تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

فسخ عقد صلح در صورت عدم اقدام متصالح در پرداخت دیون

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

 

در این مطلب به موضوع فسخ عقد صلح در صورت عدم اقدام متصالح در پرداخت دیون اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

 

فسخ عقد صلح در صورت عدم اقدام متصالح در پرداخت دیونفسخ عقد صلح در صورت عدم اقدام متصالح در پرداخت دیون

فسخ عقد صلح در صورت عدم اقدام متصالح در پرداخت دیون به چه صورت است؟

پرسش: یکی از شروط ضمن العقد عقد صلح چنین است: در صورتی که متصالح و در مواعد مقرر نسبت به پرداخت دیون خود اقدام نکند مصالح حق فسخ عقد در صلح را به صورت یک جانبه دارد و سپس تعدادی از چکهای متصالح توسط بانک برگشت شده و گواهی عدم پرداخت صادر می شود. به علت کسر موجودی و مصالح به دلالت گواهی های عدم پرداخت و اقرار متصالح به مدیون بودن خویش تقاضای فسخ عقد صلح را می کند. توضیح دهید شرط مذکور شرط فعل است یا شرط فسخ؟ به عبارتی مورد از موارد تخلف از شرط است یا شرط ضمن العقد اساسا شرط فسخ است؟

توضیح در صورت اول مصالح بدوأ حق فسخ نداشته بلکه ابتدا باید الزام متصالح را به انجام فعل خواستار شود و در صورت عدم امکان یا عدم انجام فعل سپس تقاضای فسخ کند و در فرض دوم مصالح ابتدا حق فسخ خواهد داشت هرچند متصالح بعدأ دیون خود را پرداخت کند؟

نظر اکثریت

خیار مذکور که به صورت شرط ضمن العقد در عقد قید شده از مصادیق خیار تخلف از شرط نیست که در صورت تخلف و با لحاظ به نوع شرط که از شروط فعل است مشروط له ابتدا الزام مشروط علیه را به انجام شرط بخواهد و در صورت عدم امکان تحقق شرط توسط مشروط علیه یا شخص دیگر مشروط له اقدام به فسخ عقد کند بلکه شرط مذکور شرط فسخ است و مصالح با گنجاندن چنین شرطی در ضمن عقد برای خود حق فسخ قائل شده است و با عدم پرداخت دین توسط مصالح به دلالت گواهی عدم پرداخت این حق برای مصالح مستقر و ثابت شده و قابل اعمال است؛ بنابراین خیار مذکور مصداق خیار تخلف از شرط نیست بلکه خیار فسخ است.

فسخ عقد صلح در صورت عدم اقدام متصالح در پرداخت دیونفسخ عقد صلح در صورت عدم اقدام متصالح در پرداخت دیون

نظر اقلیت

خیار مذکور خیار تخلف از شرط است و نه خیار فسخ؛ زیرا شرط مذکور از شروط فعل است و مشروط له ابتدا باید انجام فعل را خواستار شود.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

نظر کمیسیون نشست قضائی (4) مدنی درباره فسخ عقد صلح در صورت عدم اقدام متصالح در پرداخت دیون

در صلح مانند سایر عقود لازم ممکن است هریک از خیارات غير از خیار مختص بيع جاری شود. در ماده ۴۵۶ قانون مدنی مقرر است که تمام خيارات در تمام معاملات لازم ممکن است وجود داشته باشد.

فسخ عقد صلح در صورت عدم اقدام متصالح در پرداخت دیونفسخ عقد صلح در صورت عدم اقدام متصالح در پرداخت دیون

مگر خیار مجلس و حیوان و تأخير ثمن که مخصوص بیع است و سایر خیارات در عقد صلح هم جاری است پس در صورتی که متصالح نسبت به پرداخت دیون خود اقدام نکند مصالح حق فسخ عقد صلح را خواهد داشت؛ زیرا در عقد صلح شرط شده در صورتی که مال الصلح را بکند و این شرط را می توان حق فسخ نامید و با توجه به توافق طرفین لازم الوفاست و به محض اثبات تخلف حق فسخ ایجاد میشود و نیازی بر الزام متصالح به انجام شرط نیست.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *