تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

تناسب مجازات در صورت تعدد جرم مواد مخدر

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع تناسب مجازات در صورت تعدد جرم مواد مخدر اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

تناسب مجازات در صورت تعدد جرم مواد مخدرتناسب مجازات در صورت تعدد جرم مواد مخدر

تناسب مجازات در صورت تعدد جرم مواد مخدر به چه صورت است

پرسش: با عنایت به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲ در اجرای مجازات اشد در صورت تعدد جرم نظر به اینکه قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر که قانون خاص می باشد به استناد مواد ۴ و ۵ و ۸ این قانون باید تناسب مجازات با میزان مواد مکشوف رعایت گردد در صورت اجرای ماده ۱۳۴ ق.م.ا. این تناسب رعایت نمی گردد و منجر به صدور حکم نامتناسب گاهی صدور حکم حبس چندین سال بیش از میزان مقرر در قانون می گردد و لطمات زیادی به شخص محكوم عليه و خانواده و جامعه وارد می آورد با این تفاسیر نظر به اینکه احکام نامتناسب از شعب دادگاه انقلاب همدان به دنبال اجرای ماده ۱۳۴ صادر می گردد این مرجع را ارشاد نمایید آیا در این خصوص در اجرای ماده ۳۲قان اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و ۱۲۶ همان قانون باید به احکام صادره  اعتراض نموده و یا حكم مطابق قانون جدید بوده و باید به مرحله اجرا در اید؟

تناسب مجازات در صورت تعدد جرم مواد مخدرتناسب مجازات در صورت تعدد جرم مواد مخدر

اولامقررات ماده ۳۲ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر ارتباطی به قاضی اجرای احکام ندارد ولی مقررات این ماده به رئیس دیوان عالی کشور و دادستان کل کشور اجازه داده است که چنانچه به نظر آنان مجازات تعیین شده برخلاف موازین شرعی و قانونی باشد حق تجدیدنظر و نقض دادنامه صادره را دارند. در این مورد ماده ۲۶ (اصلاحی ۱۷/۲/۹۱) آیین نامه اجرائی این قانون به دادستان مجری اجازه داده است چنانچه حکم صادره را خلاف شرع یا قانون یا فاقد دلایل کافی تشخیص دهد یا اعتراض محكوم عليه با وکیل مدافع وی، همچنین اعتراض شخص ثالث نسبت به مصادره یا ضبط مال را وارد بداند موظف است در هر مورد اعتراض خود را مستدلا به قاضی صادرکننده رأی اعلام و تذکر دهد.

تناسب مجازات در صورت تعدد جرم مواد مخدرتناسب مجازات در صورت تعدد جرم مواد مخدر

ثانيا: اجرای مقررات مربوط به تعدد جرم موضوع ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ در راستای تناسب جرم و مجازات می باشد، زیرا کسانی که مرتکب جرائم متعدد میشوند قطعا مجازات آنها باید شدیدتر از اشخاصی باشد که مرتکب جرم واحد میشوند؛ اما اگر عدم تناسب در مجازات به دلیل عدم رعایت صحیح قانون باشد، در اجرای مراتب مذکور در قسمت اولأ اعتراض به احکام فاقد منع قانونی است. نظریه مشورتی شماره ۲۳۹۴/۹۲/۷ مورخ ۱۳/۱۲/۹۲ اداره کل حقوقی قوه قضائیه

لازم به ذکر است اگر به دنبال شماره تماس بهترین وکیل مواد مخدر و بهترین وکیل کیفری می گردید می توانید با گروه تهران وکیل تماس گرفته ابتدا از مشاوره حقوقی رایگان و تلفنی با مشاورین این مجموعه داشته باشید و در صورتی که بخواهید می توانید با تعیین وقت حضور پیدا کرده و با وکلای حقوقی و کیفری این مجموعه که متخصص در این زمینه می باشند مشاوره داشته باشید. همچنین می توانید با مشاوره حقوقی از طریق واتساپ با موسسه تهران وکیل در ارتباط باشید.

تناسب مجازات در صورت تعدد جرم مواد مخدرتناسب مجازات در صورت تعدد جرم مواد مخدر

تعیین مجازات در فرض تعدد و تکرار جرم

 آیا مقررات مربوط به تعیین مجازات در فرض تعدد و تکرار در مورد جرائم مواد مخدر نیز اعمال می شود؟

نظر به اینکه اعمال مقررات تعدد و تکرار در جرائمی که مجازات قانونی آنها شلاق تعزیری است موجب تعیین مجازات به بیش از میزان شلاق حدی است آیا این مقررات در مورد شلاق تعزیری با توجه به قاعده (التعزیربما دون الحد) اعمال شدنی است؟

مقررات قانون مجازات اسلامی عام است و علی الاصول باید در کلیه جرائم رعایت گردد. مع هذا قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر با اصلاحات و الحاقات بعدی، قانون خاص است؛ لذا در هر مورد که حکم خاصی در این قانون وجود دارد باید بر اساس همین قانون عمل شود و در مواردی که قانون مذکور ساکت است باید طبق مقررات عام قانون مجازات اسلامی عمل شود در خصوص تعدد، مقررات خاصی در قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد؛ لذا مقررات ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در مورد تعدد جرائم «موضوع قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر…» نیز باید اعمال گردد. ولی در خصوص تکرار جرم چون مقررات خاصی در قانون مزبور طبق مواد ۲-۵-۶-۹-۱۴ و ۳۹ این قانون پیش بینی شده است؛ لذا در تکرار جرائم موضوع این قانون باید طبق این مقررات عمل شود.

تناسب مجازات در صورت تعدد جرم مواد مخدرتناسب مجازات در صورت تعدد جرم مواد مخدر

احکام مربوط به تعدد و تکرار به شرح مندرج در قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ شامل مجازات های شلاق تعزیری هم می شود و در این خصوص محدودیتی وجود ندارد.

نظریه مشورتی شماره ۲۳۲۷/۹۲/۷ مورخ ۵/۱۲/۹۲ اداره کل حقوقی قوه قضائیه

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *