تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

مرور زمان تصرف عدوانی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

مرور زمان در تصرف عدوانی را مقاله فوق میخواهی به صورت کامل بررسی کنیم و تمام جزییات آن را به صورت کامل موشکافی کنیم

بنابر این ماده و با توجه به اینکه بزه تصرف عدوانی از جمله جرایم تعزیری درجه شش محسوب می شود، در صورتی که از تاریخ وقوع جرم تصرف عدوانی به مدت پنج سال هیچ گونه اقدام تحقیقی یا تعقیبی صورت نگیرد یا اینکه از تاریخ آخرین اقدام تعقیبی یا تحقیقی تا انقضای این موعد پنج ساله به صدور حکم قطعی منجر نشود قاعدتا این جرم مشمول مرور زمان تلقی می گردد و قابل پیگیری نمی باشد

مرور زمان تصرف عدوانی

 

نکته ی حائز اهمیت اینست که رأی وحدت رویه 659 مورخ 7/3/81 بزه تصرف عدوانی را از شمول مرور زمان خارج دانسته است این در حالیست که در قانون جدید مشخص نشده که آیا این جرم مشمول مرور زمان قرار می گیرد یا نه و آیا بایستی حد نصاب و ارزش ريالی آن مورد محاسبه قرار گیرد یا خیر.

در واقع در قانون جدید مجازات اسلامی در خصوص اینکه آیا جرایمی که استمرار و ادامه دارند ( جرایم مستمر ) مشمول مرور زمان تصرف عدوانی می باشند یا نه هیچ گونه بحثی مطرح نشده است.

در رابطه با اینکه جرم تصرف عدوانی جرمی آنی است یا مستمر بین علمای حقوق اختلاف نظر وجود دارد. عده ای تصرف عدوانی را جرمی آنی دانسته و مرور زمان را شامل این جرم می دانند اما عده ای دیگر تصرف عدوانی را جرمی می دانند که مستمر بوده و از شمول مرور زمان خارج است

مرور زمان تصرف عدوانی.

تصرف عدوانی جزء جرایم قابل گذشت است که با رضایت و گذشت شاکی تعقیب آن موقوف می شود. بر اساس ماده ی 106 قانون مجازات اسلامی در جرایم تعزیری قابل گذشت هرگاه متضرر از جرم در مدت یک سال از تاریخ اطلاع از وقوع جرم، شکایت نکند، حق شکایت کیفری او ساقط می شود مگر اینکه تحت سلطه ی متهم بوده یا به دلیلی خارج از اختیار، قادر به شکایت نباشد که در این صورت مهلت مزبور از تاریخ رفع مانع محاسبه می شود. هر گاه متضرر از جرم قبل از انقضای مهلت مزبور فوت کند و دلیلی بر صرف نظر وی از طرح شکایت نباشد هر یک از ورثه وی در مهلت شش ماه از تاریخ وفات حق شکایت دارد.

مجازات کیفری تصرف عدوانی یک ماه تا یک سال حبس است، مطابق ماده ی 108 قانون مجازات اسلامی، هر گاه اجرای مجازات شروع ولی به هر علت قطع شود، تاریخ شروع مرور زمان، تاریخ قطع اجرای مجازات است و در مواردی که بیش از یک نوبت قطع شود شروع مرور زمان تصرف عدوانی از تاریخ آخرین انقطاع است مگر این که اجرای مجازات بر اثر رفتار عمدی محکوم قطع شده باشد که در این صورت مرور زمان اعمال نمی شود.

تعدادی از جرایم وجود دارند که مشمول مرور زمان تعقیب، مرور زمان صدور حکم و مرور زمان اجرای مجازات نمی شوند. مانند جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و جرایم اقتصادی شامل کلاهبرداری و جرایم موضوع تبصره ی ماده ی36 قانون مجازات اسلامی با رعایت مبلغ مقرر در آن ماده و همچنین جرایم موضوع قانون مبارزه با مواد مخدر. مواردی که در تبصره ی ماده ی 36 به آن ها اشاره شده مربوط به دولت و حکومت است و حقوق مردم در این موارد مطمح نظر قرار نگرفته و در واقع به نوعی از افراد جامعه دفاعی به عمل نیامده است و همچنین تکلیف آراء غیابی مشخص نگردیده که مشمول مرور زمان قرار می گیرند یا نه؟

همانطور که در مباحث بالا به آن اشاره کردیم قانون مجازات اسلامی جدید در خصوص مرور زمان جرم تصرف عدوانی هیچ گونه ماده ای وضع نکرده و برای دانستن تکلیف این موضوع بایستی به رویه ی قضایی و آراء علمای حقوق مراجعه کرد.

پرسش: در پرونده های تخریب اراضی ملی که تا زمان صدور رأی و یا اجرای دادنامه هنوز رفع تصرف نشده است، آیا این گونه جرایم مشمول مرور زمان می شود؟

پاسخ: جوابی که اکثر حقوقدانان به این سوال داده اند به این شرح است؛”جرم تخریب و تصرف عدوانی اراضی ملی از جرایم آنی است، با توجه به اینکه اراضی هنوز در تصرف متهم و تخریب ادامه دارد، نمی توان به استناد مرور زمان از تعقیب متهم صرفنظر کرد، لذا دادگاه باید نفیاً یا اثباتاً در ارتباط با موضوع رسیدگی و اتخاذ تصمیم نماید.

نظر اقلیت حقوقدانان به این ترتیب است؛ جرم تخریب و تصرف اراضی ملی از زمره ی جرایم آنی است و مجازات آن بازدارنده و مشمول مرور زمان می گردد ولی در خصوص جنبه ی حقوقی قضیه و رفع تصرف، دادگاه باید اتخاذ تصمیم نماید و تکلیف قضیه را روشن کند

مرور زمان تصرف عدوانی.

نظری که کمیسیون نشست قضایی در این مورد ابراز داشته شباهتی به نظری که حقوقدانان داده اند متفاوت است. بنا به نظر کمیسیون مذبور، در صورتی که اراضی ملی شده مورد تخریب قرار گرفته و در تصرف غیر باشد و تا زمان صدور رأی، تصرف غیر قانونی یعنی همان تصرف عدوانی ادامه داشته باشد، هر چند موضوع جرم دارای مجازات بازدارنده است، ولی چون تصرف عدوانی از جمله جرایم مستمر است، اصولاً مشمول مرور زمان نخواهد شد. ضمناً رأی وحدت رویه شماره 659-7/3/81 هیئت عمومی دیوان عالی کشور مؤید همین نظر است.

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی توسط وکیل ملکی به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

4 دیدگاه

  • باسلام خلاصه عرض کنم اوقات شریفتان را نگیرم بنده یک زمینی جهت یک کار مشخصی خریداری کردم ولی سند آنرا بنام برادر بزرگتر زدیم که بعداز شکایت فرزندان برادر دیگرم که موقع خرید مبلغی بصورت قرض داده بود که شورای حل اختلاف آنجا را به سه قسمت مساوی تقسیم کرد ولی برادربزرگم سهم بنده را که تصرف کرد بعدا آنجا فروخت البته موقع دادگاه شورا متراژ کل زمین را به نصف آن تقلیل داد چون اعضا شورا به وی اعتماد داشتند و قسمتی از زمین مونده آنهم دست خودش هست وبنده سه چهار ماه است که متوجه این مسایل شده ام حال تکلیف چیست میتونم تصرف عدوانی کیفری شکایت کنم؟

  • باسلام خلاصه عرض کنم اوقات شریفتان را نگیرم بنده یک زمینی جهت یک کار مشخصی خریداری کردم ولی سند آنرا بنام برادر بزرگتر زدیم که بعداز شکایت فرزندان برادر دیگرم که موقع خرید مبلغی بصورت قرض داده بود که شورای حل اختلاف آنجا را به سه قسمت مساوی تقسیم کرد ولی برادربزرگم سهم بنده را که تصرف کرد بعدا آنجا فروخت البته موقع دادگاه شورا متراژ کل زمین را به نصف آن تقلیل داد چون اعضا شورا به وی اعتماد داشتند و قسمتی از زمین مونده آنهم دست خودش هست وبنده سه چهار ماه است که متوجه این مسایل شده ام حال تکلیف چیست میتونم تصرف عدوانی کیفری شکایت کنم؟

    • سلام وقتتون بخیر برای بررسی دقیق تر پروندتون باید یکسری عوما بررسی بشه از جمله : واریزی های وجه و شواهد و… لطفا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید تا همکارانم راهنماییتون کنند.

  • [quote name=”محمدرضا.م”]باسلام خلاصه عرض کنم اوقات شریفتان را نگیرم بنده یک زمینی جهت یک کار مشخصی خریداری کردم ولی سند آنرا بنام برادر بزرگتر زدیم که بعداز شکایت فرزندان برادر دیگرم که موقع خرید مبلغی بصورت قرض داده بود که شورای حل اختلاف آنجا را به سه قسمت مساوی تقسیم کرد ولی برادربزرگم سهم بنده را که تصرف کرد بعدا آنجا فروخت البته موقع دادگاه شورا متراژ کل زمین را به نصف آن تقلیل داد چون اعضا شورا به وی اعتماد داشتند و قسمتی از زمین مونده آنهم دست خودش هست وبنده سه چهار ماه است که متوجه این مسایل شده ام حال تکلیف چیست میتونم تصرف عدوانی کیفری شکایت کنم؟[/quote]

    سلام ، برای اظهار نظر نیاز به بررسی مدارک و آرای صادره هست ، ولی به طور کلی این موضوع از شرایط احراز جرم تصرف عدوانی نیست .
    در صورت تمایل جهت هماهنگی برای کسب اطلاعات و مشاوره بیشتر ، با شماره های دفتر مرکزی تماس بگیرید.
    ۰۲۱۷۷۲۲۱۹۴۱
    ۰۹۱۰۰۱۱۱۷۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *