تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل کلانتری ۱۲۸ تهران نو

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

تدلیس در نکاح به چه معنایی می­باشد؟ چه اتفاقی می‌افتد که عنوان تدلیس به آن داده می­شود ولی دادن طرف مقابل در ازدواج در قانون مدنی به آن تدلیس گفته می­شود؟

فریب دادن و نیرنگ در ازدواج این است که زوجین با اعمال متقلبان این قفس و یا عیبی را که در او وجود دارد را از طرف دیگر پنهان دارد و یا در خود صفتی را مطرح کند که در وجود این صفت نیست. به عنوان مثال مرد خودش را از خانواده­های مشهور و ثروتمند معرفی کند و زن باکره خود را معرفی کند و مدعی زیبایی‌های ظاهری باشد که از طریق گیریم به او اضافه شده و یا مواردی از این دست، این اوضاع در راضی نبودن طرف مقابل در ازدواج نقش مهمی دارد و از طرف دیگر اصل موضوع این است که فرد حاضر به ازدواج با این شخص در مقابل این عیب نبوده در این صورت می‌توان تدلیس در نکاح را مطرح کرد که هر فرد تحت عنوان فریب در ازدواج شناخته می‌شود. به همین دلیل قانون مدنی کسی که در ازدواج دچار فریب می­شود و یا دیگری را فریب می­دهد، می‌تواند بدون طی کردن تشریفات دادگاه خانواده به دادگاه مراجعه کنند و باعث ثبات تدلیس در ازدواج عقد را فسخ کند. در این صورت نیازمند به طلاق گرفتن و شرایط پیچیده پرونده­های طلاق را ندارد. در صورتی که دستگاه تدلیس زن ثابت شود، عقد و نکاح فسخ می­شود.

تدلیس در ازدواج و یا فریب دادن طرف مقابل نوعی جرم در نظر گرفته می‌شود و در قانون مجازات اسلامی برای تدلیس در ازدواج مجازاتی را پیش بینی کرده اند؛ مجازاتی که در قانون مجازات اسلامی برای تدلیس در نظر گرفته‌اند، ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی می­باشد. در صورتی که یکی از زوجین قبل از ازدواج به دلیل امور مختلف از جمله تحصیلات عالی موقعیت اجتماعی شهرت اعتبار تجرد با کرم و امثال آن­ها را سبب فریب طرف مقابل شود و عقد بر مبنای آن ویژگی‌ها انجام شود؛ مرتکب به حبس تعزیری از ۶ ماه تا ۲ سال محکوم می‌شود.

کسی که گرفتار تدریس در ازدواج می­باشد، می‌تواند ضمن تقاضای فسخ نکاح از دادگاه خانواده شکایت کیفری را در نظر داشته باشد و دادگاه در صورتی که این امر را اثبات کند، اقدامات دیگری را نیازمند انجام می­باشد اما سوالی که در این زمینه مطرح است این است که مهریه زن در مورد تدلیس به چه صورتی می­باشد؟ آیا در این صورت مهریه به زن تعلق می­گیرد یا نه؟

جهت اثبات تدلیس می­بایست به یک کلانتری از جمله کلانتری شماره ۱۲۸ واقع در تهران نوع مراجعه کنند و شکایت نامه خود را جهت مهریه زن و یا اثبات کردن تدریس داشته باشد. به همین جهت کلانتری شماره ۱۲۸ صلاحیت رسیدگی به چنین پرونده­هایی را دارد که در زمان عقد وجود دارد و مرد از آن­ها آگاه نبوده است. نابینایی هر دو چشم زن، یکی بودن مجرای ادرار و حیض زن، بیماری‌های پوستی از جمله برص و جذام، وجود استخوان و یا گوشتی زائد در دستگاه تناسلی زن که مانع نزدیکی او می­شود.

از جمله بیماری­هایی که در مرد وجود دارد و قبل از عقد گفته نشده؛ کوتاه بودن آلت تناسلی مرد به گونه‌ای که قادر به انجام اعمال زناشویی نباشد، ناتوانی­های جنسی، اختگی جنسی و دیوانگی.

مجازاتی که دادگاه برای فرد فریب دهنده در نظر گرفته می­شود، از شش ماه تا دو سال حبس می‌باشد و بر اساس این هر کدام از دادگاه­ها باید بر اساس ماده ۱۳۳۱ قانون مدنی در مورد فسخ نکاح نظر دهند و تشریفات طلاق را فسخ نکاح ندارد و به راحتی تقاضای فسخ نکاح را از دادگاه می‌گیرد. اگر فردی که حق فسخ دارد و بعد از اطلاع اقدام نکند، حقوق ثابت می­شود و دیگر اجازه حق شکایت ندارد. البته با این شرط که علم به حق فسخ و فوریت آن را داشته باشد، در صورتی که فریب خورده با استفاده از آثار نامه اعمال حق خود را به اطلاع طرف دیگر برساند؛ اظهارنامه فوایدی را می‌تواند در دادگاه داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل کمک بگیرید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می‌باشند. جلب رضایت شما مشتریان گرامی، هدف وکلای صاحب تجربه این مجموعه است؛ پس با اطمینان خاطر پرونده‌های خود را در این زمینه به وکلای تهران وکیل بسپارید و با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *