تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

صدور گواهینامه انحصار وراثت بدون ارائه اظهارنامه مالیاتی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع صدور گواهینامه انحصار وراثت بدون ارائه اظهارنامه مالیاتی اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

 صدور گواهینامه انحصار وراثت بدون ارائه اظهارنامه مالیاتیصدور گواهینامه انحصار وراثت بدون ارائه اظهارنامه مالیاتی

آیا صدور گواهی نامه انحصار وراثت بدون ارائه گواهی مبنی بر تسلیم اظهارنامه مالیاتی جایز است؟

اتفاق نظر

با عنایت به ماده ۳۱ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال ۶۶، رسیدگی به درخواست صدور گواهی نامه انحصار و وراثت مستلزم ارائه و تقدیم گواهی مبنی بر تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوطه می باشد.

نظر کمیسیون نشست قضائی (۵)

با توجه به صراحت ماده ۳۱ قانون مالیاتهای مستقیم، رسیدگی به درخواست صدور گواهی انحصار وراثت علاوه بر مستندات و مدارکی که برای احراز فوت و دلیل وراثت و مشخصات ورثه لازم است نیازمند ارائه گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی است و اتفاق نظر مورد تأیید است.

صدور گواهینامه انحصار وراثت بدون ارائه اظهارنامه مالیاتیصدور گواهینامه انحصار وراثت بدون ارائه اظهارنامه مالیاتی

حدود اعتبار ارزش گواهی انحصار وراثت بنا به میزان معین

پرسش: ثمره عملی و حقوقی قید ارزش و اعتبار گواهی انحصار وراثت به میزان مبلغ معین و یا نامحدود چیست؟

اتفاق نظر

با توجه به اینکه دادگاه ها در گواهی انحصار وراثت قید مینمایند که ارزش ماترک بیش از ده میلیون ریال یا تا ده میلیون ریال می باشد و طبق ماده ۳۴۷ قانون امور حسبی اگر ورثه بخواهند ملک غیرمنقولی را که به نام مورث ثبت شده است به نام آنها ثبت گردد باید تصدیق انحصار وراثت را به اداره ثبت ارائه کنند، عملا اثر قید ارزش گواهی انحصار وراثت در دفاتر اسناد رسمی است و اگر ارزش ماترک بیش از ده میلیون ریال باشد و گواهی تا ده میلیون ریال صادر شده باشد ادارات ثبت این گواهی را قبول نمی کنند و باید جهت اصلاح آن به دادگستری مراجعه شود.

نظر کمیسیون نشست قضائی (۱)

علاوه بر این که مطابق ماده ۳۴۷ قانون امور حسبی در صورتی که ورثه نخواهند ملک غیر منقولی را که به نام مورث آنان ثبت شده است به نام آنها ثبت گردد باید تصدیق انحصار وراثت با رونوشت گواهی شده آن را که متضمن تعیین سهام باشد به اداره ثبت تسلیم نمایند، قید ارزش و اعتبار گواهی انحصار وراثت در معاملاتی که نسبت به ترکه میشود با رعایت مقررات قانون مالیاتهای مستقیم (در باب مالیات بر ارث) مؤثر است و به استناد گواهی انحصار وراثتی که بدون انتشار آگهی و محدوده به اعتبار ده میلیون ریال صادر گردیده باشد انجام معاملات با ارزش بالاتر امکان پذیر نخواهد بود. در نتیجه اتفاق نظر قضات دادگستری بوشهر تأیید میشود.

صدور گواهینامه انحصار وراثت بدون ارائه اظهارنامه مالیاتیصدور گواهینامه انحصار وراثت بدون ارائه اظهارنامه مالیاتی

لازم به ذکر است در صورتی که در شمال تهران، غرب تهران، شرق تهران یا کرج هستید و به مشاوره حقوقی انحصار وراثت نیاز دارید، می توانید با بهترین وکیل انحصار وراثت موسسه حقوقی تهران وکیل در ارتباط باشید؛ همچنین، برای مشاوره حقوقی در رابطه با نمونه گواهی انحصار وراثت می توانید با وکیل گواهی انحصار وراثت این موسسه ، از طریق راه های ارتباطی در تماس باشید.

تقسیم ماترک یک خانواده در صورت عدم تعیین تقدم و تأخر زمان فوت

پرسش: نحوه تقسیم ترکه اعضای یک خانواده که از هم ارث می برند و در یک حادثه فوت شده و تاریخ و زمان دقیق تقدم و تأخر فوت آنان مشخص نیست چگونه است؟

 نظر اکثریت

 تصادف از موارد هدم و غرق نیست و هریک از افراد فوت شده از فرد دیگر ارث نمی برند و با این وصف باید دید وراث هریک از افراد متوفا در فرض عدم وجود دیگر افراد چه کسانی هستند و در این صورت هیچ مشکلی پیش نمی آید و دلیل این قول هم این است که قانون می گوید هرجا که تاریخ تقدم و تأخر فوت مشخص نباشد از هم ارث نمی برند و فقط هدم و غرق مستثنا شده است و در مستثنا باید به قدر متیقن اکتفا کرد و هرجا شک بود باید جزو مستثنامنه شمرده شود و تصادف هم اگر نگوییم به یقین از مصادیق غرق و هدم نیست می توان گفت شک داریم که هدم است یا خیر و در این فرض هم باید گفت از حکم کلی عدم توارث پیروی می شود. نظریه مشورتی هم داریم که تصادف هدم نیست.

صدور گواهینامه انحصار وراثت بدون ارائه اظهارنامه مالیاتیصدور گواهینامه انحصار وراثت بدون ارائه اظهارنامه مالیاتی

 نظر اقلیت

تصادف از موارد هدم است و افراد متوفا از هم ارث می برند و دلیل آن این است که هدم و غرق، تمثیلی است نه انحصاری و حضرت امام خمینی هم در تحریر آورده اند: اقوا این است که حکم هدم و غرق را داشته باشد؛ اگرچه مصالحه بهتر است و در باب نحوه تقسیم هم مطابق فتوای امام عمل می شود که برای هر متوفا صورتی فرض می شود که اگر از متوفای دیگر ارث نبرد ولی از او ارث ببرد، چگونه تقسیم خواهد شد؛ مثلا، پدر و پسر و همسری در یک حادثه فوت شوند ماترک آنان با فرض اینکه از دیگر افراد ارث نمی برند، ولی افراد دیگر از او ارث می برند محاسبه می کنیم و در واقع نیاز به دو گواهی انحصار وراثت در طول هم داریم.

صدور گواهینامه انحصار وراثت بدون ارائه اظهارنامه مالیاتیصدور گواهینامه انحصار وراثت بدون ارائه اظهارنامه مالیاتی

نظر کمیسیون نشست قضائی (۸)

در خصوص مسئله مطروحه مطابق ماده ۸۷۳ قانون مدنی: «اگر تاریخ فوت اشخاصی که از یکدیگر ارث می برند مجهول و تقدم و تأخر هیچ یک معلوم نباشد، اشخاص مزبور از یکدیگر ارث نمی برند مگر آن که موت به سبب غرق یا هدم واقع شود که در این صورت از یکدیگر ارث میبرند» و اما اینکه تصادف از موارد هدم است یا نه، نظرات مختلف است. حضرت امام (ره) در تحریرالوسیله در کتاب مواریث (ارث) مسئله ۳ چنین فرموده اند: «اگر دو نفر بمیرند و در زمان و تقدم و تأخر آن شک باشد و تاریخ آن هم معلوم نباشد پس اگر سبب مرگ آنها غرق شدن یافرو ریختن ساختمان و خراب شدن آن است بدون اشکال هریک از آنها از دیگری ارث می برند و اگر سبب آن غیر از آنها هر سببی باشد یا مرگ طبیعی باشد یا در اسباب مختلف باشند حکم به قرعه یا مصالحه می شود

صدور گواهینامه انحصار وراثت بدون ارائه اظهارنامه مالیاتیصدور گواهینامه انحصار وراثت بدون ارائه اظهارنامه مالیاتی

یا حکم آن همان حکم غرق شدن و مهدوم علیه است» در خاتمه فرموده اند: « قوی در حکم هدم است اگر چه مصالحه بهتر است». بنابه مراتب چنانچه بر مبنای این فتوا عمل شود تقسیم ترکه نیز مطابق فتوای حضرت امام (ره) به عمل می آید.

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی توسط وکیل ملکی به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *