تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع وکیل ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

وکیل ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامیوکیل ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی

آیا ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی ناسخ ماده ۴۲ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور مصوب ۱۳۴۶ می باشد

ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی ناسخ ماده ۹۲ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور مصوب ۱۳۴۶

نظر اکثریت

ذیل ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی در آن قسمتی که ناظر به تخریب محیط زیست و منابع طبیعی است با توجه به تأخر آن نسبت به ماده ۴۲ قانون حفاظت از جنگلها و مراتع ناسخ ماده مذکور است چرا که تخریب موضوع ماده ۶۹۰ اعم از تخریب جزیی یا کلی منابع طبیعی و محیط زیست است و تفکیک آن بنا به ملکهای جزیی و کلی امکان پذیر نیست ولی نسبت به سایر موارد مندرج در ماده ۴۲ از جمله سوزانیدن نهال و درخت و تهیه چوب و هیزم و زغال که عنوان جزایی خاص دارد ماده فوق الاشعار هنوز حاکمیت دارد و نسخ نشده است.

بهترین وکیل ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامیبهترین وکیل ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی

نظر اقلیت

ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی، ماده ۴۲ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور را نسخ نکرده است. نظر اقلیت شامل دو گروه جداگانه است

گروه اول: ماده ۶۹۰۰ قانون مجازات اسلامی ناسخ ماده ۴۲ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور نیست چرا که ماده ۴۲ قانون موصوف، خاص است و ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی عام است و عام مؤخر، خاص مقدم را نسخ نمی کند.

گروه دوم: مقصود قانونگذار از درج کلمه تخریب و محیط زیست در ذیل ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی شامل مجموعه اقداماتی است که در سطح وسیع موجب تخریب کلی منابع طبیعی شود به طوری که نظر کارشناس مربوط نیز مؤید این امر است و این موضوع را میتوان از آوردن کلمه مبادرت به عملیاتی…. توسط قانونگذار در این ماده قانونی استنتاج کرد و به عبارت دیگر هدف قانونگذار از «عملیات» اقدامات در حد وسیع و دامنه دار جهت تخریب محیط زیست و منابع طبیعی است در حالی که ماده ۴۲ ناظر به کندن بوته یا درخت به صورت جزیی است که در معنای واقعی کلمه از مصادیق تخریب نیست. بنابراین، ذیل ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی ناسخ ماده ۴۲ قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع نیست و هریک دامنه موضوعی خاص خود را دارد.

وکیل ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامیوکیل ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی

نظر کمیسیون

نشست قضایی (۱) جزایی: نظر به اینکه عملیات و افعال مقید در ماده ۴۲ قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع از قبیل سوزانیدن نهال و درخت و تهیه چوب و هیزم و زغال از مصادیق تخریب منابع طبیعی است و ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی هم اشاره و بلکه تصریح به تخریب منابع طبیعی دارد. بنابراین، با تصویب ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی ماده ۴۲ قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع نسخ شده است. به عبارت دیگر کلیه عملیات تخریب منابع طبیعی از جمله موارد ذکر شده کلا در ماده ۴۲ قانون حفاظت از جنگلها و مراتع به شرح ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی تعیین مجازات می شود

قید «مقام قضایی» در تبصره (۱) ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی

قید «مقام قضایی» در تبصره (۱) ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی چه شخصی است؟ آیا منظور قضات دادسرا هستند یا محاکم؟

نظر اکثریت

مقصود از «مقام قضایی» در تبصره ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی، قضات دادسرا هستند به لحاظ اینکه توقف عملیات متجاوزانه متهم فوریت دارد و تا ارسال پرونده با قرار مجرمیت و کیفرخواست به محكمه جزایی، زمان بعضا طولانی خواهد شد و حقوق مردم به تأخیر می افتد

وکیل متخصص ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامیوکیل متخصص ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی

نظر اقلیت

مقصود از «مقام قضایی»، قضات محاکم هستند.

نظر کمیسیون

نشست قضایی (۱) جزایی: نظر اکثریت قضات محترم تجدیدنظر دادگستری شهرستان ساری مورد تایید است. منظور قانونگذار از ذکر «مقام قاضی» هر قاضی می باشد که پرونده توسط وی رسیدگی می شود خواه آنکه پرونده نزد قضات دادسرا بدوا رسیدگی شود که دستور متوقف ماندن عملیات متجاوز را تا صدور حکم قطعی بدهند یا اینکه پرونده نزد قضات دادگاه برای رسیدگی مطرح شود که قاضی دادگاه میتواند دستور فوق را صادر کند.

مقایسه ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی و ماده ۶۲ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع

آیا ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی ناسخ ماده ۴۲ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور مصوب ۱۳۴۶ است؟

نظر اکثریت

ذیل ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی در آن قسمتی که ناظر به تخریب محیط زیست و منابع طبیعی است با توجه به تأخر آن نسبت به ماده ۴۲ قانون حفاظت از جنگلها و مراتع ناسخ ماده مذکور است چرا که تخریب، موضوع ماده ۶۹۰ اعم از تخریب جزیی یا کلی منابع طبیعی و محیط زیست است و تفکیک آن بنا به ملکهای جزیی و کلی امکان پذیر نیست، ولی نسبت به سایر موارد مندرج در ماده ۴۲ از جمله سوزانیدن نهال، درخت، تهیه چوب، هیزم و ذغال و… که عنوان جزایی خاص دارد، ماده فوق الاشعار هنوز حاکمیت دارد و نسخ نشده است.

لازم به ذکر است اگر به دنبال شماره تماس بهترین وکیل ملکی می گردید می توانید با گروه تهران وکیل تماس گرفته ابتدا از مشاوره حقوقی رایگان و تلفنی با مشاورین این مجموعه داشته باشید و در صورتی که بخواهید می توانید با تعیین وقت حضور پیدا کرده و با وکلای حقوقی و کیفری این مجموعه که متخصص در این زمینه می باشند مشاوره داشته باشید. همچنین می توانید با مشاوره حقوقی از طریق واتساپ با موسسه تهران وکیل در ارتباط باشید.

شماره تلفن وکیل ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامیشماره تلفن وکیل ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی

نظر اقلیت

ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی، ماده ۴۲ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور را نسخ نکرده است. نظر اقلیت خود به دو شق جداگانه تقسیم بندی می شود: گروه اول: ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی، ناسخ ماده ۴۲ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور نیست چرا که ماده ۴۲ قانون موصوف خاص است و ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی عام است و عام مؤخر، خاص مقدم را نسخ نمی کند. گروه دوم: مقصود قانونگذار از درج کلمه تخریب محیط زیست در ذیل ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی شامل مجموعه اقداماتی است که در سطح وسیع موجب تخریب کلی منابع طبیعی می شود. چنانچه نظر کارشناس مربوط نیز مؤید این امر است. این موضوع را می توان از آوردن کلمه مبادرت به عملیاتی توسط قانونگذار در این ماده قانونی استنتاج کرد. به عبارت دیگر هدف قانونگذار از «عملیات» اقدامات در حد وسیع و دامنه دار جهت تخریب محیط زیست و منابع طبیعی است، در حالی که ماده ۴۲ ناظر به کندن بوته یا درخت به صورت جزیی می باشد که در معنای واقعی کلمه از مصادیق تخریب نیست. بنابراین، ذیل ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی تاسخ ماده ۴۲ قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع نیست و هریک دامنه موضوعی خاص خود را دارد

مشاوره با وکیل ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامیمشاوره با وکیل ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی

نظر کمیسیون

نشست قضایی (۲) جزایی: تخریب محیط زیست و منابع طبیعی که در ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی آمده است، شامل اقداماتی می شود که عرفا تخریب محیط زیست یا منابع طبیعی محسوب شود. بنابراین، بریدن و ریشه کن کردن و سوزانیدن نهال و درخت و تهیه چوب و هیزم که در ماده ۴۲ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع آمده است، الزاما به مفهوم تخریب محیط زیست و منابع طبیعی نیست. هرچند این اقدامات در مقیاس وسیع تری می تواند تخریب محیط زیست و منابع طبیعی محسوب شود بنابراین، نمی توان معتقد بود که ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی، ماده ۴۲ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع را نسخ کرده است.

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی توسط وکیل ملکی به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *