تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

مرجع صالح رسیدگی به نگهداری روان گردان

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع مرجع صالح رسیدگی به نگهداری روان گردان اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

مرجع صالح رسیدگی به نگهداری روان گردانمرجع صالح رسیدگی به نگهداری روان گردان

مرجع صالح رسیدگی به نگهداری روان گردان کجاست

آیا قانون آ.د.ک در بخش صلاحیت عطف بماسبق می شود یا خیر به طور مثال رسیدگی به نگهداری مواد روان گردان قبلا در صلاحیت دادگاه عمومی بوده است با اصلاحیه قانون مواد مخدر که اخیرا به تصویب مجمع تشخیص رسیده در صلاحیت دادگاه انقلاب قرار گرفته است.

پرسش: سؤال این است که پرونده هایی که قبلا به دادگاه عمومی ارجاع شده و تاکنون رأی صادر نشده بایستی با صدور قرار عدم صلاحیت به دادگاه انقلاب ارسال گردد یا اینکه همان دادگاه بایستی به رسیدگی ادامه و اتخاذ تصمیم نماید؟

مرجع صالح رسیدگی به نگهداری روان گردانمرجع صالح رسیدگی به نگهداری روان گردان

نظر اتفاقی

چنانچه پرونده ای که موضوع آن نگهداری مواد روان گردان است به دادگاه عمومی ارجاع ولی هنوز منجر به صدور حکم نشده است بایستی به دادگاه انقلاب اسلامی با صدور قرار عدم صلاحیت ارسال شود. تفاوتی بین دادگاه بدوی و تجدیدنظر هم نیست یعنی اگر در دادگاه تجدیدنظر هم مطرح است بایستی به دادگاه انقلاب ارسال گردد؛ چراکه رابطه بین دادگاه انقلاب و عمومی صلاحیتی است ذاتی و قواعد ذاتی جزء قواعد آمره است. مستند قضیه تبصره ۲ ماده ۲۴۹ ق.آ.د.ک است که رابطه بین دادگاه انقلاب و عمومی را جزء صلاحیت ذاتی دانسته است؛ اما اینکه حال که به دادگاه انقلاب اسلامی آمد با عنایت به اینکه قبلا مجازات آن خفیف بوده و یا اصولا جرم نبوده دادگاه انقلاب طبق قواعد حقوقی و عطف بماسبق نشدن قوانین ماهوی عمل خواهد کرد یعنی اگر قبلا مجازات چنین جرمی خفیف تر بوده است متهم طبق همان قانون مجازات خواهد شد.

مرجع صالح رسیدگی به نگهداری روان گردانمرجع صالح رسیدگی به نگهداری روان گردان

صدور پروانه کسب برای شخص معتاد

آیا برای شخص معتاد به مواد مخدر می توان جواز کسب صادر نمود یا نه؟

با توجه به ماده ۲۳ لایحه قانونی تشدید مجازات مرتکبین جرائم مواد مخدر که اخذ پروانه شغل را منوط به ارائه گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر نموده است دادن پروانه کسب به شخص معتاد مجاز نیست.

نظریه مشورتی شماره ۳۲۵۷/۷ مورخ ۲/۹/۱۳۶۲ اداره کل حقوقی قوه قضائیه

تعليق حکم

پرسش: محکومی به موجب دادنامه مورخ ۱۶/۹/۹۳ صادره از شعبه ۱۰۲ عمومی گرمسار به تحمل دو سال حبس تعزیری و رد عین یا مثل قیمت اموال مسروقه محکوم می شود مجازات حبس محکوم به مدت دو سال معلق می شود این رأى به تاریخ ۱۵/۱۰/۹۳ به محکوم ابلاغ واقعی می شود محکوم به تاریخ ۱۳/۱۱/۹۳ مرتکب جرم مواد مخدر می شود و حسب دادنامه۱۲/۱۲/۹۳ به تحمل ۵۱ ماه حبس و ۵۷ ضربه شلاق محکوم می شود از آنجایی که در ایام تعلیقی مرتکب جرم شده است

مرجع صالح رسیدگی به نگهداری روان گردانمرجع صالح رسیدگی به نگهداری روان گردان

اجرای احکام کیفری گرمسار اجرای ماده ۵۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲ پرونده را جهت صدور دستور اجرای مجازات تعلیقی به شعبه انقلاب می فرستد که دادرس شعبه انقلاب به این استدلال که دادگاه صلاحیت ذاتی در لغو قرار تعليق صادره از محاکم عمومی را ندارد پرونده را اعاده می کنند و این اجرا پرونده را جهت صدور دستور اجرای مجازات تعلیقی به شعبه ۱۰۲ دادگاه جزایی ارسال می دارد که ریاست محترم شعبه ۱۰۲ به این دلیل که حکم تعلیقی قطعی نشده است و محکوم به سجل کیفری معرفی نشده است از صدور دستور اجرای مجازات تعلیقی امتناع نموده است از آنجایی که استدلال هر دو مرجع مطابق مواد ۵۲ و ۵۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲قانونی به نظر نمی رسد موضوع جهت صدور نظر مشورتی پیرامون سؤالات زیر مطرح می شود.

لازم به ذکر است اگر به دنبال شماره تماس بهترین وکیل مواد مخدر می گردید می توانید با گروه تهران وکیل تماس گرفته ابتدا از مشاوره حقوقی رایگان و تلفنی با مشاورین این مجموعه داشته باشید و در صورتی که بخواهید می توانید با تعیین وقت حضور پیدا کرده و با وکلای حقوقی و کیفری این مجموعه که متخصص در این زمینه می باشند مشاوره داشته باشید. همچنین می توانید با مشاوره حقوقی از طریق واتساپ با موسسه تهران وکیل در ارتباط باشید.

آیا اختلاف صلاحیت دو دادگاه انقلاب و عمومی تأثیری در صدور دستور اجرای مجازات تعلیقی که صرفا یک دستور می باشد نه تصمیم قضائی و آیا این امر خلاف اطلاق ماده ۵۴ نیست.

مرجع صالح رسیدگی به نگهداری روان گردانمرجع صالح رسیدگی به نگهداری روان گردان

آیا حکم تعلیقی نیاز به قطعیت رأی دارد؟ در صورتی که دادگاه بدون اطلاع محكوم عليه مبادرت به صدور حکم تعلیقی کند آیا نیاز و معرفی به سجل کیفری دارد و اساسا در چنین مواردی زمان شروع تعلیق چه زمانی است؟

پس از صدور قرار تعلیق، آزادی محكوم عليه منوط به قطعیت حکم صادره نمی باشد ولی در هر حال حکم مزبور می باید با رعایت قسمت اخیر ماده ۵۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ به محكوم عليه ابلاغ و تفهیم شود و منظور از عبارت «دادگاه به هنگام صدور قرار تعلیق به طور صریح به محکوم اعلام می کند»، در قسمت اخیر ماده ۵۴ قانون فوق الذكر، درج مراتب مزبور در رأی صادره است و نه لزوما تفهیم حضوری آن در هنگام صدور رأی.

مرجع صالح رسیدگی به نگهداری روان گردانمرجع صالح رسیدگی به نگهداری روان گردان

مستفاد از تبصره ۱ ماده ۲۵ قانون مارالذكر، کلیه محکومیت های قطعی کیفری می باید در پیشینه کیفری محکوم (در اداره سجل قضائی)درج شود. با توجه به قسمت اول ماده ۵۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، محاسبه زمان (مدت) تعلیق از تاریخ صدور قرار تعلیق اجرای مجازات، صورت می پذیرد.

نظریه مشورتی شماره ۱۶۶۹/۹۳/۷ مورخ ۲۰/۷/۹۳  اداره کل حقوقی قوه قضائیه

برای دریافت مشاوره حقوقی کیفری توسط وکیل کیفری به صفحه فوق مراجعه نمایید یا با کارشناسان مشاوره حقوقی ما در ارتباط باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *