تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

ادعای عدم اسقاط غبن افحش پس از قطعی شدن معامله

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

 

در این مطلب به موضوع ادعای عدم اسقاط غبن افحش پس از قطعی شدن معامله اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

ادعای عدم اسقاط غبن افحش پس از قطعی شدن معاملهادعای عدم اسقاط غبن افحش پس از قطعی شدن معامله

ادعای عدم اسقاط غبن افحش پس از قطعی شدن معامله به چه صورت است؟

پرسش: ماده ۴۱۶ مدنی اشعار به وجود غبن فاحش در معامله دارد که بعد از علم باعث فسخ معامله می شود. حال اگر بایع اسقاط کافه خیارات من جمله خیار غبن کرد، آیا پس از قطعی شدن بیع می تواند به ادعای این که اسقاط غبن افحش نکرده مدعی آن شود؟

نظر اکثریت

نظر به اینکه بایع با اسقاط کافه خیارات من جمله خیار غبن را کرده است و با توجه به ماده ۴۱۶ قانون مدنی که هریک از متعاملین در معامله، غبن فاحش داشته باشد بعد از علم به غبن می تواند معامله را فسخ کند، بنابراین، چه غبن فاحش یا افحش باشد به محض اطلاع مغبون می تواند فسخ معامله را بخواهد؛ لیکن در فرض پرسش، نظر به این که با اسقاط خیار مذکور از حق خود در این خصوص منصرف شده، ادعایی در این مورد قابل قبول نیست.

نظر اقلیت

در صورت عدم اطلاع از قیمت عادله بيع و این که هیچ ضرری نباید بدون جبران بماند، اصول شرعی و قانونی ایجاب می کند. به منظور جلوگیری از تضییع حق بایع در صورت وجود غبن افحش و توجه به ماده ۴۱۷ قانون مدنی می تواند فسخ معامله را تقاضا کند.

ادعای عدم اسقاط غبن افحش پس از قطعی شدن معاملهادعای عدم اسقاط غبن افحش پس از قطعی شدن معامله

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

نظر کمیسیون نشست قضائی (4) مدنی درباره ادعای عدم اسقاط غبن افحش پس از قطعی شدن معامله

غبن در اثر عدم تبادل ارزش مبیع و ثمن ایجاد می شود و متضرر به عنوان غبن می تواند معامله را فسخ و یا به همان نحو قبول کند؛ زیرا اشتباه مغبون در ارزش مورد معامله خللی به قصد و رضای او وارد نمی کند. به هر تقدیر خیار غبن فوری است و تأخیر جایز نیست؛ زیرا اگر به مغبون اجازه داده شود که هر زمان بتواند مبیع را فسخ کند موجب اضرار طرف است. با این تعریف در صورتی که در معامله انجام شده خریدار خیار غبن را سااقط نماید ولو فاحش برحسب مقررات ماده ۱۰ قانون مدنی و با وجود غبن فاحش برای خریدار حق فسخ وجود ندارد؛ لیکن اسقاط خیار غبن ولو فاحش در صورتی ساقط می شود که در حین معامله احتمال آن را می داده است؛ بنابراین، هر گاه غبن بیش از مقدار احتمال باشد؛ یعنی، غبن افحش باشد خیار غبن ساقط نشده و خریدار می تواند معامله را بر هم بزند.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *