانی توسط شخص غیراز متهم اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

رفع تصرف عدوانی توسط شخص غیراز متهمرفع تصرف عدوانی توسط شخص غیراز متهم

ضرورت طرح شکایت علیه آخرین متصرف بعد از صدور حکم مبنی بر رفع تصرف عليه شخص دیگر

در دعاوی تصرف عدوانی چنانچه پس از طرح شکایت کیفری محل متنازع فيه را شخص دیگری غیر از متهم تصرف کند، آیا دادگاه می تواند عليه مشتکی عنه غير متصرف حکم به رفع تصرف صادر کند؟ و در صورت صدور حکم آیا این حکم قابلیت اجرایی دارد؟ در چنین مواردی آیا ضرورت دارد | که شاکی علیه متصرف فعلی نیز، طرح شکایت کند؟

رفع تصرف عدوانی توسط شخص غیراز متهمرفع تصرف عدوانی توسط شخص غیراز متهم

نظرهای ابزاری

حوزه قضایی شهرستان بوشهر انظر اکثریت: در دعاوی (بزه) تصرف عدوانی همان گونه که فعليت تصرف شرط تحقق آن است، صدور حکم مبنی بر رفع تصرف منوط به بقای این تصرف در هنگام صدور حکم است و چنانچه بعد از صدور حکم محل متنازع فیه به تصرف شخص دیگری درآید تصرفات شخص اخیر مانع اجرای حکم نخواهد بود لیكن چنانچه در هنگام صدور حکم، تصرف مشتکی عنه فعلیت نداشته باشد صدور حکم مبنی بر رفع تصرف وی صحیح به نظر نمی رسد زیرا شخصی را می توان محکوم به رفع تصرف کرد که مال را در تصرف داشته باشد و در چنین مواردی ضرورت دارد به طرفیت متصرف فعلی نیز طرح شکایت شود.

رفع تصرف عدوانی توسط شخص غیراز متهمرفع تصرف عدوانی توسط شخص غیراز متهم

نظر اقلیت

گروه اول: با عنایت به تعریف دعوا (بزه) تصرف عدوانی، به صرف احراز تصرف مشتکی عنه ولو اینکه در زمان صدور حکم یا حتی در زمان طرح شکایت متصرف ملک متنازع فيه نباشد امکان صدور حکم بر رفع تصرف وی وجود دارد و ملک متنازع فيه به عنوان مال حاصل از جرم باید به شاکی مسترد شود خواه متصرف آن متهم باشد یا هر شخص دیگری اگرچه طرح شکایت به طرفیت متصرف فعلی تیز موجه تر است گروه دوم: چنانچه در هنگام طرح شکایت و یا در زمان صدور حکم در خصوص متصرف ملک موضوع دعوا و در هنگام اجرای حکم، ملک در تصرف دیگری قرار گیرد، امکان اجرای حکم عليه متصرف فعلی وجود ندارد، چرا که اصل بر شخصی بودن مجازات هاست و رفع تصرف نیز به عنوان یک مجازات تنبیهی است که تابع اصول قواعد حاکم بر مجازات ها می باشد. بنابراین، اجرای حکم نسبت به فردی که در جلسات دادرسی حضور نداشته و از خود دفاعی به عمل نیاورد، مستلزم عدول از اصل شخصی بودن مجازات هاست و باعث تسری مجازات به غير محكوم له میشود چرا که محکوم علیه دادنامه صرفا متهم اصلی پرونده است نه شخصی که متصرف فعلی ملک است.

رفع تصرف عدوانی توسط شخص غیراز متهمرفع تصرف عدوانی توسط شخص غیراز متهم

حوزه قضایی شهرستان دشتی / اتفاق نظر: با توجه به اینکه پس از طرح شکایت شاکی علیه متصرف اولیه، شخص دیگری متصرف زمین شده است در اینجا دادگاه می تواند هر دو متصرف را در صورت احراز تصرف عدوانی، محکوم به مجازات حبس مندرج در ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی کند و در خصوص اعاده وضع به حال سابق و رفع تصرف باید متصرف دوم را محکوم به رفع تصرف نماید چون زمین در تصرف نفر دوم است و صدور حکم به رفع تصرف عليه متصرف اول صحیح نیست و در صورت صدور حکم به رفع تصرف عليه ایشان (نفر اول) قابلیت اجرایی ندارد چون در واقع متصرف نمی باشد و نفر دوم متصرف است که باید از او رفع تصرف کرد و برای صدور حكم عليه متصرف دوم نیز با توجه به اینکه بزه مزبور جزو بزه های قابل گذشت است و صرفا با شکایت شاکی قابل رسیدگی است (ماده ۷۲۱ قانون مجازات اسلامی) شاکی باید علیه متصرف دوم نیز شکایت کند تا بتوان حکم عليه او صادر کرد.

رفع تصرف عدوانی توسط شخص غیراز متهمرفع تصرف عدوانی توسط شخص غیراز متهم

لازم به ذکر است اگر به دنبال شماره تماس بهترین وکیل ملکی می گردید می توانید با گروه تهران وکیل تماس گرفته ابتدا از مشاوره حقوقی رایگان و تلفنی با مشاورین این مجموعه داشته باشید و در صورتی که بخواهید می توانید با تعیین وقت حضور پیدا کرده و با وکلای حقوقی و کیفری این مجموعه که متخصص در این زمینه می باشند مشاوره داشته باشید. همچنین می توانید با مشاوره حقوقی از طریق واتساپ با موسسه تهران وکیل در ارتباط باشید.

حوزه قضایی شهرستان کنگان / اتفاق نظر: در صورت تحقق ارکان وقوع جرم تصرف عدوانی در خصوص متصرف اول اقدامات وی از قبیل رفع تصرف و غیره مانع تعقیب جزایی وی نمی شود مگر اینکه شاکی نسبت به وی اعلام رضایت کند که در این صورت دادگاه می تواند به استناد ماده ۷۲۷ قانون مجازات اسلامی قرار موقوفی تعقیب صادر کند. در خصوص تعقیب جزایی شخص دیگری غیر از متصرف اولی شکایت شاکی ضرورت دارد، در صورت شکایت شاکی دادگاه به اتهام ایشان رسیدگی می کند والا با توجه به نوع جرم دادگاه قادر نخواهد بود شخصی که شکایت اعلام نکرده را مورد تعقیب جزایی قرار دهد.

رفع تصرف عدوانی توسط شخص غیراز متهمرفع تصرف عدوانی توسط شخص غیراز متهم

نظر کمیسیون

نشست قضایی (۵) جزایی: منظور قانونگذار در دعوای تصرف عدوانی رفع تصرف از متصرف عدوان و اعاده وضع به حال سابق است و در واقع حمایت از متصرفين قانونی و مشروع می باشد. لذا در فرض سؤال رأی به رفع تصرف متصرف عدوان صادر می شود لذا این حکم به متصرف عدوان در حق نیز تسری پیدا می کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی توسط وکیل ملکی به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *