تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

چگونگی اخذ به شفعه در صورت فروش ملک با چندین برابر قیمت

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع چگونگی اخذ به شفعه در صورت فروش ملک با چندین برابر قیمت اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

چگونگی اخذ به شفعه در صورت فروش ملک با چندین برابر قیمتچگونگی اخذ به شفعه در صورت فروش ملک با چندین برابر قیمت

چگونگی اخذ به شفعه در صورت فروش ملک با چندین برابر قیمت به چه صورت است؟

پرسش: آقای (الف) که دارای ملک مشاعی با آقای (ب)است با آقای (ج) تبانی می کند که ملک را با چندین برابر قیمت به وی بفروشد آقای (ب)دارای حق شفعه است.

۱. آیا در صورت اخذ به شفعه باید قیمت کلان مورد نظر را پرداخت کند؟

۲. چنانچه با پرداخت قیمت کلان فوق مبادرت به اخذ شفعه نماید می تواند جهت مطالبه مابه التفاوت به شخص (الف) و یا (ج)مراجعه کند؟

۳. اصولا در صورت اخذ به شفعه حقی برای (ب) قابل تصور است؟

اتفاق نظر

با عنایت به ابهام موجود در پرسش، سه فرض قابل تصور است:

فرض اول:بیع فاسد باشد که در این صورت حق شفعه موضوعیت نمی یابد (ماده ۸۱۳ قانون مدنی).

فرض دوم: بیع به طور صحیح واقع شده و طرفین با داشتن ارکان عقد بر ثمن مورد معامله تراضی می کنند. در این صورت شفیع باید با پرداخت قیمت ملک به مشتری حق شفعه را اعمال کند. هرچند که تراضی طرفین بر قیمت زائد بر عرف رایج باشد (ماده ۸۰۸ قانون مدنی)۔

چگونگی اخذ به شفعه در صورت فروش ملک با چندین برابر قیمتچگونگی اخذ به شفعه در صورت فروش ملک با چندین برابر قیمت

فرض سوم: قیمتی را که در واقع مشتری به فروشنده داده است غیر از آنچه باشد که طرفین ادعا می کنند؛ مثلا، قیمت پرداخت شده یک میلیون تومان باشد؛ لیکن طرفین به طور صوری آن را چندین برابر اعلام کنند، در این صورت و در فرض اثبات تبانی شفیع ضمن أعمال حق خود فقط ملزم به پرداخت مبلغی است که مشتری فی الواقع به فروشنده داده است و اگر مازاد بر قیمت را پرداخت کرده باشد و یا بنماید حسب مورد می تواند به شخص دریافت کننده مراجعه کند.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

نظر کمیسیون نشست قضائی (4) مدنی  درباره چگونگی اخذ به شفعه در صورت فروش ملک با چندین برابر قیمت

در ماده ۸۰۸ قانون مدنی چگونگی اخذ به شفعه بیان شده است به این توضیح که اگر ملکی متعلق به هر شریک باشد هریک از آنها در صورتی که بخواهند سهم خود را بفروشند، دیگری حق تقدم دارد و اگر ملک به غير شریک فروخته شود، شریک می تواند قیمتی را که مشتری پرداخته به او بدهد و حصه شریک را تملک کند. این حق را (حق شفعه)می گویند؛ اما در پرسش مطروحه دو حالت ممکن است پیش آید:

چگونگی اخذ به شفعه در صورت فروش ملک با چندین برابر قیمتچگونگی اخذ به شفعه در صورت فروش ملک با چندین برابر قیمت

یکی اینکه ظاهرا فروشنده با خریدار تبانی کرده و در واقع با انجام معامله صوری قصد دریافت وجه کلانی از شفیع داشته باشد که در این حالت اراده ای برای خرید و فروش و انجام معامله وجود ندارد. در این فرض معامله انجام شده به لحاظ فقدان قصد و اراده فاسد بوده و بر طبق مقررات ماده ۸۱۳ قانون مدنی با فسخ معامله دیگر حق شفعه نیست. دیگر این که خریدار آنچه را که به عنوان ثمن معامله پرداخته در حد ارزش واقعی مبیع بوده و قصد فروش صرفا به منظور جلوگیری از حق شفعه باشد؛ به عبارت دیگر، ارزش واقعی مبیع بین طرفین رد و بدل شد ولی در مبایعه نامه برخلاف واقع ثمن معامله مبلغ کلانی ذکر شده باشد در این صورت شفیع می تواند با اثبات قضیه و پرداخت قیمت واقعی کلی که فروشنده دریافت کرده از حق شفعه استفاده نماید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *