تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل کلانتری ۱۴۴ جوادیه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

معمولاً در هر دین و آیینی مقدساتی و مفاهیم وجود دارد که برای پیروان این ادیان مقدس و دارای تقدس شمرده می‌شود. این مفاهیم مورد احترام و تقدیس پیروان دین قرار می­گیرد؛ به گونه­ای که در صورتی که به آن مقدسات توهین و بی احترامی شود، مورد تکریم قرار می­گیرد و در صورتی که باعث ایجاد گسستگی و بی­ارزشی این مفاهیم در جامعه شود و مورد بی­حرمتی قرار بگیرد، مجرم محسوب می‌شود. به همین دلیل قانونگذار برای این مفاهیم جرم تعریف کرده است.

به موجب ماده ۵۱۳ قانون مجازات هر کسی که به مقدسات و یا هر کدام از انبیای اولوالعزم و یا صدیقه طاهره اهانت کند؛ مشمول جرم اعدام می­شود. در غیر این صورت به دست یک تا پنج سال محکوم می‌شود. به همین دلیل در این حکم مشخص شده که اشخاصی که در جامعه هستند؛ نباید این مقدسات را بشکنند؛ به گونه‌ای که باعث نادیده گرفتن این مقدسات ‌شود. در واقع این مقدسات جزو اصلی ارزش­ها و اصول و مبانی دین شمرده می‌شود که شکستن و بی­احترامی به آن­ها ناپسند و زشت شمرده می­شود.

در مورد این مقدسات به دلیل آنکه بالاترین رتبه اصول و ارزش قرار می­گیرد، قانونگذار به آن­ها جرم گفته می‌شود و مجازات شدیدی برای آن­ها در نظر می­گیرد. در صورتی که افراد در جامعه به صورت واضح و روشن و آشکار را به یکی از این مقدسات توهین کند؛ وظیفه کلانتری و اداره آگاهی می­باشد که با افرادی که این جمله را مرتکب شده‌اند، برخورد کند. کلانتری شماره ۱۴۴ صلاحیت رسیدگی به این توهین به مقدسات را دارد. به عقیده و نویسندگان حقوقی برای تشخیص مقدمات اسلامی که میان دین گفته شده تفکیک کرده است. قرآن و سنت دین و شریعت به عنوان احکام فقهی و کلامی و آیات قرآن جزء دانش بشری هستند و در نتیجه تقدسی هم ندارد، مگر اینکه ضرری برای دین و مذهب به شمار برود.

مقدسات از جمله مظاهر در مورد انکار مذهب دیگر نمی‌تواند جزء مقدسات اسلامی در نظر گرفته و در حقیقت با توجه به اینکه این مجازات به این عمل بسیار سنگین می­باشد. حتی امکان دادرس به نحوی می­بایست، چیزی که بدون شک و تردید جزء مقدسات بوده را مشمولین ماده قرار دهد. به دلیل آنکه تشیع مذهب رسمی کشور جمهوری اسلامی شناخته می‌شود. مقدساتی که در دین اسلام و درد مذهب تشییع مشخص شده، می­بایست احترام زیادی برای آن­ها قائل شد. از آنچه که در این زمینه مطرح است، مقدسات که مشخص شده در صورتی که به آن­ها توهین شود.

بر اساس ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی که در سال ۱۳۴۳ تصویب شده، مجرم تلقی می‌شود و به وسیله مطبوعات و اقلیت­های مذهبی و یا نژاد­هایی که در ایران ساکن هستند، اهانت کنند و به خاطر ایجاد دشمنی و نفاق تحریک کند؛ به یک ماه تا شش ماه حبس تأدیبی محکوم می‌شود و به پرداخت ۵۰۰ تا ۵ میلیون تومان جریمه محکوم می‌شود. به همین دلیل در قبل از انقلاب در این زمینه جرم انگاری بوده اما بیشتر جنبه­ی آن ایجاد همدلی بین مذاهب وجود داشته به همین دلیل در ایران به خاطر آنکه تنوع مذهب وجود دارد و همین امر باعث شده تا در این زمینه اهانت به مقدسات هر کدام از یک مذاهب جرم تلقی می­شود.

کلانتری شماره ۱۴۴ واقع در خیابان جوادیه در صورتی که افراد به مقدسات دینی اهانت کند، صلاحیت رسیدگی به این جرایم را دارد و می­تواند افرادی که به این مقدسات اهانت و توهین کرده‌اند را دستگیر و به مقام قضایی مربوطه تحویل دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل کمک بگیرید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می‌باشند. جلب رضایت شما مشتریان گرامی، هدف وکلای صاحب تجربه این مجموعه است؛ پس با اطمینان خاطر پرونده‌های خود را در این زمینه به وکلای تهران وکیل بسپارید و با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *