تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

حق فسخ مستند به خیار رؤیت و تخلف وصف

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

  در این مطلب به موضوع حق فسخ مستند به خیار رؤیت و تخلف وصف اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

 

 حق فسخ مستند به خیار رؤیت و تخلف وصفحق فسخ مستند به خیار رؤیت و تخلف وصف

اگر ادعای خواهان این باشد که مبیع تحویل شده غیر از آن چیزی است که قرار بوده معامله شود و جنس آن نامرغوب تر است آیا مورد از مصادیق خیار عیب است یا خیار رؤیت یا هیچ کدام؟

نظریه که در تاریخ۶۶/۱۱/۲۹ به اتفاق آرا اعلام شد

در مورد مذکور چنانچه مبیع عین معین بوده مشتری می تواند از خیار رؤیت و تخلف وصف استفاده کند نه خیار عیب یعنی یا به همان صورت بپذیرد یا معامله را فسخ کند و در صورتی که مبیع کلی في الذمه باشد خریدار باید الزام فروشنده را به تحویل جنس مورد معامله بخواهد و نمی تواند از خیارات استفاده نماید؛ زیرا خیارات ناظر به موردی که مبیع کلی في الذمه است نیست.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

قابلیت اجرای خیارات نسبت به مبیع کلی در معین

اگر مبیع کلی در معین باشد آیا مشمول حکم عین معین است یعنی خيارات نسبت به آن قابل اجراست یا در حکم کلی في الذمه بوده و خیارات ناظر به آن نیست؟

نظر اکثریت که در تاریخ۶۶/۱۱/۲۹ اعلام گردید.

با توجه به مواد ۳۵۴ و ۴۱۲ قانون مدنی چنانچه مبیع کلی در معین باشد مشمول حکم عین معین است و مشتری می تواند از خیار استفاده کند و حسب مورد فسخ معامله را بخواهد.

حق فسخ مستند به خیار رؤیت و تخلف وصفحق فسخ مستند به خیار رؤیت و تخلف وصف

نظر اقلیت

مبیع کلی در معین نیز در حكم مبیع کلی في الذمه است یعنی همان طوری که در کلی في لذمه خيارات صادق نیست در مورد مبیع کلی در معین نیز نمی تواند از خیارات استفاده و معامله را فسخ نمود بلکه تنها می تواند جنس مطابق با اوصاف مقرره را مطالبه کرد.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *