تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

اثر وضع خیار شرط در فروش نامه و تخلف از آن در اسقاط کافه خیارات

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع اثر وضع خیار شرط در فروش نامه و تخلف از آن در اسقاط کافه خیارات اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

 

اثر وضع خیار شرط در فروش نامه و تخلف از آن در اسقاط کافه خیاراتاثر وضع خیار شرط در فروش نامه و تخلف از آن در اسقاط کافه خیارات

اثر وضع خیار شرط در فروش نامه و تخلف از آن در اسقاط کافه خیارات به چه صورت است؟

پرسش: «فروشنده ای در فرم مخصوص بنگاه معاملات ملکی، قراردادی تنظیم و طرفین به موجب یکی از بندهای آن کلیه خیارات من جمله خیار غبن فاحش، يا افحش را از خود ساقط نمودند در ذیل فروش نامه قید گردیده که هریک از چکهای صادره بابت ثمن معامله در سررسید پرداخت نشده باشد فروشنده حق فسخ معامله را خواهد داشت. پرسش اینکه با توجه به اسقاط کافه خیارات، آیا شرط مندرج در ذیل فروش نامه معتبر خواهد بود؟

نظر اول

ایجاد خیار در ذیل فروش نامه استثنائی بر حکم کلی مندرج در متن فروش نامه یعنی اسقاط کافه خیارات را داشته، النهايه از نوع استثنا منقطع تلقی شده و چنین استنباط می گردد اراده طرفین در بدو امر نیز به ایجاد چنین خیاری تعلق گرفته و خواستار این امر بوده اند؛ اما خیار ایجاد شده مبنی بر منابع فقهی خیار نقد که از انواع خیار شرط است، بوده و از آنجا که وفق ماده ۴۰۱ قانون مدنی، ذکر مدت معین از جمله شروط صحت خیار و معامله (بيع)قرار گرفته است در فروش نامه که در آن، فروشنده حق اعمال فسخ را خواهد داشت ذکر نشده، از این رو هم خیار و هم معامله محکوم به بطلان است.

نظر دوم

بی تردید به استدلال های مذکور در نظریه اول ایجاد حق خیار برای فروشنده منافاتی با اسقاط کافه اختیارات در صدر فروش نامه نداشته و خیار ایجاد شده برای فروشنده خیار شرط تلقی شده و با توجه به سررسید چکها مدت اعمال خیار نیز از سررسید وعده پرداخت وجه چک آن تا سررسید دیگر چک است؛ لذا هم خیار و هم معامله انجام شده صحیح تلقی شده و این تلقی مطابق با اصل ثبات معاملات نیز است.

اثر وضع خیار شرط در فروش نامه و تخلف از آن در اسقاط کافه خیاراتاثر وضع خیار شرط در فروش نامه و تخلف از آن در اسقاط کافه خیارات

نظر سوم

با توجه به اینکه طرفین معامله در متن فروش نامه و صدر آن کافه خیارات را اسقاط نموده اند، ذکر خیار برای فروشنده تأثیری نداشته و به هیچ وجه ایجاد خیار برای فروشنده نخواهد نمود و مانند آن است که در فروش نامه ذکری از آن نشده باشد.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

نظر کمیسیون نشست قضائی (۵) درباره اثر وضع خیار شرط در فروش نامه و تخلف از آن در اسقاط کافه خیارات

از آنجایی که در معامله جعل خيار شده است و این خیار فسخ در سررسید پرداخت ثمن یا قسمتهایی از آن و در صورت عدم پرداخت ثمن تحقق خواهد یافت؛

اثر وضع خیار شرط در فروش نامه و تخلف از آن در اسقاط کافه خیاراتاثر وضع خیار شرط در فروش نامه و تخلف از آن در اسقاط کافه خیارات

لذا همان گونه که در نظر دوم ابراز اظهارنظر گردیده، ایجاد حق خیار برای فروشنده منافاتی با اسقاط کافه خیارات ندارد و حق خیار نیز دارای مدت است؛ بنابراین نظر دوم تأیید می شود.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *