تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل کلانتری ۱۴۸ انقلاب اسلامی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

حکم کسی که ملک دیگری را به نحوی غلبه و ادوان به صورت اجبار و زور بدون رضایت مالک تصرف کند، به آن تصرف عدوانی گفته می­شود. این مورد با یک مثال توضیح داده می­شود. اول آن که تصرف عدوانی است که بدون رضایت مالک می­باشد و از طرفی کسی انجام می­شود به معنای آن است که با آن از تصرف مالک بدون رضایت او خارج شود. به عنوان مثال یک مال غیر منقول از جمله زمین و یا خانه ویلایی ممکن است مالک ملک آن که صرفاً آن را اجاره داده است و بعد از مدتی مستاجر را به عنوان ملک خود تلقی کند و از او خارج نشود.

به عبارت دیگر به آن طرف عدوانی گفته می­شود و تعریف کامل اموال غیر منقول می­شود. به همین دلیل اگر کسی به صورت الوانی اموال منقول مثل اتومبیل شخصی را از دسترس خارج می­کند اول تعریف می­شود. اما بر اساس تعریف تصرف عدوانی عامل باید در نظر گرفته شود. اول آن چه عنوانی بودن تصرف خوانده یعنی تصرفی که بدون رضایت خواهان و خود به مرجع صالح باشد. در حال حاضر میلگرد تصرف خوانده باشد و سوم سابقه در تصرف خواهان بوده باشد.

نکته مهمی که در این قسمت باید توجه کنید، این است که شما دعوای تصرف عدوانی را بعد از طرح دعوا راجع به اصل مالکیت ملک در نظر می‌گیرد و اقرار عدم فروش را از طرف دعوا و دادگاه صادر می­شود.

انواع تصرف عدوانی

بر اساس قانون تصرف عدوانی، انواع مختلفی دارد و به دو قسمت تقسیم می­شود. تصرف عدوانی کیفری و تصرف عدوانی حقوقی که در کدام شرایط خاص خود را دارد.

تصرف عدوانی حقوقی شباهت زیادی به تصرف عدوانی کیفری دارد. به این معنا که به عنوان حقوقی نیاز به احراز مالکیت قطعی ندارد و بر اساس ماده ۶۹۰ در تصرف کیفری باید احراز مالکیت انجام شود. تصرف حقوقی با تقدیم دادخواست حقوقی قابل بررسی می­باشد و به تقدیم دادخواست حقوقی نیازی ندارد. به همین دلیل برای تعقیب جزایی متهم و صدور حکم رفع تصرف کافی می­باشد.

تصرف عدوانی کیفری به معنای تصرف مالی می­باشد که متعلق به دیگران می­باشد و با علم و اطلاع از اینکه ما تعلق به شخص دیگری دارد، از نظر قانونی تصرف عدوانی کیفری در جرم محسوب می‌شود. شخصی که از یک ماه تا یک سال به حرف محکوم می‌شود، از این دست رفته برای اموال غیر منقول استفاده می­کند. در تصرف عدوانی کیفری شخص باید مالکیت مال غیر منقول را اثبات کند.

دعوای تصرف عدوانی حقوقی و کیفری از تفاوت­هایی که میان تصرف حقوقی و کیفری موجود می‌باشد، این است که باید ممنوعیت مجرب اثبات شود. اما در دعوای حقوقی نیازمندی به این شرایط نیستید. دادخواست تصرف عدوانی در شرایطی قابل رسیدگی می­باشد که مالک ملک باشد و بتواند شکایت کند و از طرف دادگاه و کلانتری جواب تصرف عدوانی را پیگیری کند و ملک خود را برگرداند.

بر اساس ماده ۱۲ قانون آیین دادرسی مدنی از نظر محلی دادگاهی می­داند که در حوزه آن قرار گرفته باشد و در آن مکان اقامتی در نظر گرفته نشود. دعوای تصرف باید در دادگاه عمومی و محل وقوع مال غیر منقول بررسی شود. در هر صورت برای رسیدگی به دادخواست شرایط عدوانی باید شرایط خاصی داشته باشد.

دعوای تصرف عدوانی از دعوا نیازمند چه شرایطی می­باشد. از جمله آن که نیازمند به بررسی سابقه تصرف خواهان آن از جمله اصلی‌ترین شرایطی که نیازمند به رسیدگی این دادخواست می­باشد. این است که خواهان باید حتماً مدتی از این اموال غیر منقول استفاده کند. مثلاً اگر پرونده یک آپارتمان باشد، باید مدتی در آن اقامت کند و در حقیقت باید برای دادگاه اثبات کند که این اموال غیر منقول متعلق به دیگری بوده است. در صورتی که شخصی ملکی را به صورت غیرقانونی تصرف کرده باشد، مالک می­بایست در ابتدا به کلانتری مراجعه کنند و و دعوای تصرف عدوانی را در کلانتری و از طریق ضوابط قانونی بررسی کند و بعد از آن در صورتی که صلح ایجاد نشد، پرونده را به دادگاه و دادسرا و مراجع قضایی ارجاع داده می­شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل کمک بگیرید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می‌باشند. جلب رضایت شما مشتریان گرامی، هدف وکلای صاحب تجربه این مجموعه است؛ پس با اطمینان خاطر پرونده‌های خود را در این زمینه به وکلای تهران وکیل بسپارید و با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *