تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل هجو + حرکات مخالف شئون + نسبت دادن امری به دیگری

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب درباره وکیل هجو + حرکات مخالف شئون + نسبت دادن امری به دیگری پرداخته شده است.در صورت داشتن سوالات حقوقی می توانید از طریق شماره های موجود با ما تماس حاصل فرمایید. 

 

حرکات مخالف شئون

٣- تعرض یا مزاحمت اطفال یا زنان در اماکن عمومی یا معابر با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به آنان.

به استناد ماده ۶۱۹ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی:

( (هر کس در اماکن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان بشود یا با الفاظ و حرکات مخالف شؤون و حیثیت به آنان توهین نماید به حبس از دو تا شش ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد .))

این ماده با دقت بسیار بالایی انشاء شده و به نحوی تنظیم گردیده که می تواند در برگیرنده بسیاری از مزاحمتها واهانتهایی باشد که به اطفال و یا زنان صورت می گیرد.

وکیل هجو + حرکات مخالف شئون + نسبت دادن امری به دیگریوکیل هجو + حرکات مخالف شئون + نسبت دادن امری به دیگری

نسبت دادن امری به دیگری

۴- نسبت دادن امری به دیگری به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به نحوی که مطابق قانون آن امر جرم محسوب شود.

فصل بیست و هفتم از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی تحت عنوان افتراء و توهین و هتک حرمت تنظیم شده و ماده ۶۹۷ آن بدین قرار است :

((هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را صریحا نسبت دهد یا آنها را منتشر نماید که مطابق قانون أن امر جرم محسوب میشود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق یا یکی از آنها حسب مورد محکوم خواهد شد.

تبصره – در مواردی که نشر آن امر اشاعه فحشاء محسوب گردد هر چند بتواند صحت اسناد را ثابت نماید مرتکب به مجازات مذکور محکوم خواهد شد.))

این ماده ظاهر در معنای توهین ندارد ولی آنچنان أنشاء شده که می تواند در برگیرنده توهین هم باشد و شاهد این ادعا، آن بخش است که می گوید: … مطابق قانون أن امر جرم محسوب می شود ….

فلذا از آنجایی که مطابق قانون، توهین هم جرم است، لذا چنانچه نسب دادن امری به کسی با اوراق چاپی و خطی و یا نطق در مجامع آنچنان باشد که در عین حال توهین به وی به حساب آید، از این نظر قابل بررسی و پیگیری است.

در ماده ۶۹۸ هم کم و بیش این چنین وضعیتی حکم فرماست. به ما ماده توجه نمائید:

((هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکوائیه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هرگونه اوراق چاپی یا خطی با امضاء یا بدون امضاء اکاذیبی را اظهار نماید یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت رأسا یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی با مقامات رسمی تصریحا” یا تلویحا نسبت دهد اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غير وارد شود یا نه علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم شود.))

همانطور که متوجه شدید، در این ماده به ضرر معنوی تصریح شده است و این می تواند در بر گیرنده توهین به وی هم به حساب آید.

وکیل هجو + حرکات مخالف شئون + نسبت دادن امری به دیگریوکیل هجو + حرکات مخالف شئون + نسبت دادن امری به دیگری

هجو

هجو دیگری با نظم یا نثر بصورت کتبی یا شفاهی و انتشار هجویه.

ماده ۷۰۰ قانون مجازات اسلامی به هجو اشخاص اختصاص دارد و بدین گونه حکم نموده است :

((هر کس با نظم یا نثر یا به صورت کتبی یا شفاهی کسی را هجوکند و یا هجویه را منتشر نماید به حبس از یک تا شش ماه محکوم می شود.))

هجو هم در زمره مواردی است که موجب هتک حرمت اشخاص می گردد و هجو در لغت به معنای نکوهیدن – شمردن معایب کسی – عیب کردن – دشنام دادن – کسی را به شعر، بد گفتن است. ا

هجو ممکن است به صورت شفاهی صورت گیرد، از قبیل سخنرانی در مجالس و محافل رسمی و غیر رسمی و یا اینکه در جمع دوستان و آشنایان باشد، لیکن به هر حال چون تمامی این صور و صورتهای مشابه به شکل شفاهی می باشند، اثبات آنها نیازمند شهادت شهود است.

شکل دیگر آن کتبی است و کتبی یا به دستخط هجو کننده است و یا خطوط چاپی که معمولا به نام هجو کننده می باشد. همچنین ممکن است به صورت نوشته ای روی دیوار یا زمین و امثالهم باشد.

چنانچه هجو کننده هدف خاص، مهم و بلند مدتی را دنبال نماید ممکن است به انتشار شب نامه هم مبادرت کند که در این صورت بدون ذکر نام خود و به گونه ای عمل می نماید کانه این مطالب از قول گروهی با هدف مشترک گفته شده و نه شخص بخصوصی، به هر حال داشتن غرض شخصی در هجو جای تأمل است.

در ماده ۳۰ قانون مطبوعات سال ۱۳۶۴ آمده است که: ( (انتشار هر نوع مطلب مشتمل بر تهمت یا افتراء یا فحش و الفاظ رکیک یا نسبت های توهین آمیز و نظایر آن نسبت به اشخاص ممنوع است.))

در این ماده به نسبت های توهین آمیز اشاره شده و لذا هجوهم از نسبتهای توهین آمیز محسوب می گردد. در نتیجه چنانچه هجو در هر مطبوعه ای صورت گیرد علاوه بر اینکه جرم مطبوعاتی به حساب می آید، مشمول مجازات مذکور در ماده ۷۰۰ پیش گفته نیز خواهد بود، البته درهر دو مورد منوط به شکایت شاکی خصوصی است. شایان ذکر است که اگر هجو نسبت به شخص متوفی صورت گیرد ولی عرفا هتاکی به بازماندگان وی به حساب آید، آنان می توانند شاکی خصوصی باشند. ( تبصره ۲ ماده ۳۰ قانون مطبوعات)

3وکیل هجو + حرکات مخالف شئون + نسبت دادن امری به دیگری

لازم به ذکر است در صورت نیاز به وکیل مجرب می توانید با موسسه حقوقی تهران وکیل ارتباط حاصل نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی کیفری توسط وکیل کیفری به صفحه فوق مراجعه نمایید یا با کارشناسان مشاوره حقوقی ما در ارتباط باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *