تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل برای نشر اکاذیب به صورت اینترنتی+رایانه ای+فضای مجازی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع وکیل برای نشر اکاذیب به صورت اینترنتی+رایانه ای+فضای مجازی اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

وکیل برای نشر اکاذیب به صورت اینترنتی+رایانه ای+فضای مجازیوکیل برای نشر اکاذیب به صورت اینترنتی+رایانه ای+فضای مجازی

قوانین مجازات کشور برای نشر اکاذیب به صورت اینترنتی

ماده ۷۴۶ قانون مجازات اسلامی- تعزیرات: «هرکس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله ی سامانه های رایانه ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت رأسا یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یاد شده به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده ی حیثیت (در صورت امکان)، به حبس از ۹۱ روز تا ۲سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ( ۵،۰۰۰،۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰۰۰۰۰۰۰۰) ریال یا هردو مجازات محکوم خواهد شد.»

قوانین مرتبط درباره نشر اکاذیب

ماده ی ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی – تعزیرات: «هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی با مقامات رسمی به وسیله ی نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هرگونه اوراق چاپی یا خطی با امضا یا بدون امضا اکاذیبی را اظهار نماید یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت راسا یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحا یا تلویحا نسبت دهد اعم از این که از طریق مزبور به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا (۷۴) ضربه محکوم شود.»

وکیل برای نشر اکاذیب به صورت رایانه ایوکیل برای نشر اکاذیب به صورت رایانه ای

شرح ماده:

۱- تفاوت ماده ۶۹۸ تعزیرات با ماده ۷۴۶ همین قانون در وسیله ارتکاب جرم است؛ به این مفهوم که وسایل ارتکاب این جرم در قانون مجازات اسلامی عام است اما ماده ۷۴۶ منحصر به سامانه های رایانه ای یا مخابراتی است بنابراین ماده ۷۴۶ ماده ۶۹۸ را تخصیص زده است.

۲- اگر چه فلسفه وضع این ماده پیشگیری از انتشار مطالب کذب و برخورد با انتشار دهندگان آن از طریق سامانه های رایانه ای یا مخابراتی است، اما انتشار هر دروغی نشر اکاذیب به شمار نمی آید. از جمله شروط تحقق این جرم احراز قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی است.

تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به معنی آشفته نمودن افکار عموم مردم و یا مقامات رسمی است مثلا این مطلب کذب را منتشر نماید: شب گذشته آمریکا با حمله هوایی به خاک کشور، برخی مناطق مرزی را تصرف نموده و یا اعلام کند که ساعتی پیش زلزله ای مهیب شهر شیراز را لرزانده است! نکته مهم این که قصد اضرار به غیر و یا تشویش اذهان عمومی و یا مقامات رسمی را قاضی بایستی از فعل ارتکابی متهم استخراج نماید.

٣- اگر چه در این ماده کلمه اکاذیب به صورت جمع به کار رفته و موهم آن است که یک کذب و مطلب خلاف واقع را شامل نمی شود اما معنای عرفی آن شامل نشر و انتساب یک كذب نیز می شود. در مورد مقامات رسمی نیز همین بحث قابل طرح است به این صورت که لازم نیست که الزاما موجب تشویش اذهان چند مقام رسمی شود بلکه اگر موجب تشویش ذهن یک مقام رسمی شود نیز این جرم محقق می شود. در مورد مصادیق مقامات رسمی این ابهام وجود دارد که آیا همه کارمندان دولت شامل این تعریف می شوند؟ ایا اعضای شورای شهر، شهرداران و کارکنان شهرداری ها و سایر نهادهای مامور به خدمات عمومی مشمول این عنوان قرار می گیرند؟ از اطلاق ماده چنین به نظر می رسد که همه مدیران و کارکنان نهادهای دولتی و عمومی را میتوان مقام رسمی دانست.

وکیل برای نشر اکاذیب در فضای مجازیوکیل برای نشر اکاذیب در فضای مجازی

۴- ماده ۷۴۶ از دو بخش تشکیل شده که بخش اول در خصوص نشر اکاذیب و بخش دوم در خصوص نسبت های ناروا است . عنصر مادی این جرم به دو صورت قابل تحقق است؛ یکی اینکه اکاذیبی را از طریق سامانه های رایانه ای یا مخابراتی منتشر کرده یا در دسترس دیگران قرار دهد؛ و دیگری این که اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأسا یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی، به طور صریح یا تلویحی، نسبت دهد. شرایط و اوضاع و احوال این جرم عبارتست از این که اولا وسیله ارتکاب جرم سامانه های رایانه ای یا مخابراتی باشد، ثانيا قصد مرتکب اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی باشد، ثالثا اکاذیبی را از طریق سامانه های رایانه ای یا مخابراتی منتشر کرده یا در دسترس دیگران قرار دهد و یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت رأسا یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد. بنابراین اگر صحت مطالب منتشر شده در دادگاه اثبات گردد متهم تبرئه میشود.

 این جرم مطلق بوده و لذا عنصر معنوی آن عبارتست از سوءنیت عام مرتکب در ارتکاب عالمانه و عامدانه فعل غير قانونی به قصد مرتکب اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی.

نکته:

در خصوص قسمت دوم ماده ۷۴۶ باید گفت که صرفا نسبت دادن اعمال خلاف واقع به اشخاص( حقیقی و یا حقوقی)مشمول این ماده است و نمی توان انتساب گفتار خلاف واقع را مشمول این ماده دانست و ممکن است مشمول ماده ۷۴۴ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) باشد.

۵- ممکن است شخص مطالب غیر واقعی را به صورت «نقل قول» منتشر نماید نظیر مواردی که شخص به دروغ اظهار می کند که این مطالب را از شخص خاصی شنیده است و یا اعلام می نماید که شنیده ها حاکی از این است که… همچنین ممکن است که متهم صريحا قول و یا عملی را به شخصی (حقیقی – حقوقی)نسبت دهد و یا به صورت تلویحی و ضمنی آن را نسبت دهد؛ که در هر صورت این جرم اتفاق می افتد.

وکیل برای نشر اکاذیب به صورت اینترنتی و رایانه ایوکیل برای نشر اکاذیب به صورت اینترنتی و رایانه ای

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

۶- اعاده ی حیثیت به معنای بازگرداندن حیثیت و آبرویی است که زایل شده است. در این ماده به صورت یک مجازات اصلی آورده شده که بدیهی است حکم به آن در صورتی داده می شود که حیثیت شاکی هتک شده باشد و الا حکم به اعاده حیثیت بی مورد است؛ به نظر نگارنده قید در صورت امکان در این ماده، به این مفهوم است که حیثیت شاکی هتک شده باشد و به این مفهوم نیست که امکان اعاده حیثیت وجود نداشته باشد چون در بدترین شرایط نیز حداقل امکان عذرخواهی از شاکی وجود دارد. طریقه ی اعاده حیثیت بدین نحو است که مثلا در همان وب سایتی که این اکاذیب منتشر شده، اصلاحیه ای به همان میزان چاپ واز شاکی عذرخواهی شود و با رأی دادگاه منتشر شود و یا با هزینه ی محكوم عليه، عذر خواهی وی در روز نامه ای چاپ شود.

بهترین وکیل برای نشر اکاذیب در فضای مجازیبهترین وکیل برای نشر اکاذیب در فضای مجازی

نقل قول کذب از مسولین در فضای مجازی

آقای الف با طرح شکایتی اعلام نموده: فرد ناشناسی با ایجاد یک صفحه مجازی در پیامرسان خارجی مطالبی را به نقل از وی منتشر می نماید که کاملا كذب بوده و به نقل از وی (شاکی) در مورد وقایع روز نیز اظهارنظر می نماید. آیا موضوع قابل تعقیب کیفری است یا خیر؟

پاسخ:

اولا باید دقت داشت که هویت ها در فضای مجازی، به علت غیرقابل اعتماد بودن این فضاو یا مقاصد سوء برخی کاربران، معمولا هویت واقعی کاربران نیست. لذا صرف استفاده از هویت غیرواقعی در فضای مجازی جرم نیست و نمی توان کسی را از این حیث مورد پیگرد قرار داد.

وکیل برای نشر اکاذیب به صورت اینترنتی+رایانه ای+فضای مجازیوکیل برای نشر اکاذیب به صورت اینترنتی+رایانه ای+فضای مجازی

ثانيا: اگر شاکی از مقامات رسمی باشد با شرایط ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) ممکن است که فعل مورد سؤال، مشمول عنوان مجرمانه جعل عنوان باشد. ثالثا: اگر متهم در صفحه اینترنتی مرتکب نشر اکاذیب، نسبت های ناروا، انتشار عکس های خصوصی یا اسرار شاکی شده باشد، موضوع برابر مواد ۷۴۵ و ۷۴۶ قانون مجازات اسلامی – تعزیرات قابل پیگرد است. البته در کلیه موارد فوق باید دقت نمود که با توجه به اینکه پیام رسان مورد نظر خارجی می باشد امکان شناسایی مجرم، دشوار و امکان مسدود سازی صفحه جعلی غیر ممکن است.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *