تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

اختلاف وصف مبیع با شرط قراردادی به عنوان عیب یا تخلف وصف

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع اختلاف وصف مبیع با شرط قراردادی به عنوان عیب یا تخلف وصف اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

 

 اختلاف وصف مبیع با شرط قراردادی به عنوان عیب یا تخلف وصفاختلاف وصف مبیع با شرط قراردادی به عنوان عیب یا تخلف وصف

اختلاف وصف مبیع با شرط قراردادی به عنوان عیب یا تخلف وصف به چه صورت است؟

در موردی که مبیع اسب بوده و با مشخصات سن مشخص و قابلیت مسابقه فروخته شده، ولی در واقع فاقد این اوصاف باشد، اختلاف مبیع باشرایط قرارداد، عیب مبیع محسوب نمی شود و حق دریافت ارش نیست. در این مورد خریدار تنها حق فسخ معامله به علت تخلف وصف را دارد.

شماره دادنامه: ۹۱۰۹۹۷۰۲۲۰۴۰۱۴۹۷

تاریخ: ۱۳۹۱/۱۰/۱۱

رای شعبه ۲۱۷ دادگاه عمومی حقوقی تهران درباره اختلاف وصف مبیع با شرط قراردادی به عنوان عیب یا تخلف وصف

در خصوص دعوای خواهان (الف.ر.) با وکالت (س.ج.) به طرفیت خوانده (م.ش.)با وکالت ( ف. ف.)به خواسته محکومیت خوانده به پرداخت ارش مبیع طبق نظر کارشناس با احتساب خسارات دادرسی و حق الوکاله وکیل دادگاه با عنایت به قرارداد تنظیمی في مابین اصحاب دعوای مطروحه و اخذ نظریه کارشناس رسمی دادگستری و احراز معیوب بودن مبیع و ایراد ضرر و زیان به خواهان دعوای مطروحه را ثابت دانسته و مستندا به مواد ۴۲۲ و ۴۲۷ از قانون مدنی و مواد ۱۹۸، ۵۱۵ و ۵۱۹ از قانون آیین دادرسی مدنی حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ یکصد میلیون ریال بابت اصل خواسته به اضافه پرداخت کلیه خسارات اعم از هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل و حق الزحمه کارشناسی در حق خواهان را صادر و اعلام می نماید. ابلاغ رای و صدور اجراییه در صورت قطعیت یافتن حکم، منوط به پرداخت الباقی هزینه های دادرسی به مأخذ قانونی و تمبر مالیاتی وکیل خواهد بود. رأی صادره حضوری بوده و ظرف بیست روز از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران است.

اختلاف وصف مبیع با شرط قراردادی به عنوان عیب یا تخلف وصفاختلاف وصف مبیع با شرط قراردادی به عنوان عیب یا تخلف وصف

لازم به ذکر است در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید و همچنین در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

رئیس شعبه ۲۱۷ دادگاه عمومی حقوقی تهران – خیابانی

رای شعبه 4 دادگاه تجدیدنظر استان تهران درباره اختلاف وصف مبیع با شرط قراردادی به عنوان عیب یا تخلف وصف

آقای (م.ش.) نسبت به دادنامه ۲۰۰۲۹۶ مورخ۹۱/۵/۷صادره از شعبه ۲۱۷ دادگاه عمومی حقوقی تهران در خصوص محکومیت خویش به پرداخت مبالغی از بابت ارش مورد معامله و هزینه های دادرسی مربوطه به طرفیت آقای (الف.ر.) تجدیدنظرخواهی نموده اند. توجها به اینکه آقای (الف.ر.) با وکالت خانم (س. ج.) دادخواست خود را به خواسته مطالبه ارش مورد معامله تقدیم نموده و درج کرده اند اسب مورد معامله دوازده ساله و قادر به شرکت در مسابقه بوده است و اسب تحویلی سنش چهارده سال است و قادر به شرکت در مسابقه نیست، این موارد تخلف از وصف است، نه تخلف از عیب که مستلزم مطالبه ارش به استناد ماده ۴۳۲ از قانون مدنی باشد.

اختلاف وصف مبیع با شرط قراردادی به عنوان عیب یا تخلف وصفاختلاف وصف مبیع با شرط قراردادی به عنوان عیب یا تخلف وصف

علیهذا نظر به اینکه برابر ماده ۴۱۰ قانون مدنی، تجدیدنظر خوانده حق مطالبه ارش ندارد، بلکه حق مطالبه فسخ معامله را صرفا دارا است؛ لذا طرح چنین دعوایی برابر با مقررات نبوده، باطل است. فلذا با وارد دانستن ایراد شکلی مربوطه از سوی وکیل تجدیدنظرخواه و این که در جلسه دادرسی مورخ ۹۱/۱۰/۱۰ ، تجدیدنظر خوانده هم به صراحت اعلام کرده است مبيع معیوب نبوده، بلکه دارای اوصاف مقرره فی مابین از نظر سن و شرکت در مسابقه نبوده است؛ فلذا به استناد ماده ۳۵۸ و ماده ۲ از قانون آیین دادرسی مدنی، ضمن نقض دادنامه مارالذکر، رأی بر بطلان دعوای مطروحه صادر و اعلام می گردد. رأی صادره قطعی است.

رئیس شعبه ۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *