تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

موارد غبن فاحش فروشنده

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

 

در این مطلب به موضوع موارد غبن فاحش فروشنده اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

موارد غبن فاحش فروشندهموارد غبن فاحش فروشنده

موارد غبن فاحش فروشنده چیست؟

پرسش: چنانچه ملکی توسط ایادی متعدد به ناقل قانونی و مشخصا عقد بیع منتقل شود و هریک از عقود شرایط اساسی صحت معاملات را دارا باشد آیا فسخ معامله اول توسط مالک ثبتی (فروشنده اول) به علت خیار غبن و اثبات مغبون شدن وی حین العقد خللی بر سایر معاملات بعدی وارد می سازد؟ ضمنا با توجه به فلسفه جعل خیار به منظور دفع ضرر باید اول و جبران ضرر خویش از نظر مقررات قانونی دارای چه حقوقی است؟

نظر اکثریت

فسخ معامله اول خللی بر سایر معاملات بعدی وارد نمی سازد و بعد از فسخ چون رد عین متعذر و غیرممکن شده است بارد مثل یا قیمت به بایع توسط خریدار اول، خسارت بایع جبران خواهد شد.

دلایل

١. به محض انعقاد عقد بیع فروشنده مالک ثمن و خریدار مالک مبیع می شوند.

۲. هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه گونه انتفاع و تصرف دارد.

٣. وجود خیار برای هریک از متعاملین و مشخصا بایع یا داشتن این حق برای وی مانع از انتقالات بعدی توسط خریدار نخواهد بود.

۴. با توجه به آثار فسخ که برخلاف بطلان از زمان فسخ تحقق می یابد و اعمال حقوقی از زمان وقوع عقد تا زمان فسخ محمول است بر صحت و مبیع به ناقل قانونی از ید فروشنده اول خارج و به ایادی بعدی منتقل شده است و بعد از فسخ با توجه به این که مشتری (خریدار) متعهد به رد عین است و با انتقال مبیع، عین در حکم تلف تلقی می شود ضمان خریدار از رد عین به رد مثل یا قیمت تبدیل می شود و با رد مثل یا قیمت به بایع ضرر وی جبران می شود؛ بنابراین روابط حقوقی متعاملين اول اثری در روابط حقوقی متعاملين بعدی ندارد.

نظر اقلیت

بایع حق فسخ ندارد و خریدار اول مکلف به رد مابه التفاوت قیمت خواهد بود.

موارد غبن فاحش فروشندهموارد غبن فاحش فروشنده

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

نظر کمیسیون نشست قضائی (5) مدنی درباره غبن فاحش فروشنده

پرسش راجع به مغبون شدن فروشنده در معامله انجام شده است. به این توضیح فروشنده به واسطه بی اطلاعی ارزش مبیع و یا فریبکاری خریدار مبیع را ارزان تر از نرخ واقعی به فروش می رساند. بدیهی است بر حسب مقررات قانون مدنی برای تحقق غبن مقررات خاصی وضع شده و فقط غبن فاحش موجب فسخ معامله است. حال اگر در این فاصله زمانی (وقوع عقد بیع و اثبات مغبون شدن فروشنده) خریدار، مبیع را به دیگری انتقال دهد این انتقال در حکم تلف مبیع است که فروشنده فقط محق مطالبه مابه التفاوت ارزش واقعی ملک است زیرا برقراری حق فسخ برای مغبون رفع ضرری است که در اثر اشتباه در ارزش مبیع متوجه او شده است و با جبران این ضرر موجبی برای فسخ معاملات بعدی در صورتی که مطابق قانون صحيحا انجام شده باشد به نظر نمی رسد.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *