تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

فرایند پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع فرایند پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید. 

فرایند پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداریفرایند پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری بالاترین مرجع رسیدگی به دعاوی اشخاص علیه دولت است و کلیه افراد در جامعه در صورتی که از تصمیمات و اقدامات دولت و ماموران دولتی شاکی باشند می توانند در این دیوان طرح شکایت کنند.

جهت ثبت شکایات و دادخواست در دیوان عدالت اداری  نیاز است در سامانه « ساجد»  ثبت نام نمایید تا امکان پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری برای شما در همین سایت فراهم شود.

فرایند طرح دعوا و رسیدگی به پرونده های مطروحه در دیوان عدالت اداری:

  • ثبت و تقدیم درخواست:

  • دادخواست باید به تعداد طرف شکایت به علاوه یک نسخه تهیه شود و از طریق پست سفارش و پست الکترونیکی و یا ثبت در سامانه ساجد به دبیرخانه دیوان عدالت اداری و یا شعب آن در مراکز استانها ارسال شود.
  • ارجاع: بعد از ثبت دادخواست در سامانه و یا از طریق دیگر، دادخواست به شعب رسیدگی کننده ارجاع داده می شود.
  • فرایند پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداریفرایند پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری
  • آغاز فرایند رسیدگی:
  • مدیر شعبه در این مرحله پس از تکمیل پرونده و رفع نواقص، آن را در اختیار قاضی شعبه دیوان قرار می دهد و در صورت عدم نقص در پرونده دستور ارسال یک نسخه از دادخواست و ضمائم آن را به طرف شکایت می دهد تا طرف شکایت در جریان رسیدگی قرار گیرد و پاسخ لازمه را ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ به دیوان ارائه دهد تا رای، توسط قاضی پرونده صادر شود.

با استناد به ماده 30 قانون دیوان عدالت: طرف شکایت موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ، نسبت به ارسال پاسخ اقدام کند. عدم وصول پاسخ، مانع رسیدگی نیست و شعبه با توجه به مدارک موجود به پرونده رسیدگی و مبادرت به صدور رای می نماید.

تبصره: در صورتی که طرف شکایت بدون عذر موجه از دادن پاسخ در موعد مقرر در این ماده خودداری نماید، شعبه رسیدگی کننده متخلف را به سه ماه تا یک سال انفصال از خدمت محکوم می نماید. این حکم ظرف بیست روز قابل تجدید نظر در شعب تجدید نظر است.

فرایند پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداریفرایند پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری

  • صدور رای:

  • در این مرحله از رسیدگی به پرونده، شعبه دیوان عدالت اداری تحقیقات را کامل نموده و با توجه به اسناد و ادله کافی رای صادر می نماید.
  • شکایت از رای صادره یا تجدید نظر خواهی: با توجه به اینکه رای صادره در دیوان قابل تجدید نظر و اعتراض است، اشخاص می توانند در صورت اعتراض یه رای صادره اقدام به ثبت اعتراض خود در سامانه نمایند.
  • اجرای رای:

با استناد به ماده 108 قانون دیوان عدالت اداری: شعب دیوان پس از ابلاغ رای به محکوم علیه، یک نسخه از آن را به انضمام پرونده به واحد اجرای احکام دیوان ارسال می نماید محکوم علیه مکلف است ظرف مدت یک ماه نسبت به اجرای کامل آن یا جلب رضایت محکوم له اقدام و نتیجه را به طور کتبی به واحد اجرای احکام دیوان گزارش نماید.

فرایند پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداریفرایند پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری

با توجه به گستردگی مواد قانونی و عدم آگاهی از تمامی قوانین و تبصره های لحاظ شده در قانون بهترین اقدام جهت ثبت شکایت و پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری ارتباط با وکیل دیوان عدالت اداری در این زمینه می باشد تا جریان رسیدگی به پرونده با علم به موضوع وکیل به پرونده، سریعتر به نتیجه برسد.

همچنین شما می توانید با یک تماس ساده با مشاوره تلفنی دیوان عدالت اداری موسسه حقوقی تهران وکیل در ارتباط باشید و ضمن پاسخ گویی به سوالات حقوقی از هزینه وکیل دیوان عدالت اداری خبردار شوید.

چگونگی فرایند پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری بصورت آنلاین از طریق سامانه

امکان پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری در سامانه ساجد فراهم شده است و برای طی نمودن مراحل فرایند پیگیری لازم است مراحل زیر را طی نمایید.

نحوه پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری از طریق سامانه ساجد:

  • مراجعه به سایت ساجد به نشانی sajed.divan-edalat.ir
  • ثبت نام در سامانه و دریافت رمز ورود برای پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری
  • ورود به سامانه با رمز عبور و کد ملی
  • فرایند پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداریفرایند پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری
  • جهت پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری وارد قسمت مشاهده و پیگیری پرونده شوید
  • شما می توانید پرونده های جاری در دیوان عدالت اداری مربوط به خود را مشاهده نمایید و با کلیک بر روی ردیف شکایت، می توانید پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری را بررسی نمایید.

قابل توجه است که هر گونه استفاده از سامانه ساجد منوط به ثبت نام در سامانه ثنا به آدرس اینترنتی sana.adliran.ir می باشد.

فرایند پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداریفرایند پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری

در حال حاضر امکان پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری از طریق پیامک نیز امکان پذیر است.

برای پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری از طریق پیامک، نیاز به دسترسی به شماره پرونده 16 رقمی و شماره فرعی پرونده و رمز شخصی 5 رقمی داشته و سپس با استفاده از کد دستوری ( 1 # شماره پرونده # شماره فرعی پرونده # رمز شخصی ) ( از سمت راست) اطلاعات مورد نیاز را به شماره 1000493 پیامک کنید. تمامی اطلاعات خواسته شده از طریق سامانه ساجد در دسترستان قرار می گیرد.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *