تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل قاچاق انسان

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب الزام استفاده از وکیل قاچاق انسان و هر آنچه به این موضوع بسیار مهم مربوط می شود بررسی شده است.

ماده ۱ از قانون مبارزه با قاچاق انسان عنصر قانونی قاچاق انسان را بدین شرح بیان نموده است:

« الف)خارج یا وارد ساختن و یا ترانزیت مجاز یا غیرمجاز فرد یا افراد از مرزهای کشور با اجبار و اکراه یا تهدید یا خدعه و نیرنگ و یا با سوء استفاده از قدرت یا موقعیت خود یا سو استفاده از وضعیت فرد یا افراد یاد شده، به قصد فحشا یا برداشت اعضا و جوارح، بردگی و ازدواج.

ب) تحویل گرفتن با انتقال دادن یا مخفی نمودن یا فراهم ساختن موجبات اخفاء فرد یا افراد موضوع بند (الف) این ماده پس از عبور از مرز با همان مقصود.»

در ادامه مواد ۲ و ۳ قانون مبارزه با قاچاق انسان به عنوان عنصر قانونی جرم قاچاق انسان و جرائم در حکم قاچاق انسان را چنین تبیین نموده است. مطابق ماده ۲ همان قانون، اعمال زیر در حکم «قاچاق انسان» محسوب می شود :

وکیل قاچاق انسان
وکیل قاچاق انسان

الف)تشکیل یا اداره دسته یا گروه که هدف آن انجام امور موضوع ماده ا این قانون باشد.

ب) عبور دادن (خارج یا وارد ساختن و یا ترانزیت)، حمل یا انتقال مجاز یا غیر مجاز فرد یا افراد به طور سازمان یافته برای فحشاء یا سایر مقاصد موضوع ماده ۱ این قانون هرچند با رضایت آنان باشد.

ج) عبور دادن (خارج یا وارد ساختن و یا ترانزیت)، حمل یا انتقال غیرمجاز افراد به قصد فحشاء هرچند با رضایت آنان باشد.

چنانچه عمل مرتکب «قاچاق انسان»از مصادیق مندرج در قانون مجازات اسلامی باشد مطابق مجازات های مقرر در قانون یاد شده و در غیر این صورت به حبس از دو تا ده سال و پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر وجوه یا اموال حاصل از بزه یا وجوه و اموالی که از طرف بزه دیده یا شخص ثالث وعده پرداخت آن به مرتکب داده شده است، محکوم میشود.

مطابق تبصره ۱ ماده ۳، چنانچه فرد قاچاق شده کمتر از هجده سال تمام داشته باشد و عمل ارتکابی از مصادیق محاربه و افساد فی الارض نباشد، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر در این ماده محکوم می شود. در مورد شروع به این جرم نیز قانون مذکور مقرر داشته: «کسی که شروع به ارتکاب جرائم موضوع این قانون نماید؛ لیکن نتیجه منظور بدون اراده وی محقق نگردد، به شش ماه تا دو سال حبس محکوم می گردد.»

 مجازات معاونت در جرم «قاچاق انسان» نیز به میزان دو تا پنج سال حبس حسب مورد و نیز جزای نقدی معادل وجوه یا اموال حاصل از بزه یا وجوه و اموالی که از طرف بزه دیده یا شخص ثالث وعده پرداخت آن به مرتکب داده شده است، خواهد بود.

پیش بینی شده است که اگر عملی با این قانون انطباق نداشته باشد یا اینکه با این قانون انطباق داشته باشد؛ ولی به موجب قانون مجازات اسلامی مستوجب مجازات شدیدتری باشد، باید به آن قانون مراجعه کرد. این مسئله یک قاعده کلی است.

عنصر مادی جرم قاچاق انسان

 اجزای رکن مادی هر جرم را می توان در پنج قسمت مجزا مورد بررسی قرار داد: رفتار مجرمانه، موضوع جرم، وسیله مجرمانه، تأثیر زمان و مکان، شخصیت طرفین و نتیجه مجرمانه، مهم ترین عناصر تشکیل دهنده رکن مادی هستند که به ترتیب به تشریح آنها می پردازیم:

الف) رفتار مجرمانه: مصادیق جرم قاچاق انسان که در ماده ۱ و ۲ آن قانون ذکر شده به صورت فعل مادی قابل تحقق هستند. مصادیقی مانند خارج ساختن، وارد ساختن، ترانزیت، تحویل گرفتن، انتقال دادن، مخفی کردن و فراهم ساختن موجبات اخفا، همگی رفتارهایی هستند که به صورت فعل مادی مثبت تحقق می یابند و همچنین تشکیل یا اداره دسته و حمل یا انتقال نیز رفتارهایی هستند که با فعل مثبت مادی تحقق می یابند.

عنصر مادی جرم قاچاق انسان
عنصر مادی جرم قاچاق انسان

ب)موضوع جرم: موضوع جرم قاچاق انسان، هر شخصی می تواند باشد و نیاز به وجود خصوصیت یا ویژگی خاصی در مجنی علیه نمی باشد؛ زیرا در بیان مصادیق این جرم با واژه «فرد یا افرادی…» روبرو هستیم و صرفا با توجه به تبصره ۱ ماده ۳ مجازات قاچاق شخص کمتر از ۱۸ سال تشدید شده است.

ج)وسیله مجرمانه: استفاده از وسیله در وقوع جرم قاچاق انسان، تأثیری ندارد و تفاوتی ندارد که فعل قاچاق از طریق چه وسیله نقلیه ای صورت بگیرد و همچنین استفاده یا عدم استفاده از سلاح نیز در این جرم تأثیری ندارد.

برای صحبت با مشاوره حقوقی از طریق واتساپ می توانید با بهترین وکیل کیفری تماس حاصل فرمایید.

د) شخصیت طرفین: مقنن به طور مطلق از واژگان «مرتکب»، «کسی» و « فرد بزه دیده»استفاده نموده و این مسئله نشانگر این است که مرد یا زن بودن، ملیت یا ویژگی های دیگر، تأثیری در وقوع جرم قاچاق انسان نخواهند داشت.

یکی از مصادیق مذکور در ماده ۱ قانون قاچاق انسان، «وارد کردن…» است که مؤید این است که مقنن از مجنی علیه خارجی نیز حمایت نموده است و قابل توجه است که صرفا برخی خصوصیات مانند سن مجنی علیه ممکن است باعث تشدید مجازات مرتکب گردد.

عنصر معنوی جرم قاچاق انسان

 رکن روانی در جرائم عمدی، متفاوت از جرائم غیرعمدی است، رکن روانی جرائم عمدی، علاوه بر قصد انجام رفتار مجرمانه، قصد تحقق نتیجه مجرمانه است؛ حال آنکه در جرائم غیر عمدی، رکن روانی، علاوه بر قصد انجام رفتار ممنوع، وقوع خطای جزایی است.

الف)سوءنیت عام: سوءنیت، اراده خود آگاه شخصی در ارتکاب رفتار مجرمانه یا تعلق اراده فاعل به اجرای رفتار ممنوعه است. در جرم قاچاق انسان، سوءنیت عام مرتکب، عبارت است از قصد مرتکب در منتقل ساختن بزه دیده از مرزهای کشور، قصد تحویل گرفتن یا قصد اختفای فرد یا قصد فراهم ساختن موجبات اخفای وی پس از عبور از مرز، است و استدلال برخی مبنی بر اینکه قصد فحشا، برداشت عضو و جوارح، بردگی و ازدواج سوءنیت عام این جرم را تشکیل میدهد صحیح به نظر نمی رسد.

عنصر معنوی جرم قاچاق انسان
عنصر معنوی جرم قاچاق انسان

ب)سوءنیت خاص: سوءنیت خاص جرم قاچاق انسان، قصد بهره کشی جنسی از شخص در فعالیت های جنسی، قصد برداشت اعضا و جوارح قصد بردگی و قصد ازدواج است.

 از این رو، چنانچه جابه جایی و نقل و انتقال اشخاص به منظوری غیر از اهداف مذکور صورت گرفته باشد همچون زمانی که شخصی برای مسافرت تفریحی شخصی را به خارج می برد، جرم قاچاق محقق نشده است.

در این نوشته سعی برآن شد فرآیند حقوقی وکیل قاچاق انسان  شرح داده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با موسسه حقوقی تهران وکیل تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره حقوقی کیفری توسط وکیل کیفری به صفحه فوق مراجعه نمایید یا با کارشناسان مشاوره حقوقی ما در ارتباط باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *