تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل جرم عقد نکاح قبل از بلوغ

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع وکیل جرم عقد نکاح قبل از بلوغ اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

وکیل جرم عقد نکاح قبل از بلوغ وکیل جرم عقد نکاح قبل از بلوغ

آیا عقد نکاح قبل از بلوغ جرم محسوب می شود؟

پرسش: در پرونده مطروحه در یک شعبه بازپرسی آقای «الف» با عنوان آدم ربایی (ربوده شدن دخترش) علیه آقای «ب»طرح شکایت می کند که با توجه به عدم احراز ارکان جرم معنونه و اظهارات دختر شاکی حسب تحقيقات معموله و اقرار وی مبنی بر قصد ازدواج با آقای «ب»که دوست خانوادگی آنها بوده است قرار منع پیگرد صادر می شود. متعاقبا مادر دختر تحت عنوان رابطه نامشروع طرح شکایت می کند که در پی تحقیقات به عمل آمده در پرونده اول و نظر به مرتبط بودن هر دو پرونده باهم رسیدگی توأمان صورت گرفته و طی نیابتی از دادسرای شهرستان بهشهر تقاضای تفهیم اتهام رابطه نامشروع به آقای «ب» شده است. دختر همراه مادرش در مرجع مذکور حاضر و اذعان کرده که با توجه به قصد ازدواج با آقای «ب»، پدر، مادر و خواهرش به شهرستان بهشهر رفته و به صورت غیر رسمی به عقد نکاح آقای « ب»در آمده و با وی نیز رابطه زناشویی داشته است.

وکیل جرم عقد نکاح قبل از بلوغ وکیل جرم عقد نکاح قبل از بلوغ

مادر (شاکیه)مجددا طی شکوائیه ارجاعی به آن مرجع تحت عنوان آدم ربایی (ربوده شدن دخترش)و ایراد ضرب و جرح عليه آقای « ب»طرح شکایت کرده است. قابل ذکر است دختر شاکیه هجده ساله است و اذعان کرده است چون مدارک و عقدنامه رسمی وی در شهرستان بهشهر در منزل آقای «ب»بوده پس مدرکی به آن مرجع ارائه نداده است. با توجه به شرح فوق:

 الف) آیا شکوائیه دوم (شکایت مادر دختر مبنی بر روابط نامشروع) با توجه به اقرار دختر مبنی بر وقوع عقد نکاح به صورت غیر رسمی، وارد است؟

ب)در صورت وارد دانستن اتهام انتسابی (رابطه نامشروع) با توجه به وقوع عقد و بر همین اساس رابطه زناشویی، مرجع صالح برای رسیدگی دادگاه است یا دادسرا؟ دادگاه یا دادسرا چه محلی صالح به رسیدگی است؟

وکیل جرم عقد نکاح قبل از بلوغ وکیل جرم عقد نکاح قبل از بلوغ

ج)آیا صدور قرار اناطه جهت اثبات عقد نکاح قبل از صدور قرار نهایی با توجه به اقرار دختر به وقوع عقد نکاح به صورت غیر رسمی لازم است؟

د) آیا شکوائیه سوم (شکایت مادر دختر) دایر بر آدم ربایی و ایراد ضرب و جرح با توجه به عقد نکاح غیر رسمی بین مشتکی عنه و دختر شاکیه و اقرار وی و اذعان خود شاکیه بر وقوع عقد بین دخترش و مشتکی عنه وارد است؟

نظر اکثریت

الف) با عنایت به ماده ۱۰۶۲ قانون مدنی عقد زوجیت به وسیله ایجاب و قبول اثبات می شود و هم چنین با در نظر گرفتن این موضوع که حسب ماده ۱۰۴۲ وصف جزایی برای عقد نکاح قبل از بلوغ قابل تصور است و با عنایت به اظهارات پسر و دختر در مورد عقد زوجیت و قبول آن، دیگر رابطه نامشروع در این پرونده وارد نیست و عدم اجازه ولی قهری شرط عدم صحت عقد نیست بلکه شرط صحت آن است؛ بنابراین، قرار منع تعقیب صادر می شود.

وکیل جرم عقد نکاح قبل از بلوغ وکیل جرم عقد نکاح قبل از بلوغ

ب) با تصور وقوع رابطه نامشروع چون وقوع جرم از شوش آغاز شده و تا بهشهر ادامه داشته است دادسرا و دادگاهی که جرم از آنجا آغاز شده است یعنی «شوش» صالح به رسیدگی است.

ج)صدور قرار اناطه با توجه به پاسخ سؤال (الف) که رابطه نامشروع را رد کرده بود منتفی می شود.

د) با عنایت به پاسخ سؤال (الف)که هم دختر و هم پسر به عقد زوجیت بین خود اذعان داشته اند مسئله آدم ربایی منتفی است و در مورد ایراد ضرب و جرح چنانچه دختر اقدام به طرح شکایت نماید، دادسرا باید رسیدگی کند و در صورت اثبات، دیه باید پرداخت شود.

موسسه حقوقی تهران وکیل با در اختیار داشتن بهترین وکیل تهران اماده ارائه مشاوره حقوقي رایگان و تمامی خدمات حقوقی و قضائی و کیفری بوده و شما می توانید با اطمینان پرونده های خود را به انها بسپارید . همچنین توجه داشته باشید شما می توانید از وکیل آنلاین به صورت شبانه روزی استفاده کنید.

وکیل جرم عقد نکاح قبل از بلوغ وکیل جرم عقد نکاح قبل از بلوغ

نظر اقلیت

در مورد سؤالات (الف)و ( ب): دادگاه نباید به صرف اظهارات دختر و پسر که عقد زوجیت بین آنها برقرار شده اظهاراتشان را بپذیرد. در این صورت هر کسی می تواند با طرف دیگر رابطه نامشروع برقرار کند و عقد را بهانه قرار دهد تا از مجازات در امان بماند و باعث هرج و مرج در جامعه شود. دادگاه باید تحقیقات لازم را در اثبات این امر انجام دهد و اگر اثبات شود اقرار آنها به زوجیت برای فرار از مجازات بوده، آنها را به مجازات بزهی که مرتکب شده اند، برساند.

نظر کمیسیون نشست قضائی (۵) جزایی: الف) با توجه به رضایت دختر، موضوع آدم ربایی منتفی است.

ب) با عنایت به مندرجات رأی وحدت رویه ۶۲/۶۲ – ۲۹/۱/۶۳ هیئت عمومی دیوان عالی کشور و وقوع عقد نکاح بین طرفین، اتهام زنا و رابطه نامشروع بین آنها منتفی است.

ج)با توجه به توضیحات فوق الذکر موجبی برای صدور قرار اناطه نیست.

وکیل جرم عقد نکاح قبل از بلوغ وکیل جرم عقد نکاح قبل از بلوغ

د)با توجه به کبیر بودن دختر و رضایت وی به رفتن به بهشهر به اتفاق متهم و خانواده اش و عدم شکایت دختر در مورد ایراد ضرب و جرح عمدی اعلامی مادر، شکایت مادر کافی نیست و تعقیب کیفری مستلزم شکایت شخص دختر است و دادسرای شهرستان شوش صالح به رسیدگی است. بدیهی است در سایر موارد نیز به تبع جرم اهم به رسیدگی صال.

برای دریافت مشاوره حقوقی کیفری توسط وکیل کیفری به صفحه فوق مراجعه نمایید یا با کارشناسان مشاوره حقوقی ما در ارتباط باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *